LG 55NANO886PB Zilver, Zwart

€ 792,-
Specificaties 55" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

LG 55NANO886PB Zilver, Zwart Review

hrigteri 14 december 2021, laatste update op 14 december 2021, 2.420 views Product gekocht

LG 55NANO886PB Zilver, Zwart

Dit is een betaalbaar 4K-model met LCD backlight en local dimming en het luxere broertje van de 55NANO756PA die ik eerder heb gereviewed. De verschillen zijn aanzienlijk! De geluidskwaliteit is beter dan je zou verwachten van een platte TV. 120/100Hz scherm. Lees verder voor meer details.

Pluspunten

• Vrij goede kijkhoek
  • Goede prijs-kwaliteit verhouding
  • WebOS Smart
  • Handige smart-remote Magic Remote
  • Filmmaker mode
  • Heldere, fijne kleuren
  • 120 / 100 Hz
  • Local Dimming

Minpunten

• Recht voor de TV geeft nog altijd de beste ervaring
  • Andere formaten (65") kennen issues met backlight bleed
  • Alle connectoren aan de achterkant van de TV

Recent heb ik de gelegenheid gehad om het goedkopere broertje (756PA) van deze TV (886PB) te testen (review 756PA hier). Over de 756PA was ik niet heel enthousiast, maar slecht vond ik de TV niet - vooral gezien de prijs. Voor een ruime honderd euro meer heb je echter deze 886PB. Het verschil is reuze en ook echt het geld waard. Waar de 55NANO756PA eigenlijk alleen maar acceptabel is als je er 100% recht voor zit, heeft deze TV dat probleem bijna niet. Zelfs onder een scherpe hoek kijken is vrij acceptabel; het gras van een voetbalveld is nog steeds groen. Natuurlijk is en blijft de beste kijkervaring simpelweg recht voor de TV.
Verschillen
Enkele verschillen tussen de 886PB versus 756PA:
α7 Gen4 AI Processor versus Quad Core 4K (zonder details)
Local Dimming versus Geen dimming
Dolby Vision IQ versus Niet aanwezig
ULTRA Luminance versus Niet aanwezig
120Hz / 100Hz versus 60Hz / 50Hz
Dolby Atmos versus Niet ondersteund
Freesync AMD versus Niet ondersteund
Meer connectoren (3 USB vs 2 USB, 4 HDMI (2x v2.1 en 2x 2.0) vs 3x v2.0)
Line-out voor koptelefoon versus Geen.
Mooier design versus simpel, strak, vierkant, zwart, simpele voetjes, geen poespas

De 886PB en 756PA naast elkaar.

Hoewel ik dacht zeker te weten dat de instellingen van beide TVs gelijk waren, helaas, toch kleine verschillen. Dat maakt 1 op 1 vergelijken erg moeilijk. Anyway. I tried.
De enige conclusie die ik hieraan zou durven relateren is dat de 756PA (rechts) wat fletser blijft in alle directe vergelijken van dezelfde instellingen. Zoals te zien echter stonden beiden TVs niet geheel gelijk ingesteld.
Alsnog wel een mooi plaatje geworden met de beide TVs naast elkaar.
Korte samenvatting
Deze 886PB is een prima TV, ondanks dat het geen OLED paneel is. De kleuren zijn helder, mooi, vol. Zwart is "best wel" vrij zwart. Nogmaals, het is geen OLED. Je betaald er dan ook geen OLED-geld voor. Dus daarom waardeer ik de TV ook op basis van de prijsklasse en dan is deze LG ronduit prima.
De 886PB is ook goed geschikt als 'gaming TV' met de ondersteuning voor 120/100Hz en Freesync.
Local dimming helpt bij een nog betere kijkervaring en blijkbaar is ook de 'Ultra Luminance' een positieve invloed op de beeldkwaliteit.
ULTRA Luminance
De beschrijving van deze functie is "uses smart power distribution technology to boost peak brightness even higher. This increases the overall contrast ratio". Kortom: extra stroomverbruik voor een hoger contrast. En hoog contrast heeft deze TV zeker.
Beeld en geluid
Zoals hierboven ook al geschreven, de kleuren en lichtopbrengst en contrast, het beeld is echt mooi. De verschillende voorkeursmodussen zijn goed geoptimaliseerd voor dat waarvoor ze staan, dus een beeldweergave 'Cinema' met een beetje sepia effect, sport voor extra hoog contrast en felle kleuren, etc. Hetzelfde geldt ook voor de geluidsvoorkeursmodussen. Ze passen bij wat je instelt. De algemene "AI" setting vond ik voor series streamen via Kodi niet heel briljant, dan was 'Default' beter. Maar dit is hoge mate persoonlijke voorkeur. Sport galmt mij wat teveel, misschien leuk voor de stadion ervaring, maar ik hoor het commentaar liever gewoon goed. Etc.
Het geluid is beter dan je zou verwachten van een platte TV, LG heeft dat erg goed voor elkaar. Investeren in een goede soundbar of receiver met een net speakersetje is nog altijd wel (heel) veel beter, maar voor bijvoorbeeld de slaapkamer is dit geluid goed genoeg naar mijn mening. Mocht je een goede soundbar zoeken zou je de LG DSP7 of - 9 kunnen overwegen, die heb ik recent ook mogen reviewen ( LG DSP7 soundbar ).
LG Smart TV
De LG 55NANO886PB heeft het WebOS smart TV systeem van LG en het werkt vlot om overal doorheen te navigeren. Hiermee heeft de 886PB een uitgebreide SmartTV service met alle moderne streaming diensten beschikbaar zoals Nextflix, Disney+, Amazon Prime en ook Rakuten TV; deze 4 zijn allemaal ook via een knop op de afstandsbediening rechtstreeks te starten. Ook de Filmmaker modus is beschikbaar, wat schijnbaar automatisch geactiveerd wordt bij het gebruik van Amazon Prime; die met Filmmaker ondersteuning haar content streamt. Ik heb zelf geen Prime, dus ik vertrouw er maar op dat het waar is. Meer info over Filmmaker check je hier.

Filmmaker modus.

Met de Magic Remote, die ook als air mouse (aanwijspijltje via je afstandsbediening) werkt, kun je gemakkelijk door de apps heen navigeren. Er is een flinke set apps beschikbaar speciaal voor Nederland + internationaal.
Persoonlijk vind ik WebOS een van de fijnere Smart services geven. Het werkt logisch en wat je zoekt is makkelijk te vinden. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak en beleving. Mijn oude TV is van een ander merk (iets met een S) en de indeling daar vind ik na ruim 2 jaar het ding al in bezit te hebben, nog altijd onlogisch.

Magic Remote met 4 knoppen om rechtstreeks naar Netflix, Disney+, Prime en Rakuten te gaan. Dat had voor mij niet gehoeven, maar verhoogd natuurlijk wel de WAF (wife acceptance factor).
Negatief is wel dat je dan misschien nog wel, nog sneller eindigt met het hebben van al deze losse abonnementen.
De 2 knoppen voor Assistant en Alexa had ik eigenlijk liever programmeerbaar gehad, dus 1 knop voor een assistent en dat je dan binnen de TV kunt aangeven welke je gebruikt. Ik kan me niet direct voorstellen dat je meerdere assistenten doorelkaar heen gebruikt.

Dit model afstandsbediening vindt je momenteel bij alle LG producten; eventueel met een andere knoppen-indeling: hoog glans en met erg snel vuil oppikkende rubber knopjes. Vooral de achterkant van de afstandsbediening krast als een bezetene. Ik ben geen fan van hoe het er uit ziet. Ze ligt wel lekker in de hand.
Design
Nu we het toch over smaak hebben, design. De 886PB heeft een mooi, maar vrij simpel design. Vierkant, dunne randen, plat (geen rondingen). Voor de afwerking is er een mooi metalen randje onderaan het scherm. De voet ziet er mooi uit en is stabiel. Het nadeel van de kromming van de voet is wel dat je geen soundbar voor de TV kunt leggen als je de voet gebruikt ipv de TV aan de muur ophangt. Bij gebruik van een soundbar is het meestal toch wel zo slim om TV en bar aan de muur op te hangen. Het is (natuurlijk) mogelijk om de kabels netjes vrijwel onzichtbaar in de voet weg te werken.

Ronde, mooie voet.
Gaming modus
Gezien de prijs zal deze TV voor veel mensen een 2e TV zijn naast een duurder topmodel. Bijvoorbeeld voor in een slaapkamer, of gaming kamer als je zoveel ruimte hebt. De 886PB heeft een gamingmodus gericht op accurate weergave van games met HDR Gaming en HGiG. Deze 886PB heeft 120 / 100Hz ondersteuning en ook FreeSync, dus is een ideale combinatie met gaming consoles.
What else?
  • LAN kabel connector
  • 3x USB connector
  • WiFi 802.11ac (5GHz)
  • 'oude' koptelefoon plug
  • Bluetooth "Ja" (zonder detaillering).
De USB connectoren hebben een lage output voltage, dus zijn niet geschikt om je telefoon snel mee op te laden; maar waarom zou je dat ook willen. Of het genoeg is om een externe HDD met alleen USB connectoren van genoeg peut te voorzien... misschien.
Instellen
Nog een opmerking die ik wil maken over de configuratie van de TV. Wanneer je de TV voor de eerste keer aan doet kun je kiezen of je de eerste instellingen met de afstandsbediening op de TV zelf wilt doen, of dat je met je smartphone de configuratie wilt doorlopen. Hiervoor heb je de LG ThinQ AI app voor. Als je al meer ThinQ apparaten hebt, dan heb je die app natuurlijk al, maar anders zou je die kunnen downloaden. Mijn eerste poging resulteerde in geen connectie tussen mijn smartphone en de TV, bij een 2e poging werkte het wel, maar helemaal ideaal was het niet. Ik doorloop net zo lief de opties op de TV met de afstandsbediening, zoveel zijn het er nou ook weer niet.

ThinQ AI app
Eindconclusie
Deze TV is geen top-of-the-line premium (OLED) TV, dus ik beoordeel de TV ook niet als zodanig. Als we deze TV zouden vergelijken met een topmodel, dan komt de beoordeling van deze TV op max 3 tot 4 sterren uit. Maar bij eerlijk vergelijken van een meer entry-level TV en vergelijken op basis van prijs, dan is - voor de prijs - deze LG LED LCD 4K TV een zeer goede en toch redelijk betaalbare Smart TV. Ik vind persoonlijk deze LG 55NANO886PB zijn prijs dan ook zeker waard.

Bij andere formaten van deze TV (met name: de 65" versie) zijn er veel klachten over problem met de backlighting (bleed van licht) en ook veel dode pixels. Ik heb deze 55"versie van deze TV inmiddels bijna anderhalve maand en heb geen klachten.

Ik hou het op 5 uit 5 sterren.

Heb jij ook een LG 55NANO886PB Zilver, Zwart?

Mooie review. Heb m ook n maandje in bezit. Ben het met alles in de review eens, maar het geluid vind ik zelf wat tegen vallen. Best wel blikkig versus mijn vorige budget LG.. met name in AI modus.
Verder veel bang for the bug. Vier sterren voor de tv, vijf voor de review.
Dank voor het compliment :) En fijn om een bevestiging te lezen van mijn mening.

CoolBlue heeft em nu in de aanbieding voor 749,- zelfs, dat maakt het echt tot een goede deal
of 629,- voor de 50" bij tvspecialisten.nl

De AI modus voor geluid vind ik niet echt heel goed op de TV. De DSP7 soundbar (review) had ook de AI en dan vond ik het geluid wel goed. Maar ik zet de LG 55NANO886PB liever naar een specifieke geluidsmodus zoals voor film. Dat heeft een beter effect naar mijn mening.
Bedankt voor de uitgebreide review. Ik ben momenteel opzoek naar een nieuwe tv en twijfel tussen deze (50 inch) of de Samsung Qled QE50Q67A. Helaas vind je zeer weinig over deze tv's en moet je het vooral doen met de reviews of Coolblue of Bol.com, maar deze zijn meestal niets meer dan "goed beeld".

Dus heb ik een aantal vragen die je hopelijk kan beantwoorden.
Eerste vraag: Hoe zijn de zwartwaardes op deze tv? Als je kijkt naar deze (vanaf min 1:13) video zie een aanzienlijk verschil in zwartwaardes. De onderste is de Samsung die bijna pikzwart is terwijl de LG erboven eerder blauw lijkt. Dit zijn wel modellen van vorig jaar, maar ik vrees dat dit niet zo veel verschil zal hebben. De tv komt op de slaapkamer waar het donker is, dus zie je meteen dat zwart niet zwart is.

Ook is de local dimming op de LG blijkbaar ook niet echt wat het moet zijn, zoals je kan zien in deze video (vanaf min 1:14). Als ik de comments onder de video lees, zie ik veel mensen die erover klagen.

Tweede vraag: Heb je enig idee hoe het komt dat de viewing angle beperkt is op deze tv? Het is een IPS paneel dus zou dit in principe niet zo'n groot probleem mogen zijn. De Samsung heeft een VA paneel en hierbij is de viewing angle ook beperkt, maar je krijgt er wel enorm veel contrast voor terug.

De Samsung is 50€ goedkoper op dit moment, maar de LG heeft dan wel weer 120hz. Dit is een mooie bonus, maar het beeld is het belangrijkste. Beide 10bit, LG met IPS en Samsung met Quantum Dot.

Het is een hele boel, maar hoop dat je me wijzer kan maken (of iemand anders).
Makkelijkste advies: naar de Mediamarkt dichts bij rijden en ze zelf vergelijken.
Ik vind de local dimming van deze 55" goed genoeg. Bij 50 zal t wel nog iets beter zijn. De grotere modellen lijken vooral veel bleeding te hebben.
Aan de andere kant, dit zijn gewoon relatief gezien budget modellen.
Wil je het perfect, dan heb je mini-LED of zo nodig.

Ik heb 100+ Hz ook hoog op mn eisenlijst staan, maar de meeste mensen zien het verschil tussen 60 of 100 of 120 Hz toch niet. Voor gaming is het belangrijker... dus vraag je af, ga je er actief op gamen? Dan kun je daarna nog eens evalueren hoe belangrijk de 120 Hz is :)

Zo zou ik het zelf op een schaaltje wegen.

De Samsung heb ik helaas nog niet gezien. Mijn oude Samsung is al weer jaartje of 4 oud, dus kun je niet meer vergelijken.

Deze 886 was het wel veel beter bij dan de 756, maar het zwart blijft wat grijzig. Zie de foto bij mijn review van de 756: https://tweakers.net/prod...lg-55nano756pa-zwart.html
Naja, €700-€800 voor een tv zou ik niet direct budget noemen. Perfect hoeft het zeker niet te zijn, maar toch een decent beeld is denk ik niet te veel gevraagd voor deze prijs?

Gamen doe ik op mijn pc, dus 120hz is niet echt nodig. Op tv speel ik enkel single player games zoals God Of War waar een goed beeld veel belangrijker is dan 120hz, voor mij persoonlijk dan. Morgen eens naar de Mediamarkt gaan, maar ik vrees dat ze deze niet tentoongesteld hebben.
Hij was voor 649 al te koop. Arts and Crafts geloof ik.
Misschien was dat aanbieding rond kerst, maar moet toch echt niet al te veel duurder zijn.

Edit: ja dus, prijs is stukje omhoog gegaan. Alleen 50" kost al 649 zie ik nu.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 16 januari 2022 00:17]

Klopt, ik sprak meer over de adviesprijs. Deze was namelijk €799 voor 50 inch
Bedankt voor deze review. Ik heb een Xbox Series X en ik zou graag 4k@120fps willen kunnen draaien. Wat ik nooit zo goed snap in TV land is dat veel tv's in de markt worden gezet op 100hz. Er zijn zoveel modellen van een merk dat ik op dit moment een beetje door de bomen het bos niet meer zie. Kan iemand mij uit de brand helpen of deze TV 4k@120hz doet, of blijft steken op 100hz? (waardoor een Xbox automatisch terug zou schalen naar 60hz). Bedankt :)
Volgens mij ligt het aan instelling PAL (Europa) of NTSC (US). Pal zou 120hz moeten halen.
Moet wel beide apparaten daarop ingesteld staan.
ff snel in handleiding geneusd, kan er eigenlijk geen moer over vinden. Alleen een referentie over deep color. Whatever that may be. Daar staat bij dat een paar poorten 100/120hz ondersteunen en de anderen alleen 50/60. Dus probeer andere poorten voor 120hz. Hoewel ik maar zo vermoed dat je dan op de niet-ARC aansluitingen zit? Kortom, ff experimenteren en anders TV'tje terug in de doos en retour afzender... :
Als het apparaat dat verbonden is met Ingang ook HDMI Deep Colour ondersteunt, kan uw afbeelding
helderder zijn. Maar als het apparaat dit niet ondersteunt, werkt het mogelijk niet correct. Schakel in dat
geval de instelling [HDMI Deep Colour] van de tv uit.
• → → [Algemeen] → [Apparaten] → [HDMI-instellingen] → [HDMI Deep Colour]
(Alleen 86NANO75*, NANO85*, NANO86*, NANO88*, NANO89*, NANO90*, NANO91*, NANO92*)
- Aan : Ondersteunt 4K @ 50/60 Hz (4:4:4, 4:2:2 en 4:2:0),
<Uitsluitend poort 3 en 4> 4K @ 100/120 Hz (4:4:4, 4:2:2 en 4:2:0)
- Uit : Ondersteunt 4K @ 50/60 Hz (4:2:0)
(Met uitzondering van 86NANO75*, NANO85*, NANO86*, NANO88*, NANO89*, NANO90*, NANO91*,
NANO92*)
- Aan : Ondersteunt 4K @ 50/60 Hz (4:4:4, 4:2:2 en 4:2:0)
- Uit : Ondersteunt 4K @ 50/60 Hz (4:2:0)
Edit: en P.s : max 3 meter HDMI kabel

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 7 februari 2022 17:03]

Super, dank! Wat apart dat ze er zo cryptisch over zijn haha :)
Is er een app in LG Web OS of is er een mogelijkheid om out-of-the-box te kunnen streamen van Android telefoon naar deze televisie?
Vergelijkbaar zoals met Samsung streaming, maar net 1 stapje minder handig.
Beter gewoon een Google Chromecast er aan hangen.