Canon Canoscan LiDE 700F Review

N1ckk 14 september 2010, 5.475 views

Canon Canoscan LiDE 700F

Pluspunten

• Slank/mooi ontwerp
  • Voeding/data via slechts 1 kabel

Minpunten

• Doet niet wat het product zou moeten
  • Onscherpe scans
  • Slechte klantenservice vanuit de fabrikant

Driverkwaliteit Score: 1
Features Score: 1
Snelheid zwart Score: 3
Snelheid kleur Score: 3
Scankwaliteit Score: 1
Inleiding:
We hadden deze scanner gekocht om kleine objecten te scannen, wat zou moeten lukken volgens Canon aangezien mijn Canoscan 4200F die nog perfect functioneerde de deur uit moest door het niet samenwerken met Windows 7.

Eerste indrukken:
Het apparaat is zeer degelijk verpakt en ziet er mooi uit, denk persoonlijk dat ze niet veel compacter en slanker ontworpen kunnen worden. Tevens is er standaard maar 1 kabel bijgeleverd en dat is een Mini-USB kabel waar hij ook zijn voeding uithaalt. Dat is echt geweldig.

Waardoor die gelijk afgeschreven werd en terug ging naar de winkel:
Er staat 9600DPI op de doos, dus daar ging ik van uit. Gek veel verstand heb ik er niet van, maar ik begrijp wel dat de resolutie alsmaar hoger en hoger wordt des te meer DPI/PPI's je in huis hebt. Echter ging de software maar tot 600DPI, wat voor mij persoonlijk eigenlijk niets uitmaakt maar ik vind het toch raar waarom er dan 9600DPI op de doos staat.

Maakte hij nou mooie scans met 600DPI hoorde je mij niet klagen, maar de scans waren belabberd. Hij scant ze redelijk snel in, foto's/objecten/documenten maar de kwaliteit is om te huilen met de pet op. Dus ik dacht laat ik Canon maar even bellen, na een half uur gewacht te hebben krijg ik eindelijk iemand aan de lijn die niks van de LiDe modellen afwist.. Hij zou me doorverbinden.

Ik kreeg een 'expert' aan de lijn en die wist mij te vertellen dat de software niet geoptimaliseerd was voor Windows 7 en ik het met een ander besturingssysteem moest proberen. Aangezien deze scanner puur zakelijk wordt gebruikt dacht ik 'Ach, waarom niet..'. Maar zowel op de Mac als op Windows XP en Vista bleef het zelfde probleem aanhouden. Canon had wederom geen antwoord en deed lacherig over het niet verstrekken van drivers van oudere modellen voor Windows 7.

Ik was het zat en ben teruggegaan naar de winkel, een HP G4050 meegenomen (bijna dubbele prijs) en die doet het geweldig. Echter is die wel veel trager e.d. maar de scans zijn tenminste scherp en goed en ik werk zelfs met 'maar' 400PPI.

Oftewel mijn advies is als volgt: 'Koop geen scanners van Canon als je wilt dat het werkt zoals staat beschreven'. Tevens wil ik hierbij opmerken dat ik van alles heb geprobeerd om mijn Canoscan 4200F te laten werken op WIn7, van het combitalibiteitscentrum tot 3rd party software.. Geen succes, en Canon? Vond het allemaal wel normaal.

Heb jij ook een Canon Canoscan LiDE 700F?

Beetje late reactie, maar met Vuescan kan je tot 9600 dpi instellen, dat is echter enkel handig voor als je dia's gaat inscannen, een A4 kan je met maximaal 4800 dpi inscannen (als je wilt dat de software niet het aantal dpi's gaat oprekken, optisch kan het tot 4800).
Ik moet zeggen dat ik nog nooit last van onscherpe scans heb gehad, misschien was er wat mis met je scanner, persoonlijk vind ik HP weer wat minder, maar goed dat kan bij elk merk, met elk volgende type weer compleet anders uitvallen..

[Reactie gewijzigd door gumkop op 31 oktober 2015 15:09]

Ik gebruik inmiddels geen scanner(s) meer. Sterker nog, mijn iPhone vervult die taak nu :-)
Krijg je de 4200F ook niet aan de praat met Vuescan?