Argon Audio Stream 3M

Niet beschikbaar
Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Argon Audio Stream 3M Review

loekf2 24 november 2021, laatste update op 24 november 2021, 3.236 views Product gekocht

Argon Audio Stream 3M

Onlangs gekocht om DAB+ ontvangst toe te voegen aan een Philips LX8000 5.1 audio set uit 2003 (?) en Denon AVC-X3700H. Naast de ervaring met dit model, zal ik ook wat vermelden over de goedkopere versie met alleen DAB+ (de DAB ADAPTER3 MK2).

Pluspunten

• Compact
  • Snelle installatie
  • DAB+ ontvangst diagnostiek

Minpunten

• Line out en SPDIF uit afhankelijk van volume setting

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik zocht een losse DAB ontvanger die je op een bestaande geluidsinstallatie kan aansluiten, analoog of via SPDIF (dus coax of optisch digitaal uit).

Zodoende kwam ik op deze uit. Bij mijn ouders is deze aangesloten op een oude Philips LX8000sa 5.1 set via de coax ingang. Daar heb je dan wel een optisch naar coax omzetter nodig. Toen viel me al op dat je het volume van de Stream 3M op maximaal moet zetten, anders komt er niets binnen via de digitale ingang van de versterker. Dat zou eigenlijk niet moeten.

Ik heb deze binnen antenne gebruikt:

je ziet wel dat er errors optreden tijdens binnen ontvangst maar werkt prima (dit is te zien door een paar keer op de INFO knop op de afstandsbediening te drukken)

Reden dat ik denk dat er een ontwerpfout in zit, komt omdat ik deze ontvanger ook zelf wilde hebben om DAB als back-up voor internet radio te hebben. Ik had de DAB-only versie gekocht. Het blijlkt dat deze met een Denon AV receiver (AVC-X3700H) absoluut niet werkt, zowel optisch als via line-in (analoog).

Er zit een verschil in de volume setting van de Argon Stream 3M en DAB ADAPTER3 MK2. De DAB ADAPTER gaat van 1 tot 14. De Stream 3M van 1 tot 20. En je moet het volume op maximaal zetten wil er geluid uit de line-out en SPDIF komen.

Als je dus een externe DAB radio aan je versterker wilt koppelen en je wilt er een van Argon Audio kopen, kies dan voor de duurdere Stream 3M.

Overigens heeft de Stream 3M ook internet radio (via Frontier Silicon) en ook ondersteuning voor bv. Spotify.

Heb jij ook een Argon Audio Stream 3M?

Leuke review! Heb nog wel wat vragen (misschien nog iets om aan te vullen?).

Maar eerst even over de Argon DAB ADAPTER3 MK2.

Die heb ik nu zelf in de woonkamer staan, aan een NAD D3045, wel via de analoge cinch aansluitingen. Inderdaad storend dat hij niet gewoon een 'vast' line level volume uit stuurt. Echter, bij de mijne gaat het volume wel tot 16. En op dat volume is hij via de NAD flink luider dan mn NVidia Shield, Bluray of een Chromecast Audio die op 80% volume staat. De Argon staat hier bij volume 12 'optimaal'. :o.

Wat mij bij de DAB adapter vooral stoort, is gaat hij geen PNG ondersteunt voor de logo's en slideshows. Terwijl de landelijke NL zenders daar allemaal op zitten.

Wat betreft de Stream 3M: aangezien deze internetradio heeft, doet deze wel PNG? Ook op DAB+ ? (Dus laat hij ook op DAB+ bij bv. 3FM wel logo's zien?

En doet Spitify het nog qua cover art en metadata? Ik lees op internet dat sinds een recente wijziging radio's met bepaalde chipsets van Frontier een FW update nodig hebben (maar veel fabrikanten doen dat niet omdat ze 1x zo'n radio uitbraken en dan vinden dat de support kan stoppen :') )