Specificaties Tower, 3 interne + 10 externe bays - Bekijk alle specificaties

Revoltec Sixty 3 Review

MikeSinner 18 september 2010, laatste update op 20 september 2010, 427 views

Revoltec Sixty 3

Pluspunten

• Ventilatie
  • Features als mesh slotplaatjes
  • Stoffilters aan de voorzijde
  • Powerswitch aan bovenzijde (tenzij je een kat hebt die erop gaat staan! Zoals ik dus heb...)
  • Aansluitingen (2x USB, audio en e-sata) aan de bovenzijde van de kast.

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit/afwerking
  • Dezelfde features die niet goed werken
  • Relatief kleine kast
  • Resonantie
  • Geen bijgeleverde fans
  • Prijs kwaliteit verhouding

Uit reviews online dacht ik te kunnen op maken dat dit een goede kast voor een goede prijs was.
De kast is ter vervanging van een oude kast die ik ooit eens voor 50 GULDEN gekocht had. Probleem daarmee was eigenlijk alleen maar dat het moederbord wat ik heb de plaatsing van de CPU nogal ongunstig had, waardoor ik de voeding niet normaal kon plaatsen omdat de CPU koeler 1,5 centimeter uitstak naar boven. Daarom leek me deze kast ook ideaal, met de voeding onderin.

Er zitten leuke features op die je normaal alleen op duurdere kasten vind, zoals de mesh slotplaatjes, tool-less design, voeding aan de onderzijde voor betere airflow en de opening voor externe waterkoeling.
Het tool-less idee werkt alleen voor geen meter! Bij de slotplaatjes heb je alsnog schroeven nodig omdat er niet genoeg druk komt van de plastic houdertjes en aan de onderzijde zit ook niks om de slotplaatjes op hun plek te houden. De houders voor je DVD-drives werken op 2 inbouwsleuven tegelijk, dus als je 2e drive net de schroefgaten op de verkeerde plek heeft past het al niet.

Naast die features is de bouwkwaliteit van de kast echt betreurend slecht! Bij het uitpakken kon ik al eerst ijzersplinters verwijderen om kortsluiting van het moederbord te voorkomen!! Over moederborden gesproken, er is een enorm gat zodat je moederbord niet gedemonteerd hoeft te worden als je een koeler wilt installeren met een support-bracket aan de achterzijde. Let er echter wel op dat die niet de dik is, want het achterpaneel zit direct tegen het moederbord-tray aan, wat de ventilatie gaten over de gehele lengte van dat paneel dus ook enigzins overbodig maakt.

Tijdens installatie bleek dat de kast niet alleen optisch maar ook praktisch aan de kleine kant is. Vooral de ruimte voor de kabels van de voeding is vervelend klein. Tel daar 3 interne harde schijven bij op en het is echt een gepruts om de kabels te plaatsen.

Het ontbreken van de 3,5" brackets om een diskettedrive of kaartlezer te kunnen plaatsen is achteraf gebleken dat die toevallig bij mij niet bijgeleverd was, maar het er wel bij hoort te zitten. Dat commentaar is dus nu vervangen van onhandig, naar ontbreken van onderdeel. Net iets minder erg.

Nu de PC dan afgebouwd is en draait kan ik om de paar minuten de kast een duw geven om te zorgen dat hij niet zo zoemt! Ondanks dat de harde schijven tussen Nexus Cooldrive blokjes zitten, dus met rubber anti-vibratie delen en ondanks dat bijna alle fans met silicone pinnen vastzitten, rammelt de kast aan alle kanten.

Dat doet je dan echt afvragen, waarom kon ik 10 jaar geleden een degelijke kast met window en 3 ingebouwde LED-fans kon kopen voor 50 gulden en ik nu net geen 45 Euro kwijt ben voor een uitermate teleurstellende kast? Als je ook kijkt naar alle andere kasten op dit moment te koop, vind je het dan ook niet schandalig hoeveel geld je kwijt bent voor een paar stukken gebogen metaal?
En het feit dat reviewers eigenlijk bijna alles goed vinden wat ze bekijken, houd dat dan in dat de kwaliteit over het geheel gewoon slecht is, of bekijken ze alles door een roze bril?

Ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik dacht enthousiast te kunnen zijn over deze kast door de geweldige ventilatie en leuke features, maar uiteindelijk is het meer een bron van irritatie door het gewurm met de kabels en vooral het resoneren van de kast ondanks alle voorzorgsmaatregelen.
Je zou kunnen proberen de kast nog verder aan te passen om hem te verbeteren, maar voor de tijd en moeite die daarin gaan kun je net zo goed een betere kast kopen.
Als ik niet exact hetzelfde voedingsprobleem zou krijgen bij de Sharkoon had ik die ook voor mijzelf gekocht, die kost ook circa 50 Euro en daarin heb je dus WEL een 12 cm fan aan de voorkant bijgeleverd plus die enorme fan in het zijpaneel! (value edition, niet economic) Oh ja, is ook zo. Die fan komt ook nog naar binnen toe en gezien de lompheid van mijn koeler past dat ook al niet. Maar goed, daar ging het nu niet om.

Revoltec sixty-3
Hij lijkt leuk, maar kopen? Doe maar nie!

Heb jij ook een Revoltec Sixty 3?

Leuk dat je al van alinea's gehoord hebt..
Nou ja, sarcasme in ieder geval wel, dus dat scheelt.
Alinea's aangepast (al dan niet toegepast), verder nog suggesties, aangezien dit eigenlijk ook de eerste review is die ik ergens van schrijf?
Lage waardering geven is op zich prima, maar het helpt misschien als er dan ook een reden voor word opgegeven zodat ik wellicht iets kan aanpassen ofzo.
Alinea gedeelte is enigzins aangepast. Ik ben zelf altijd van mening dat het daardoor juist veel langer gaat lijken, maar goed, ik schrijf dan ook niet vaak iets als dit.
Verder nog suggesties?

[Reactie gewijzigd door MikeSinner op 20 september 2010 03:31]

Ik heb er nog geen problemen mee gehad. Ik geef toe dat er weinig ruimte is, maar het is wat ik verwacht van een case. Alleen ik weet niet of dat uitsteeksel voor PCi kaarten op z'n plek te houden écht wat toevoegt.