LG OLED55A16LA Zwart

€ 799,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

bjornam12321Testpanel 9 december 2021, laatste update op 9 december 2021, 365 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Ik heb deze televisie 2 weken mogen testen via het Tweakers Testpanel. Ik ben zeer tevreden over de TV en zou hem zeker aanraden aan iedereen die een goedkope OLED zoekt. LG heeft op de juiste plekken bezuinigd waardoor je veel kwaliteit krijgt voor de prijs die je betaald.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Magic Remote
  • Zwart is echt zwart
  • Mooi Geluid
  • Goede bouwkwaliteit

Minpunten

• Naast Apple Airplay was een Chromecast leuk geweest.
  • WebOS
  • Geen HDMI 2.1

Ik heb deze televisie 2 weken mogen testen en ben zeker positief over deze televisie. Hiervoor had ik een Xiaomi 4K tv in gebruik echter geeft de LG A1 een veel mooier beeld omdat deze een 4K-OLED scherm heeft. Ook vindt ik het uiterlijk van de LG A1 heel mooi. Mooie dunnen randen en een heel dun scherm. Op de TV draait Web OS. Deze OS is best uitgebreid maar niet alles is er op te installeren. Waaronder Videoland. Dit is wel een min punt aangezien dit best veel gebruikt wordt in Nederland. Gelukkig is dit op te lossen door een bijvoorbeeld een Google Chromecast / Xiaomi Box aan de TV aan te sluiten. Hierdoor heb je wel de opties voor bijvoorbeeld het gebruik van Videoland. Wel is het mogelijk om via een webpagina naar Videoland te gaan. Wel is het mogelijk om Airplay te gebruiken. Verder ben ik heel tevreden over onder andere de Afstandsbediening aangezien deze gewoon bestuurd kan worden net al bijvoorbeeld een WII afstandsbediening. Ook zitten er knoppen op voor Netflix, Prime Video, Disney+ en Rakuten TV. Ook is het mogelijk de Afstandsbediening met spraak te bedienen. Ook het geluid van de tv is heel goed. De aanschaf van een soundbar is hierdoor niet nodig. Dat is positief zeker omdat de TV aan de goedkope kant van de OLED TV’s zit. Ik zou deze TV zeker aanraden aan iedereen die op zoek is naar een goedkope OLED tv zoekt. Ik zou hier onder een uitgebreid beschrijven / reviewen.

Het instellen van de TV:

Het instellen van de TV gaat gemakkelijk en is heel duidelijk. Ook wordt er over alles nagedacht ik heb dan op dit moment KPN als provider en tijdens het instellen van de TV heb je de mogelijkheid de afstandsbediening ook gelijk in te stellen als afstandsbediening voor de KPN TV ontvanger. Hier ben ik ook zeer tevreden over. Het is zelfs mogelijk de tv in te stellen met je telefoon. Dit kan met de app van LG (LG ThinQ) Deze app kan ook gebruikt worden als afstandsbediening voor de TV. Dit is zeer handig wanneer je bijvoorbeeld even snel het geluid zachter wil zetten maar je de afstandsbediening niet bij de hand hebt.

Uiterlijk en aansluitingen:

Het uiterlijk is echt heel mooi van de voor- en zijkant. Dit komt voor de dunne randen en het extreem dunne scherm. Wat ook een interessante optie van de tv is is de mogelijkheid tot het opzetten van een schilderij hierdoor kan je buiten het TV kijken om ook nog genieten van leuke decoratie. Er staat een breed scala aan schilderijen op de TV die gebruikt kunnen worden. Dit heb ik dan ook zeker vaak gebruikt. De LG A1 heeft een 4K OLED scherm en is beschikbaar in de formaten 48, 55, 65 en 77 inch. Het is een 10bit TV waardoor deze 1 Miljard kleuren kan weergeven.

De volgende aansluitingen zijn aanwezig op de TV:
- 1x Antenne-aansluiting
- 3x HDMI 2.0
- 2x USB
- 1x Netwerkaansluiting
- 1x Optical Digital audio
- 1x Audio / Headphone

Geluid:

Het Geluid van de TV is enorm goed voor een platte TV zoals dit. Hij is uitgerust met 2 speakers van 20 W. Hierdoor is het gebruik van een soundbar niet noodzakelijk. Tevens is het mogelijk het gebluid van de TV aan te passen op de locatie waar deze staat. Bijvoorbeeld Staand op de meegeleverde pootjes op hangend aan de muur aan een muurbeugel.

Beeldkwaliteit:

De TV heeft een 50Hertz 4K OLED scherm. Hierdoor geeft de TV prachtig beeld. De kleur zwart is ook echt zwart en niet een beetje grijzig. Ook is gamen op deze TV geen enkel probleem. Ik heb getest met een PS5 en een Nintendo switch. Beide gameconsoles geven prachtig beeld op de LG A1 TV. Het enige nadeel aan de TV is wel dat er geen HDMI 2.1 poorten opzitten. Hierdoor is hier niet mogelijk om een hogere framerate dan 60FPS te krijgen. Wel is de TV HDE en heeft deze een lage inputlag waardoor gamen alsnog geen probleem is. Ook geven steamingdiensten zoals Netflix & Prime Video mooi beeld. Ook is normaal TV kijken geeft natuurlijk geen problemen.

Conclusie:

De LG 1A 2021 is de perfecte TV voor iedereen die een goedkope OLED TV zoekt. Ik zou hem zeker aanraden. Zelf heb ik geen enkele problemen met de TV gehad enkel dat er geen App is voor Videoland. Dit is gelukkig Goedkoop en makkelijk op te lossen. De beeldkwaliteit is heel erg mooi en ook is het geluid van de TV heel erg goed. Het is niet extreem goed maar dat kan je ook niet van een TV in deze prijsklasse verwachten. Ik vindt dat LG op deze TV op de juiste componenten heeft bezuinigd waardoor ze deze TV voor deze prijs kunnen aanbieden. De laagste prijs is op moment van Schrijven 799 euro voor het 48 Inch model. Het 55 Inch model dat ik heb getest kost op dit moment 899 euro.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?

Leuk, dat je deze LG TV via het testpanel hebt kunnen testen, maar het is allemaal wat oppervlakkig. Wat betekent het nou dat deze LG geen DTS of Dolby ondersteunt? Als je de interne mediaplayer gebruikt kun je dan gewoon een standaard MKV-tje afspelen, of heb je dan som gewoon geen geluid en soms zelfs geen beeld?