ASRock DeskMini X300

€ 169,-
Specificaties (HT)PC barebone met socket AM4 - Bekijk alle specificaties

ASRock DeskMini X300 Review

rvleij 6 december 2021, 2.004 views Product gekocht

ASRock DeskMini X300

Prima machine met goede support. Ik kocht deze als Docker / Linux machine voor thuis (DBs, home automation, Matrix server, etc etc) en om mijn "oude" NUC7 i3 te vervangen. Ik draai hem met een Samsung 980 Pro en Ryzen 7 5700G.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Goede koeling
  • Goede support

Minpunten

• geen wifi?

Toen ik de DeskMini X300 kocht was ik bezorgd dat de Ryzen 7 5700G niet ondersteund zou zijn, daar was BIOS 1.7 voor nodig en ik las op Amazon reviews waarbij de vorige versie erop stond. Ik had dus al contact opgenomen met AMD (voor een boot kit) en ASRock. Ik kreeg van zowel AMD als ASRock per omgaande antwoord dat het geregeld kon worden. AMD kon een CPU opsturen om te booten en ASRock kreeg ik in het Nederlands antwoord dat ik langs kon komen of opsturen zodat zij de BIOS update voor mij konden doen. Fantastisch, dat zie je niet vaak meer tegenwoorden. Uiteindelijk was het helemaal niet nodig, er stond gewoon 1.70 op en alles werkte out of the box.

Ik draai deze machine als Docker host thuis, staat altijd aan. Ik heb er een Ryzen 6 5700G ingezet, met een Samsung 980 Pro en een Noctua NH-L9a-AM4 koeler (er zal ook een behoorlijke koeler bij de CPU trouwens...). Alles draait prima tot nu toe, super snel met 16 threads natuurlijk. Nu kan ik super snel mijn temperatuur zien in home-assistant haha.

Super tevreden, makkelijk te installeren, ziet er allemaal prima uit. Mooi met een iets grotere behuizing voor de koeling al is mijn M2 wel warmer dan in de oude NUC, maar alles binnen de grenzen. Misschien de BIOS op "standard" zetten ipv "silent".

Heb jij ook een ASRock DeskMini X300?

Ik heb met Asrock afgesproken dat ze de X300 terugsturen. Ze hebben andere RAM settings in the BIOS gezet. Misschien dat dit helpt. Mocht het niet helpen, dan mag ik de X300 met Proc en RAM langs brengen voor verder onderzoek. De X300 is ok, dus het is of de Proc of de RAM.
@Fietsbelletje bij mij was het de Crucial CT16G4SFRA32A RAM module.
Ik heb bij Micro-Mail een zelfde Crucial module gekocht, nu start de X300 wel netjes op.
Nu SSD erin en Windows installeren.

En de kapotte Crucial module terugsturen naar Megekko.
Ah ok duidelijk. Gelukkig is het nu duidelijk. Dank je wel.
Het verbruik van de Samsung 980 Pro is 6,2 Watt voor lezen en schrijven. Dat is gewoon veel.
Bij de Deskmini A300 zitten de SSD's aan de onderkant, buiten het bereik vd Cooler.
Ik weet niet hoe dat bij deze X300 opvolger is ?

Is dit niet een behoorlijke dure overkill voor een thuis automatisering ?
Je hebt zeker mooi spul uitgezocht maar wel kassa kassa. :)
Bij de X300 zit de SSD gewoon op het mainboard, in principe naast de CPU koeler. Ik hoefde het mainboard alleen uit te bouwen om die onderkant van die Nuctua koeler te installeren.

Op dit moment doet de disk:
Temperature Sensor 1: 39 Celsius
Temperature Sensor 2: 53 Celsius

Voorheen was dat 37 en 45 in de NUC.

De disk had ik al (zat in mijn NUC, was 50 euro ofzo dacht ik, ik gebruik maar 250GB), het geheugen kocht ik 16GB dus ik was totaal zo'n 500 euro extra kwijt aan CPU en X300. Als ik er 5 jaar mee doe ben ik voor 100 euro per jaar klaar en ik doe er alles op, verder niks nodig van een cloud dienst ofzo.

Ik draai Synapse (Matrix) met bridges voor Whatsapp, Signal, Telegram, Home-Assistant, Zwave, Zigbee, node-red, pi-hole, unbound, Postgres, MariaDB, etc etc. Dus hij is best wel bezig en het is fijn wat cores te hebben haha. Maar idd, het had met minder gekund. :)
Ok thanx for the info.

Die Noctua heeft aan twee kanten geen airflow misschien zit de SSD net aan 1 van die kanten ?
De NUC Cooling ken ik niet maar misschien koelt die alle kanten op...

Overigens ook opletten op de 980 Pro. Er zijn wat signalen dat die met forse snelheidsdegradatie te maken kan krijgen. Samsung is daarmee bekend en je krijgt dan wel je geld terug. De Non-Pro 980 heeft dat niet.
Dat zou inderdaad heel goed kunnen ja. Even van het weekend het zaakje openschroeven en kijken hoe ik hem geinstalleerd heb, het kan zijn dat de dichte kanten richting M2 slot staan. Ik zie de huidige temp niet als issue eigenlijk, blijft ruim binnen de grenzen.

Ik zal de 980 id gaten houden, had laatst al een FW upgrade gedaan. Kreeg toch steeds filesystem fouten zonder dat ik iets in dmesg of logs zag. Na de FW upgrade ging het goed. Kan ook mijn oude NUC board zijn geweest. Thanks voor de tip, ik ga het id gaten houden.
@rvleij ik heb vandaag m'n X300 binnen, helaas met een AMD5600G geen beeld.
Ik heb een bios sticker gevonden op 1 van de chipjes, Daar staat P1.40 op, maar er zit een rond stickertje overheen. Dus mogelijk is de P1.4 afgeplakt omdat er 1.7 in zit. Heb jij ook zoiets?
Durf ik niet te zeggen, hij draait mijn home automation en matrix server dus kan hem ff niet openmaken. Support vertelde mij dat alles wat nu uitgeleverd wordt de 1.7 heeft. Dus moet een oude voorraad zijn. Ik zou even contact opnemen met hun support, die helpen je snel.
Dank voor je snelle reactie. Ik was er al bang voor dat je hem niet op kan maken.
Megekko gaf aan dat ze met de laatste BIOS geleverd worden. Ze hadden hem niet zelf op voorraad, aangezien ze hem niet gelijk konden leveren.
Je bedoelt de Asrock support?
Ik was al bezig om bij AMD een leenprocessor te regelen. Maar misschien eerst maar eens met Asrock zelf contact opnemen.
Coenen, is het nog gelukt met jouw x300? Ik wil er ook 1 bestellen (bij Megekko) maar ben ook bang dat de bios versie nog niet 1.7 is.
Heb weinig zin om de x300 weer ergens heen te sturen om hem te laten upgraden.
Ik had hem overigens bij Amazon gekocht en die kwam netjes met een 1.7 bios dus, just FYI.
ASRock hulp kreeg ik snel van Peter op support@ en dan .nl...
Ik heb hem vorig week woensdag opgestuurd naar Asrock NL (nijmegen).
De X300 is helaas nog niet terug. Ik had de hoop hem voor het weekend terug te hebben.

Mijn contact is met Nguyet van Asrock NL, RMA afdeling. Asrock communiceert wel snel en prettig, dat absoluut. Je mag van Asrock ook langskomen voor een Bios upgrade.

Ik had hier dus ook geen zin in. Ik had Megekko gevraagd om de BIOS te checken.
Dat kunnen ze helaas niet doen. Ik mocht hem ook terug sturen naar Megekko, voor een kleine vergoeding willen ze dan best de BIOS voor je updaten. Ik had na wat emailtjes heen en weer, had ik zoiets van laat maar, ik regel het wel direct met Asrock zelf.

Update:
Kreeg net een belletje van Asrock, bij hun werkt ie gewoon met een 5600G.
Ik zat midden in een team meeting, hij noemde iets van dat na een minuut de blauwe aan ging.
Ik hoop dat ik vanmiddag meer weet, ik had gevraagd of hij mij later terug kon bellen.
Maar de BIOS was wel 1.7, dus Megekko levert de X300 met de juiste BIOS.
Waarom die van mij niet opstart is nog onduidelijk. Ik heb ook zonder geheugen en SSD geprobeerd. Toen ook niks.

[Reactie gewijzigd door Coenen op 12 januari 2022 13:06]

Bedankt! Dan weet ik in ieder geval dat 1.7 staat als ik hem bij Megekko bestel.
Wordt wel nieuwsgierig wat het dan is bij jouw dat hij het niet doet.
Heeft iemand toevallig via proxmox iommu groeps kunnen opsplitsen ?
Ik heb hier inmiddels ook een x300 met een 5700G draaien.
Alleen wil ik een coral m.2 doorzetten maar deze zit in een grote iommu groep.