LG OLED65A16LA Zwart

€ 999,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

tomtomgo172Testpanel 2 december 2021, laatste update op 6 december 2021, 59 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Samengevat is de LG OLED65A16LA gewoon een uitstekende televisie. De grootste minpunten zijn voor mij de stabiliteit van de voeten en de niet zo intuïtieve software. Daar staat tegenover dat je een tv hebt met uitstekende kleurweergave, een ontzettend fijne afstandsbediening en uitstekend geluid (voor een televisie).

Pluspunten

• Uitstekende kleurweergave
  • Goede standby management
  • Uitstekend geluid (voor een tv)
  • Goede afstandbediening

Minpunten

• Voet constructie lijkt niet heel robuust
  • Smart TV functie lijkt kwantiteit over kwaliteit

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Ik heb gedurende 2 weken deze televisie mogen testen en ik ben aangenaam verrast over de beeld- en geluidskwaliteit. Een tv is anno 2021 natuurlijk meer dan alleen beeld en geluid. Daarom hieronder een analyse op diverse beoordelingsgebieden:

Appels met peren vergelijken?

Mijn huidige televisie, ook een LG, stamt alweer uit 2014 maar ik heb altijd een beetje het idee gehad dat de ontwikkeling op tv gebied een beetje gestagneerd was en dat de upgrade relatief gezien niet zo groot zou zijn. Daar zat ik dus mooi naast kwam ik achter nu ik ze naast elkaar kon vergelijken.

Software en updates

Bij mijn eigen LG was ik een beetje teleurgesteld in de smart tv feature, met name op het gebied op snelheid en software updates, waardoor ik daarvoor een apple tv heb aangeschaft. Bij de LG OLED65A16LA is dat echter dik voor elkaar. Gedurende de test periode werden er regelmatig updates aangeboden.
Ook het app aanbod is goed en out of the box worden zo'n beetje alle streaming platforms wel ondersteund. De smart tv functie werkt snel en vloeiend en de bediening verloopt erg fijn via de standaard afstandsbediening.
Wel is de interface naar mijn mening niet heel intuïtief; er zit weinig logica achter de menu's en het homescreen voelt een beetje aan als kwantiteit over kwaliteit waardoor ik toch regelmatig geneigd was over te schakelen naar de apple tv.

Bouwkwaliteit en vormgeving

De algehele vormgeving van de tv is goed. De bezels zijn mooi smal. Hoewel dit voor mij niet echt een punt is waar ik echt heel erg op let vind ik dit wel het vermelden waard gezien dit voor veel mensen wel een belangrijk punt is.
Het gewicht is zo laag mogelijk geplaatst wat natuurlijk gunstig is voor de plaatsing van de tv. Desondanks voelt de tv een beetje topzwaar aan en de pootjes ogen een beetje fragiel op zo'n grote televisie. De televisie staat echter nog steeds recht overeind dus tenzij je een grote hond of kinderen in de kamer hebt rondrennen zal dit geen probleem vormen.

Kleurweergave, contract en helderheid

De kleurweergave van deze tv is uitstekend, eveneens als de zwart weergave. Het enige puntje waarbij ik een vraagteken had omtrent de kleurweergave was dat soms de witweergave iets donker leek. Ik heb dit op meerdere apparaten(xbox, apple tv en smart tv functie van de tv zelf) proberen te recreëren echter leek dit willekeurig voor te komen. Daarom vermoed ik dat dit iets van een automatische instelling is, echter heb ik niet kunnen achterhalen welke instelling dit is. Ook de helderheid en contrast is dik in orde, echter was hier ook sporadisch de helderheid ineens wat minder wat mij ook deed vermoeden dat dit iets van een energie instelling was.

Ghosting

Hoewel ik niet echt een gamer ben had ik een mooie excuus om een paar avondjes voor de xbox door te brengen om dit onderdeel extra te testen. Dit ging uitstekend en ik heb hierop geen storende ghosting ervaren.

Pixeldefecten en inbrandgevoeligheid

Gedurende het gebruik zijn me geen pixeldefecten opgevallen. Op het gebied van inbrandgevoeligheid was ik van te voren wel wat ongerust, helemaal gezien ik door mijn werkzaamheden als brandweerman regelmatig alle spullen laat vallen en de deur uit moet stormen en een paar uur weg ben. Gelukkig is de LG voorzien van goede instellingen op het gebied van standby management en gaat deze snel in screensaver modus en/of in standby. Om dit nog extra te testen heb ik ook een paar avonden achter elkaar RTL7 gekeken zodat hetzelfde watermerk gedurende langere tijd op dezelfde plek zichtbaar was. Gelukkig is er niets ingebrand, en tenzij iemand permanent dezelfde zender kijkt lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat dit in kan branden.

Conclusie:

Hoewel ik natuurlijk wel een paar op- en aanmerkingen heb doen deze 'puntjes' weinig af aan het eind oordeel, namelijk dat de LG OLED65A16LA is gewoon een uitstekende televisie is. De grootste minpunten zijn voor mij de stabiliteit van de voeten en de niet zo intuïtieve software. Daar staat tegenover dat je een tv hebt met uitstekende kleurweergave, een ontzettend fijne afstandsbediening en uitstekend geluid (voor een televisie). De prijs sluit aan bij het kwaliteitsniveau van deze televisie, echter is het kwaliteitsverschil met het lagere segment dan ook aanzienlijk. Mijn inziens krijg je dan dus ook bang for buck.
Ik zou deze televisie zeker willen ter vervanging van mijn huidige LG. Het terugschakelen gaat dan ook zeker weer even wennen worden gezien mijn ogen de afgelopen weken zo verwend zijn!

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?