LG OLED65A16LA Zwart

LG OLED65A16LA Zwart Review

MikeT80Testpanel 14 november 2021, laatste update op 16 november 2021, 300 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Mooie OLED TV met goede beeldkwaliteit voor een goede prijs. (Of zoals LG zelf zegt: "De goedkoopste oled ooit"

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit
  • Zwart is echt zwart
  • Goed geluid

Minpunten

• Vast stroomsnoer
  • Locatie HDMI ARC

Na eind oktober het LG sneak peek event bijgewoond te hebben was het begin november tijd om 65A1 thuis te gaan testen en reviewen (geleverd door tweakers). Zelf heb ik een Panasonic 55 inch (2013) aan de muur hangen, 65 inch is dan echt wel een slag groter.

LG geeft aan dat dit de goedkoopste OLED tv uit de serie is, ik was benieuwd naar de prestaties van deze tv en wat OLED verder voor mij te bieden zou hebben.

Het uitpakken van een 65 inch tv dien je echt met twee man te doen. Het paneel is echt te groot om alleen uit te doos te kunnen halen. Daarbij is de doos niet erg praktisch, het zou makkelijker geweest zijn als de doos uit 2 delen (een boven en onderdeel had bestaan). Misschien een tip voor LG voor volgende modellen.

De voetjes aan beide kanten vind ik goedkoper ogen en ook minder praktisch om een tv neer te zetten. Eén voet in het midden is voor mij een stuk praktischer en makkelijker te gebruiken om eventuele kabels naar onder te kunnen leiden. De verdere bouwkwaliteit lijkt erg solide voor een scherm van deze afmeting.

Ook een van de grote minpunten is dat de stroomkabel vastzit aan het toestel en niet verwijderd kan worden. LG doe hier volgende jaren aub iets aan zodat het makkelijker is de kabel bijvoorbeeld door een groot te kunnen trekken en gebruik gelijk een normale platte stekker voor in het stopcontact.

Nadat de voetjes eenmaal onder de tv gemonteerd zaten kwam het moment om de tv neer te zetten en aan te sluiten. De setup is uitgebreid en wijst voor zich, bijna “normale" instelling kwamen wel aan bod. Het WebOS ziet er mooi en compleet uit met veel standaard Apps.
Ik vraag me alleen altijd af hoeveel procent van de mensen dit ook echt zullen gebruiken aangezien een hoop providers een settopbox mee leveren die ook deze functionaliteit heeft maar regelmatiger vervangen zal worden. Want laten we eerlijk zijn dit is geen tv om elke 3 jaar te vervangen.Ik hoop dat LG het OS blijft onderhouden en updaten, zodat het over een aantal jaar nog steeds even snel is en op dat moment populaire apps kan draaien.

De kleurenweergave van deze OLED is geweldig, hoewel ik er aan het begin erg aan moest wennen. In het begin vond ik de kleuren erg fel. Natuurlijk is het contrast en helderheid volledig naar eigen wens in te stellen. Zwart is gewoon ook echt weer zwart net als vroeger bij een plasma scherm. Dit is niet te vergelijken met mijn 8 jaar oude Panasonic LCD tv. Alleen al het zwart is echt zwart. Dit zou voor mij een reden kunnen zijn om over te stappen.
Ghosting of pixeldefecten heb ik tijdens de testen niet kunnen waarnemen.

Op internet lees ik dat de “goedkopere” A serie minder instellingen heeft. Voor mij (en denk voor de meeste mensen) zijn het er meer dan genoeg. Hooguit de echte “die hard” scherm fanaten zullen nog opties kunnen missen (hier behoor ik niet toe).

Het ouderwetse tv kijken (via settopbox) werkt gewoon goed. Hier is ook weinig wat er mis kan gaan. Netflix heb ik nu 3 keuzes uit: LG TV, Settopbox of via de Apple TV. (zelfde geld o.a. voor Amazon). Zowel via de Apple TV als via de LG app zelf werkt dit allemaal naar behoren, en zou ik niet weten welke te kiezen. Films worden in een geweldige kwaliteit afgespeeld. Ook de geluidskwaliteit van deze tv is beter dan ik van mijn Panasonic tv gewend ben, hoewel een externe soundbar of surround set nog steeds mijn voorkeur heeft.

De aansluitingen achterop vind ik niet allemaal even logisch, zeker niet als je bedenkt dat een hoop mensen de tv tegenwoordig aan de muur hangen. De HDMI met ARC ingang zit achterop en is dus lastiger bereikbaar als je de tv aan de muur zou hangen. Mijn voorkeur zou hebben zoveel mogelijk uitgangen aan de zij en onderkant. Ook de door mij eerder genoemde vaste stroomkabel is echt een verbeterpuntje.

Terugkijkend op de LG sneak peek en het testen van deze OLED TV.
Het was leuk om de LG sneak peek bij te wonen, en van LG te horen dat een OLED niet kan inbranden, en dat men er alles aan heeft gedaan om veroudering tegen te gaan. Maar dit is iets wat niet even snel te testen is en de toekomst zal moeten uitwijzen.

Bij het schrijven van deze review is de prijs voor de 65 inch (LG OLED65A16LA) €999
Wat mij betreft een geweldige prijs voor een 65 “ OLED TV van een merk als LG.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?