1 review

LG DSP7

Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

LG DSP7 Review

hrigteri 8 september 2021, laatste update op 8 september 2021, 785 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.hrigteri schreef afgelopen jaar 9 reviews, waarvan 66% gesponsord.

LG DSP7

Deze LG DSP7 soundbar is in 1 woord geweldig. Eerder heb ik een soundbar gehad van een ander merk die op bijna alle vlakken teleurstelde en ik was dan ook wat twijfelend over deze. Maar bij deze is eigenlijk alles in orde en dan meer. Lees verder voor meer details.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Top geluid en goede preset instellingen
  • App die ook echt wat toevoegd
  • Bluetooth speaker
  • Draadloze subwoofer

Minpunten

• Geen (goede?) auto shutoff
  • Bluetooth volume kan niet harder via ab
  • Afstandsbediening heeft een deel hoogglans
  • Maximaal aantal db als output vermogen?
  • Geen WiFi

Geluidskwaliteit Score: 5
Formaat, draadloze subwoofer en bluetooth
De soundbar is groot; met een lengte van 1 meter (en 2 millimeter) breed. Je hebt daarmee eigenlijk een center speaker en 2 'gewone' speakers in een lange balk. Daarnaast is er een draadloze subwoofer, die alleen een stroomstekker heeft. De subwoofer heeft een los pairing knopje om die te koppelen aan de soundbar, maar dat bleek in mijn geval niet nodig. Stroomkabel in de sounbar en subwoofer, LG SoundBar app downloaden om te kunnen koppelen met Bluetooth en ik had direct de muziek via mijn computer op de LG. Wat een geluid!
Ik heb geen enkele issues met de draadloze subwoofer meegemaakt, ondanks vrij veel wifi netwerken.

Flinke doos.
Design
Maar, even terug naar het begin. Verpakking: klein puzzeltje, maar dan ook wel echt slim gedaan met heel weinig plastic. Wat direct opvalt is het design: prachtig! Mooie antraciete stof, met een vrij standaard zwarte kunststof behuizing. De knoppen zijn weggewerkt aan de bovenkant in de stof en het display aan de voorkant is ook weggewerkt achter de stof - maar wat wordt weergegeven is wel goed zichtbaar. Persoonlijk vind ik de antraciete stof heel erg mooi en goed gekozen zodat je een soort two-tone krijgt, maar dat is natuurlijk wel persoonlijk. Minder geslaagd vind ik de hoogglans afstandsbediening. Dat gaat ongetwijfeld snel krassen.

Prachtig design, maar dat blijft een persoonlijke voorkeur.
Geluid en pre-sets
Het belangrijkste is natuurlijk het geluid, dat is super. Zeer mooi donker/vol geluid, lage tonen hebben een goed bereik en ook hoge tonen ronduit prima. Het is wel aan te raden de instelling zelf te veranderen naar bijvoorbeeld Music pre-set als je de soundbar daarvoor gebruikt. De soundbar heeft verschillende pre-sets voor geluidsweergave, die ook echt werken en goed verschil maken. Vooral Music en Sport zijn echt perfect voor waar ze voor bedoelt zijn - en dat heb ik bij veel andere audio apparaten wel anders meegemaakt. DTS Virtual X is ook top, Cinema lijkt vooral aandacht aan de center speaker te geven. Game en Bass Blast vind ik wat minder geslaagd. Bij de ene pre-set heb je wat meer een surround sound dan bij de andere instelling; maar je hebt altijd een kamervullend geluid.
App
De LG Soundbar app werkt top, ik vind het een echte toevoeging. Het is niet perse nodig om instellingen te wijzigen. Ik heb via de app de subwoofer een +1 niveau gegeven om net iets meer bass te krijgen; later ontdekte ik dat het ook via het instellingen knopje op de afstandsbediening kan. Andere geavanceerde instellingen zijn om bijvoorbeeld geluidssynchronisatie te doen als je bijvoorbeeld een oude tv of zo hebt waar je problemen hebt met het gelijk lopen van beeld en geluid. Zou niet nodig moeten zijn, maar tof dat het kan - alleen via de app. En ook alleen met de app kun je "night time" aanzetten om de intensiteitsverschillen te beperken.
Max db?
De soundbar lijkt wel gemaximaliseerd te zijn voor hoe hard deze kan via bijvoorbeeld bluetooth. Bij voluit aan, vind ik de soundbar eigenlijk helemaal niet TE luid. Er is geen standje "de buren pesten". Nou ja, de subwoofer vol bass aanzetten gaat zeker je buren niet bevallen, maar je kan er nog wel naast zitten zonder direct een gehoorbeschadiging op te lopen. En het geluid vervormd zeker NIET bij deze stand.
Als bluetooth speaker
Als een bluetooth speaker vind ik de soundbar ook briljant. Er is auto-start zodra er een geluidsbron is en je een actieve bluetooth koppeling hebt (kan aan/uitgezet worden).
De soundbar heeft een HDMI ARC aansluiting en zorg ook dat je deze gebruikt voor de aansluiting op je TV anders ga je problemen hebben. Voordeel van HDMI ARC is dat je ook je afstandsbediening van de TV kan gebruiken voor harder/zachter zetten van de soundbar.
Wat wel raar is, bij bluetooth werkt dat dan niet helemaal goed. Met de afstandsbediening kun je de soundbar wel zachter zetten, maar niet weer harder. Misschien is dat een beperking van bluetooth, maar ik heb het nog nooit eerder gezien op deze manier.
Minder top
Al met al een tof apparaat. Helemaal perfect is natuurlijk niets, dus ik heb wel een paar punten waar ik minder blij mee ben. Er zijn standaard beugels meegeleverd voor een muurbevestiging (of bevestiging aan sommige televisiearmen als je veel geluk hebt), maar doordat de knoppen op de soundbar zelf bovenop geplaatst zijn wil het zeggen dat je de soundbar niet strak onder tegen de tv kunt plaatsen als je die (ook) aan de muur hebt hangen - tenzij je het accepteert dat je de knoppen op de soundbar zelf niet kunt gebruiken en altijd met afstandsbediening of app de soundbar bedienen gaat.
Kleine monsters
Aan de andere kant, als je de soundbar (zoals ik) bovenop een kast hebt gelegd en je hebt een klein viervoetig monstertje met staart rondlopen.... die kan dus ook over je soundbar wandelen of er zelfs bovenop gaan liggen. En dan ineens is je soundbar uit. Of aan. Of van input verandert, waarop misschien je TV wel automatisch ook aangaat als je HDMI zo is ingesteld. Dat kan een partij irritant zijn!

De soundsbar is goedgekeurd... als kattenmand (gelukkig niet als krabpaal).
(niet) Automatisch uit
Zoals boven genoemd gaat de soundbar automatisch aan bij een bluetooth connectie, wat handig is, maar ik mis eigenlijk een automatische uit-functie. Ik heb in de afgelopen tijd al meerdere keren gemerkt dat ik vergat de soundbar uit te doen nadat de muziek afgelopen (of uitgezet) was. Maar de soundbar gaat dus niet weer automatisch uit als er lange tijd geen muziek afgespeeld wordt. Een paar keer was de soundbar wel ineens uit, dan leek het wel automatisch te zijn gebeurd - maar veel vaker bleef de soundbar aan. Ik heb er nog geen patroon in kunnen ontdekken. Ik heb in ieder geval nog geen instelling gevonden na hoeveel tijd aan inactiviteit de soundbar zichzelf moet uitschakelen. Dat vind ik een groot gemis.
Geen WiFi
De DSP7 heeft geen WiFi (iets wat zn duurdere broertjes wel hebben), dus streamen, Spotify Connect, etc, dat heb je allemaal niet. Maar met bijna overal wel bluetooth op aanwezig, ik mis het persoonlijk niet.
Optical
Wel netjes van LG is dat er een optische kabel meegeleverd wordt. Ideaal voor koppelen met andere bronnen dan je TV. Maar de optische kabel erin drukken was niet zo gemakkelijk als ik van andere gewend ben; het is onder een wat onhandige hoek de kabel erin drukken en dan ook echt doordrukken - iets wat je met een optische kabel misschien liever niet te hard doet :) Maar dat moet in dit geval dus wel... ? Je zou kunnen overwegen de kabels alvast aan de soundbar te koppelen voordat je de soundbar aan de muur ophangt.
Eindconclusie
Prima soundbar en biedt wat mij betreft zeker waar voor het geld.

Heb jij ook een LG DSP7?

Mooie review! Hoe ervaar jij de surround-geluiden die van de zijkant of van achteren moeten komen? Want er zijn uiteraard geen 'echte' surroundspeakers.
Achterkant komt geen geluid uit, het is echt naar voren en schuin omhoog/omlaag 'stralen'. Naar de zijkant vind ik het prima, naar onder al een stuk minder. Het is echt bedoelt om er recht voor te zitten. Maar dat is normaal met alle speakers. Je moet deze bar echt zien als 3 speakers die in 1 lange balk zitten en dus ook exact hetzelfde effect als met een center speaker en 2 losse speakers bij een 'normale' 3.1 surround set met losse subwoofer.
Nice .En vooral die 'losse' sub zonder extra kabel lijkt me wel makkelijk.
Ja, werkt ook gewoon ronduit goed. Ik heb ~10 jaar terug een Sony 5.1 wireless systeem gehad, dat was drama. De achterspeakers vielen continu uit, minimaal 1x per 20 minuten waren ze even paar seconden weg, meestal vaker. Wifi op 2,4ghz stoorde.
Maar bij deze sub 0,0 problemen. Werkt vlekkeloos. En out of the box.

Ik heb wat andere reviews gezien over mensen met HDMI problemen, maar hier geen issues. Lijkt vooral te zijn als je oude TVs zonder HDMI Arc en/of misschien met HDMI 1.0 of 1.1 spec probeert te koppelen, maar hier dus geen issues.