Specificaties Rad. HD5850 (725MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R5850 Twin Frozr II Review

jacket13 17 september 2010, 2.547 views

MSI R5850 Twin Frozr II

Pluspunten

• goede prijs
  • goede prestaties
  • goede overclocker
  • erg stil op stock settings
  • blijft cool zelfs met een overclock

Minpunten

• weinig accessoires
  • MSI drivers klein beetje bugged

Drivers en compatibiliteit Score: 4

Simpele inleiding zal zijn dat ik deze kaart gekocht heb voor vervanging van mijn 5770, zag hem voor 250 staat bij ssw computers en dat vond ik een koopje aangezien meeste hier op tweakers voor 230 worden aan geboden tweede hands :)

Installatie

was niet makkelijk om hem in mijn huidige systeem te krijgen maar is wel redelijk gelukt, moest even de hardeschijven verplaatsen omdat ie toch net iets langer was dan ik gedacht had maar is geen probleem voor mijn antec 900 2, daarna 2x een 6pin er in en ik was redelijk goed to go.

windows op starten en dan gaat ie natuurlijk redelijk hard flippen omdat de sapphire drivers mijn videokaart niet herkende, even een notitie hier, tijdelijk alle drivers installeren op de cd is misschien gangbaar en ver komt problemen en moeizaam heden, wat dus belangrijk is is dat je de nieuwste drivers van de MSI website gaat downloaden en daarvoor eventueel de nieuwste van de ati website zelf, handig om mee te nemen is MSI afterburner voor overclocking.

even kort nog dat ik dus eventjes problemen had met drivers omdat ik koppig ben maar het is logisch om de mee geleverde drivers te installeren omdat die altijd werken en daarna die drivers te updaten.

Prestaties en overclocking

Prestaties van deze kaart zijn echt Net voldoende om alles op het mooist te zetten wat je maar kan bedenken op 1920*1080, ik draai bijvoorbeeld stock battlefield bc2 dx10 alles max AA ook op max met 70 fps gemiddeld maar games zoals red faction 3 draaien dan maar op 40 fps.

de andere review over deze kaart zei dat hij hem niet goed kan overclocken en ik moet zeggen dat ik er geen problemen mee heb, ik kan de kaart moeite loos op elke voltage zetten en hem op 850/1200 clocken zonder problemen met een voltage van 1.150.

prestaties na overclocken, ik zou het niet weten ! nog helemaal niet naar gekeken maar ik zal het later toe voegen met wat plaatjes van 3dvantage score enzo, die ik overigens wel weet want op stock haalt ie 15168 punten.

Edit : ik heb even de max out off the box overclock er bij gepakt 775/1125 op 1.160v fan speed 53% dan word hij 61graden ambient is 21 graden wat het een delta van 40 maakt 3d vantage 15356
850/1200 , 63graden delta dus 41 zelfde voltage en fan speed 56% 3d vantage 16419

tijdens vantage word de video kaart niet lang genoeg belast om tot piek warmte te komen dus daar gebruik ik de nieuwe kombuster voor die 99% belasting vol houd.

geluids productie

MSI claimt dat hij redelijk stuk stiller is dan de stock cooler al kan ik dat niet testen vind ik de kaart niet specifiek stil. heb even simpele ervaring test gedaan door alle fans op low te zetten in mijn kast ( antec 900 2) en dan hoor je de videokaart boven de rest uit, zodra je iets aan het doen bent kicked ie naar 50% en dan hoor je hem zeker weten wel maar je moet niet denken dat het oor verdovend is het gaat er om dat hij gewoon net wat harder naar voren komt dan de rest maar voor mij niet op een niveau dat het stoort.

heb ook eventjes 100% getest en dan hoor ik hem zelfs als all mijn fans op max draaien maar gelukkig komt het nooit zo ver in een goede case :)

dus in het kort, hij maakt geen kabaal maar je hoort hem wel als je stille fans hebt maar niet op zo een hoogte dat je er last van hebt naar mijn mening.

afsluiting

Ik ben dik te vrede over de kaart, hij doet precies waar mijn pc voor in elkaar heb gestoken en dat is alles ohh 1 min puntje is dat de drivers van MSI niet in hoge overclock snelheden flash kan streamen, hardware versnelling is dan bugged dus pas op! zet je hardware versnelling uit echter dan werkt alles prima.

PS : ik add later nog wat dingen zoals geluid productie wat mijn mening daar over is en andere zooi.
Edit : 17/9/2010 prestaties met overclock, warmte, 3dvantage en delta toegevoegd

Heb jij ook een MSI R5850 Twin Frozr II?

Ik zou de drivers van de fabrikant gewoon compleet achterwege liggen, en gewoon alles downloaden van de de ATi site zelf, aangezien de drivers van de fabrikant vrijwel altijd outdated zijn
Dat klopt! En vandaag weer nieuwe drivers zag ik :)
yeah maar dan doet de kaart het niet goed, is met sapphire ook dan kan je de fan speed niet manueel aanpassen wat super gaar is.
als het goed is kun je gewoon ATi Overdrive unlocken en dan handmatig de fancontrol verwisselen, voor de rest zijn de drivers van de fabrikant meestal gewoon 100% hetzelfde als de drivers van ATi.
geacht dat je een reference model hebt maar ik kan je verzekeren het zal niet 1 2 3 werken met latere modellen met andere koelers er op want ik heb het immers geconstateerd en uit geprobeerd met Windows reinstalling.
Eum hier werkt dat wel gewoon hoor!
Had eerst de Asus 5850 van bij de release en nu sinds gisteren de DirectCU versie.
Die heeft dus ook andere koeler etc. en werkt ook gewoon
ok bij mij deed de sapphire manual control het niet tot dat ik de sapphire drivers installeerde.
(waar het over ging natuurlijk) daarnaast ook dat sommige features niet goed werken als je niet specifieke drivers installeert

[Reactie gewijzigd door jacket13 op 17 september 2010 15:02]

weetje zeker dat hij nu wel werkt dan"? heb dit grapje namelijk ook aleens gehad bleek me kaart gewoon gewoon PWM control fan te hebben ( dus maar 2 kabeltjes vanuit de fan ) die dus fijn altijd 100% draaide..
Het wordt er niet duidelijker op. Sapphire manual control en drivers, waar heb je het over? Of bedoel je de normale Ati driver soms? Als die Sapphire driver al bestaat is het natuurlijk niet zo gek dat die niet werkt voor een MSI kaart. Zou het eens met Afterburner proberen.

Ik heb hier een Sapphire 5750 en fan control werkt prima met Ati Catalyst control center. Geen extra software nodig. Trouwens ook maar 2 kabeltjes naar de fan maar kan de snelheid gewoon regelen.
het gaat om de aller eerste comment daar merkte ik op dat de standaard drivers niet altijd goed werken en dat is ook soms zo dat bij sommige uitvoeringen bepaalde features gewoon dom weg niet in de standaard amd drivers zitten.

dus het gaat 90% goed maar 10% moet je toch even wat verder kijken en dat was bij beide mijn kaarten het geval.

nu wel wat duidelijker ? :P
Slightly. Scrtz bedoelt volgens mij dat je niet de drivers moet installeren die op het meegeleverde cd'tje staan want die zijn altijd verouderd. Even de laatste drivers downloaden dus.

Als je dan een speciaal model kaart hebt heb je inderdaad misschien wat extra software nodig, zoals Afterburner. Voltage aanpassen kan de Ati driver bijvoorbeeld niet want dat kan lang niet op alle kaarten. Fanspeed aanpassen kan ie wel, maar als dat met jouw kaart niet werkt ligt dat meer aan je kaart dan aan de Ati drivers.
typfoutjes:
ver komt problemen, je de nieuweste
misschien volgende keer niet meteen de review zichtbaar maken voor andere gebruikers want nu loop je punten mis omdat het een beetje kort en kaal is.
haha ik doe het niet voor de puntjes alleen om mensen even te laten zien dat deze kaart helemaal niet zo slecht is als de andere review doet blijken :P en ja zaten inderdaad wat foutjes maar dat krijg je als je hem om 1 uur in de nachts schrijft :).
Ik ben erg benieuwd wat hij doet als je deze gaat overklokken want daar is deze toch echt voor gemaakt
Verder zal ik eerlijk zijn ik denk dat je met 10.4 drivers beter uit bent of de gefixte drivers van 2de partij. Zover ik begrijp hebben deze knapen alle directx drivers weer helemaal werkend gekregen.
Ik ga morgen die versie ook maar eens proberen in plaats van de originele de link kun je vinden op guru3d site naar deze drivers
ik zal er naar kijken als ik tegen problemen op loop :)
Heeft de 5xxx geen dx11?? En Battlefield BC2 ook ??

Verder leuke review.
yeah maar dx11 in bfbc2 bied niks extra's en is dus zonde van de fps drop die je krijgt, vandaar :)