Cooler Master Cosmos C700P

Niet beschikbaar
Specificaties Tower • 6 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Cosmos C700P Review

pxist 15 november 2021, 99 views Product gekocht

Cooler Master Cosmos C700P

De kast ist prachtig, de RGB controller daarantegen waardeloos. Het printje is volgens de handleiding ook aan te sluiten op de onboard 12Volt RGB, maar dat werkt helemaal niet. De front fans zijn ook via een controller aangesloten, en het toerental varieert constant, en dat geeft een whining noise.

Pluspunten

• Geweldige kwaliteit
  • Veel ruimte en mogelijkheden
  • Fantastische glazen zijpaneel, waardoor RGB volledit tot zijn recht komt
  • Hele mooie RGB verlichting bij de handels en voeten

Minpunten

• IO schroeven kun je er niet recht indraaien, de behuizing zit daarvoor in de weg
  • Door de manier waarop de shroud gemaakt is geeft geen mogelijkheid om er fatsoenlijk iets op te monteren
  • helaas alleen 12 Volt RGB, geen addressable rgb
  • De RGB controller kan niet door het moederbord aangestuurd worden, er is wel een aansluiting, maar die werkt niet

Ik heb deze kast al een tijdje, en inderdaad is het echt een blikvanger.
Maar zeker met de hardware ingebouwd, is het wel een modelletje hernia, want hij is echt loeizwaar.
Eenmaal op zijn plaats wil je hem echt niet meer verplaatsen.
Het is een modulaire behuizing, dat wil zeggen dat jet het paneel waar het moederbrod op gemonteerd wordt, inclusief IO sleuven, in zijn geheel kunt verwijderen, en op meerdere manieren kunt monteren.
De handleiding is niet echt eenvoudig, ik had leiever gezien, dat ze voor deze prijs wat meer handleiding hadden geschreven,. waarbij bijvoorbeeld, het anders monteren in een stappenplan uitgelegd wordt, want het is behoorlijk bewerkelijk,
Een echt nadeel vindt ik de plaatsing van de schroeven voor het IO panel, waarmee je dus je insteekkaarten als bijv. je grafische kaart, vast schroeft.
Je kunt er gewoon niet recht bij, dus je draait al gauw de schroef er schuin in, wat in mijn geval, zorgde dat de schroef, vrij makkelijk afbrak, en dan moet je dus echt alles uit elkaar sleutelen, hier is echt niet over nagedacht.
Maar als je er eenmaal alles in hebt zitten, is het echt een geweldige kast, met een hele mooie uitstraling, de kwaliteit straalt er van af.
Een goede kast is vaak te herkennen aan de staat van je handen, als je klaar bent, sommige kasten kun je beter met handschoenen bouwen, maar de Cosmos C700P is echt super afgewerkt, en hoge kwaliteit..
Daarnaast kun je de achetrplaatz zo monteren, dat je voldoedne ruimte hebt voor een radiator, ik gebruik een 360, en natuurlijk de bijbehorende fans.
Dan de Shroud, dat is een item dat tegenwoordig vaak in kasten wordt gebruikt, en wat voor deze shroud spreekt, is dat hij geperforeerd is, en dat vindt ik eigenlijk een absolute must, waarom.
Bij het ontwerp van kasten, wordt er altijd gefocussed op koeler lucht aan de voorkant naar binnen te zuigen, en aan de achterkant via de fan boven het IO panel, of via fans aan de bovenkant af te laten vloeien.
De warmte van de spanningsregelaars (VRM's) wordt wel afgeboerd, maar de meeste warmte komt van je grafische kaart en chipset, en die blijft dus bij de PCIE slots hangen, waar die zich kan opbouwen.
Als gouden tip:
In de meeste kasten wordt de voeding met de fan op de bodem gemonteerd, en zuigt heel veel stof aan die ook de filters niet tegenhouden.
Zet je echte de voeding op zijn koop, dan gaat de fan ineens deel uitmaklen van de airflow over de PCIE slots.
resultaat, de hitte kan weg, de fans van je grafische kaart worden een stuk rustiger, en je voeding verzamelt veel minder stof.
Ik hbeb hee veel evrschillende kasten gehad, en allemaal hadden ze wel een of ander nadeel, waardoor ik toch verder ging kijken, met de Cosmos C700P, is dit voorbij.
Ik beveel hem van harte aan.
Dan de RGB verlichting van de kast zelf, die aan de bovenkant, en onderkant gemonteerd is, en heel subtiel de kast verlicht, helaas geen foto van gemaakt.
Maar het is 12 Volt RGB, die te bedienen is met een van de 2 knoppen die bovenop de kast zit, de lijker knop heeft 2 standen, en is voor de fan speed van de fans, en de fans varieren constant hun snelheid, wat een behoorlijk iritant geluid geeft.
Dan de rechterknop, deze is voor de RGB verlichting, en door herhaaldelijk indrukken, kun je ervoor zorgen dat de LED strips aan de boven en onderkant, vaste kleuren hebben, wisselend kleuren, en als je de knop ingedrukt houdt, wordt de bediening via de rechterknop, uitgeschakeld, en zou het mogelijk moeten zijn de controller te bedienen via een bijgeleverd kabeltje, en die aan te sluiten op de 12 Volt RGB aansluiting, op je moederbord.
Het zou mogelijk moeten zijn, maar helaas doet het helemaal niets.
Coolermaster support weet het ook niet.
En dit vindt ik echt een minpunt, want voor deze prijs, mag je wel verwachten dat de Polychrome RGB software, van mijn ASRock TRX40 Taichi, dit ook kan aansturen.
Het ligt niet aan mijn bord, want als ik er verschillende 12Volt RGB fans op aansluit, werken die allemaal zonder probleem
Je kunt discussieren over, of het RGB of ARGB had moeten zijn, maar ik denk dat de keuze voor RGB, wel goed is, als ook de verlichting van de kast nog een allerlei kleuren mee zou gaan doen, is het wel heel erg over de top.
persoonlijk zou ik daar ook geen ARGB voor willen gebruiken, maar zoals gezegd, de controller valt enorm tegen, en dat doet echt afbreuk aan het geheel, omdat het ook echt een feature van de kast is.
Bijgaande foto is mijn eerste hard tube build, uitgevoerd met Alphacool spullen, vooral het Eisball reservoir met zijn ARGB verlcihting es spectaculair.
Ander kabels, komt laten

Heb jij ook een Cooler Master Cosmos C700P?