Creality Ender 3 V2

€ 225,73

Creality Ender 3 V2 Review

Uruk-Hai 26 november 2021, laatste update op 29 november 2021, 337 views Product gekocht

Creality Ender 3 V2

Na lang twijfelen over de keuze tussen een Creality CR-6 SE, een Prusa Mini+ en een Creality Ender 3 v2 ben ik toch maar voor de laatste gegaan. Ik heb hier geen spijt van gekregen en wil dat met deze review toelichten.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Veel informatie over te vinden
  • Assemblage video op de microsd-kaart is uitstekend
  • Meegeleverde microsd-naar-usb stick
  • Reserve onderdelen zoals extra nozzle en extra schroefjes
  • Vier stelschroeven onder het printbed (een veel duurdere Ultimaker heeft er maar drie)
  • Kleine rol wit test filament bijgevoegd

Minpunten

• Creality slicer is alleen beschikbaar voor Windows en MacOS.
  • Papieren handleiding niet erg mensvriendelijk. Op de microsd kaart staat een goede PDF versie.
  • Frame is zonder stevig aangedraaide bouten erg wiebelig. Je kunt de speling echter opvangen met gevouwen stukjes aluminiumfolie (als je dat zou willen).
  • Filament loopt vlak langs de vettige schroefdraad van de z-as
  • Filament laden en bed leveling staan (wat mij betreft) in de video in de verkeerde volgorde
  • Bowden tube is niet transparant

Printkwaliteit Score: 4
Redenen aankoop:
1. Black Friday aanbieding (van €203 naar €180) op vrijdag 26-11-2021.
2. Ervaring opdoen met een budget 3D printer die vanwege zijn lage prijs zeer aansprekend is voor jongeren*.
3. Ik kan geen wijs worden uit de ervaringsverhalen van mensen die hem al hebben. De ene helft vind het een goede printer, de andere helft vind het maar een rotding.

*Ik heb op mijn werk al jaren een Ultimaker 2+ en Ultimaker 3, maar zodra ik jongeren vertel hoe duur die zijn schrikken ze zich een hoedje.

Eerste indrukken in het eerste weekend:
1. De frame delen sluiten slecht op elkaar aan (wiebelig), maar dit wordt gecompenseerd doordat je de bouten enorm stevig aan kunt draaien waardoor je deze delen flink tegen elkaar aan kunt persen.
2. Ik sta er van te kijken dat er na de montage van de Z-as motor op het frame nog zoveel speling zit tussen motorblok en frame. Je kunt dat ding na montage met twee schroeven nog makkelijk heen en weer bewegen.
3. Hetzelfde geld voor de schroefdraad van de Z-as. Ook die kun je na montage alle kanten op duwen.
4. Als je de x-as op het frame hebt gemonteerd en hem handmatig op en neer beweegt kun je de schroefdraad van de z-as erg duidelijk horen.
5. De instructievideo op de microsd kaart helemaal bekijken heb ik wel gedaan, maar dat bleek een beetje zinloos. Ik werd door alleen te kijken alleen maar overweldigd met indrukken. Je kunt het beste een kort stukje video bekijken, dan monteren, dan weer een stukje kijken, weer monteren, enz.
6. Er wordt van alles bij geleverd, maar wat ik mis is smeervet. Dat kan ik natuurlijk wel bijbestellen, maar ik had het handiger gevonden als het direct in de doos had gezeten.
7. In de printer zit een opbergbakje, maar daar past lang niet alles in, zoals de spatel, de naald en de tang.
8. De handleiding is niet erg nuttig voor de assemblage, maar wel voor de juiste instellingen in je slicer.
9. Ik ben er net achter gekomen, na uitgebreid het bed te levelen, dat in de video de printkop ineens bovenaan de printer staat voor de extruder, terwijl niet uitgelegd wordt hoe je dit voor elkaar krijgt na het levelen. Het lijkt mij, op basis van mijn ervaringen met Ultimaker printers, beter dat er een nieuwe video wordt gemaakt waarin bed levelen pas als laatste aan de beurt komt.
10. Irritant: de bowden tube is niet transparant. Dat is bij een Ultimaker printer wel zo en dat is fijn voor je overzicht.

Deze plaats ik even apart omdat andere reviewers het als minpunt noemen:
11. Wat mij mee valt is het lawaai dat de printer maakt. Hij staat nu weliswaar aan en ik kan hem ook heel duidelijk horen, maar ik had op basis van andere reviews veel erger verwacht. Ik had een hoog en snerpend geluid verwacht. Maar het geluid is een lage toon en een constante ruis.

Ik was vooraf bang dat mijn boven -en onderbuur hem zouden kunnen horen, maar dat lijkt mij nu niet het geval. Ik denk dat hij wel een nachtje kan printen zonder dat de buren daar wakker van worden. Verder heb ik er zelf geen last van als ik de deur van mijn studeerkamer dicht trek en daarna in mijn woonkamer TV wil kijken.

Als je een indicatie wilt van het geluidsniveau: tussen een luidruchtige pc en mijn stofzuiger in.
Je zou ook kunnen zeggen dat hij evenveel lawaai maakt als een 'stille' stofzuiger.

Het geluid dat de assen maken is nihil. De assen van een dure Ultimaker maken een vergelijkbaar geluid.

12. De printkwaliteit is een stuk beter dan ik verwacht had!
Ik heb het hondje .gcode bestand geprint. Dit duurde 1 uur en 10 minuten. Het hondje heeft duidelijk zichtbare ribbels, maar voelt toch super glad aan. Nu is het natuurlijk wel zo dat dit een door Creality super geoptimaliseerd bestand is, maar ik had niet verwacht dat ik zo gedetailleerd zou kunnen printen.

Mijn conclusie op basis van dit eerste weekend: ik heb me onterecht gek laten maken door alle negativiteit over deze printer. Het is, voor zover ik nu kan beoordelen, gewoon een prima 3D printer.

Update maandag 29-11-2021:
Mijn Ender 3 v2 lijkt een verbeterde extruder arm te hebben. Het gat in de extruder arm waar het filament in gaat is voorzien van een metalen hulsje dat inslijten van het plastic van de arm lijkt te moeten voorkomen. Ik bedoel dit effect:

Bed leveling: ik ben er achter gekomen dat ik net als in de instructiefilm alleen in de hoeken moet levelen en niet aan die draaikoppen moet pielen als de printkop midden boven het printbed hangt. Dat leek een goed idee omdat hij altijd in het midden begint te printen, maar het leverde geen goed print resultaat op. Het ging gelijk al fout bij het printen van de skirt.

Ik merk dat ik voor elke nieuwe print de hoogte van het printbed opnieuw moet levelen, ook als de printer tussen twee printopdrachten in aan blijft staan.

Heb jij ook een Creality Ender 3 V2?