Hitachi Deskstar 7K250 HDT722525DLA380, 250GB Review

TommyCP 4 oktober 2007, 783 views

Hitachi Deskstar 7K250 HDT722525DLA380, 250GB

Pluspunten

• Snel
  • Betrouwbaar
  • Weinig warmteproductie

Minpunten

• Maakt wel wat geluid.

Mijn computer is alweer een negen maanden uitgerust met deze SATAII harde schijf en tot dusver ben ik er uiterst tevreden over. Ik heb de schijf destijds gekocht ter vervanging van mijn Western Digital Caviar SE van 80 GB. Het eerste wat mij na de upgrade opviel was de snelheidswinst. Ongetwijfeld zullen de afgelopen maanden schijven zijn verschenen die deze Hitachi op het gebied van snelheid verslaan, maar deze schijf zal in actuele benchmarks zeker geen modderfiguur slaan.

Op het gebied van stabiliteit en betrouwbaarheid ben ik tevreden. Crashes, gegevensverlies e.d. heb ik niet meegemaakt en de SMART-gegevens zijn 9 maanden na aanschaf allemaal uitstekend. Echter, ik heb wel één probleem de schijf: bij het aanzetten van de computer weigert hij wel eens up te spinnen. Een druk op de resetknop maakt de schijf vervolgens alsnog wakker, waarna de computer probleemloos werkt. Of dit probleem door de schijf of door mijn moederbord (Asus A8V Deluxe) wordt veroorzaakt weet ik daarbij niet; gezien het aantal problemen dat ik met mijn mobo heb gehad, geef ik de schijf echter het voordeel van de twijfel. (De voeding veroorzaakt het probleem overigens niet, aangezien ik het probleem met meerdere A-merk voedingen heb ondervonden).

Op het gebied van warmteproductie krijgt de schijf een ruime voldoende van mij. De schijf bevind zich recht achter de intake systeemfan en wordt dus niet gekoeld door een HD-koeler; de werktemperatuur blijft echter zelfs op zomerse dagen beneden de 40 graden. Over de geluidsproductie ben ik iets minder tevreden: in idle-mode is de schijf niet horen, maar wanneer ie flink moet doorwerken is hij (in mijn redelijk geluidsarme systeem) wel te horen.

Al met al kan ik deze harde schijf iedereen van harte aanbevelen.

Heb jij ook een Hitachi Deskstar 7K250 HDT722525DLA380, 250GB?

ik heb deze schijf ook al 2 jaar, bevalt nog steeds prima! Toen heb ik er nog 130 euro voor betaald :P