LG OLED65A16LA Zwart

€ 1.296,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

TerrieTestpanel 14 november 2021, laatste update op 17 november 2021, 836 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

Ben je op zoek naar een van de goedkoopste en beste OLED schermen in de markt? Zoek dan niet verder en stap in de OLED gekte! Perfecte zwartwaarden, kleuren en contrast voor in ieder huishouden. Je hoeft bijna geen concessies te doen en dat voor een absurd lage prijs.

Pluspunten

• Perfecte kijkhoeken
  • Dolby Vision
  • Film Modus

Minpunten

• 50HZ
  • Geluidskwaliteit bij voet montage
  • Slecht bouwkwaliteit voetjes
  • Afstandbediening groot

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Introductie:

De LG OLED 65A16LA is een tv die de onderkant van de OLED markt wil bedienen en mede dankzij de prijs de verwachting iets koesterde. Doordat ik mijzelf had aangemeld voor het LG Testpanel mocht ik van Tweakers en LG een mooie review schrijven over deze LG OLED. Ik heb een paar jaar geleden ook voor de blauwe concurrent een review mogen schrijven, destijds QLED en geen OLED.

De review is geschreven binnen 2 weken testen, voelen en gebruiken. Daardoor zullen er een paar punten zoals inbrandgevoeligheid (image retention) niet volledig toepasbaar zijn op deze reviewperiode.

Specificaties

LG 65 A1
De A1 serie van LG heeft zijn nodige beperkingen; genoemd:
  • 50/60HZ
  • Geen HDMI 2.1, dit komt omdat het toch niet mogelijk is met de A1 om op 100/120fps/4K weer te geven. HDMI 2.0 is voor deze tv dus afdoende, maar is dat wat je wil als (fanatieke) gamer?
  • 2021 Magic Remote is bulky en scrollt niet fijn (t.o.v. 2020 model)
  • Lelijke voetjes
  • Twee speakers welke samen over 20W vermogen beschikken
Ik heb over bovenstaande lijst wel even moeten nadenken, maar dat zijn echt de beperking van de televisie as is. Gemiddeld huishouden zal naar mijn verwachting dit veel minder erg ervaren. De TV wordt vaak opgehangen en daarnaast met soundbar en/of degelijk Home-cinema-systeem gebruikt(hopen we dan maar). Nogmaals, als we dit vergelijken met wat er voor de rest in de markt is, dan is de LG echt subliem.
LG OLED 2021 Serie

Hierboven de complete line-up van 2021. Met links het topmodel en rechts de A1 Serie waar deze review over geschreven is. Op deze pagina beshrijft LG hun verschillende modellen https://www.lg.com/nl/oled-tv/2021/oled-buying-guide

Ik denk dat je ook voor jezelf moet uitzoeken waar je naar op zoek bent:
  • Zoek je de Allerbeste 8K OLED van LG en heb je veel ruimte thuis? --> Z1
  • Zoek je de beste 4k OLED van LG en heb je een ruim budget hiervoor? --> G1
  • Zoek je de beste 4k Oled met een normale prijs en uitgebreide featureset? --> C1
  • Zoek je de goede 4k Oled met een normale prijs en vind je de C1 te uitgebreid? --> B1
  • Zoek je de beste kwaliteit/prijs verhouding en ben je nieuw in de OLED markt? --> A1

Unboxing

De verpakking van de 65A1

Ready to unbox

Piepschuim
Altijd netjes in het piepschuim laten zitten voordat je hem gaat verplaatsen! Vooral met de 65 Inch is dit echt een must, ik kan al zien dat de vorige reviewers niet zo handig hiermee waren. Er zit zelfs een kleine kromming in het scherm.

Accessoires en instructieboekjes
Set-up en montage van de TV
Tegenwoordig is het installeren van een tv vrij gemakkelijk. De pootjes moet je met een paar schroefjes vast zetten en er zit een klepje bij voor het afschermen van de kabels. Na het testmodel een factory reset gegeven te hebben, is de Set-up vrij makkelijk.
Instellingen
Stap 1: in het instellingenmenu komen is vrij simpel door het tandwieltje op de afstandsbediening. Dan kun je wat snelle instellingen aanpassen en daarna naar de wat complexere instellingen door op alle settings te drukken.
Voorbeeld:

Beeldinstellingen

In mijn situatie gebruik ik de tv vooral voor Netflix en andere streamingdiensten. Hieronder ligt ik een stukje over mijn favoriete instellingen toe;
Dolby VIsion
De LG Oled series zijn tegenwoordig uitgerust met Dolby Vision en Dolby Atmos voor de ultieme thuis bioscoop ervaring en dat is ook echt zo! De Dolby Vision maakt gebruik van de 12 bits kleurdiepte, dit zorgt echt voor het ultieme gebruik van de HDR. Persoonlijk is de Cinema Home stand relatief goed uitgebalanceerd en meer dan voldoende voor de gemiddelde consument. Persoonlijk zet ik mijn OLED backlight altijd zachter en dat vooral wanneer ik in een donkere kamer tv kijk.
Kleurweergave
SDR en normale content toont het soms wel echt de moeite om wat verder in de instellingen te duiken. Daarnaast zet ik vaak Motion Eye Care aan, dit hoeft natuurlijk overdag niet. Het blijft bijzonder dat de LG Oled out of the box zo'n goede kleurweergave heeft. Vooral vergelijkbaar met de soms veel te blauwe schermen van de concurrentie is de A1 echt een geweldig paneel.
Contrast en helderheid
Het contrast van de tv is gewoonweg top en verschil tussen wit en zwart is echt top. Qua helderheid is de tv goed, maar niet zo goed als de concurrentie. Maar in hoeverre heb je een super helder scherm nodig? Tijdens het tv kijken in de avond is de helderheid echt meer dan voldoende en persoonlijk schroeven we vaak de helderheid zelfs terug.
Ghosting
Er is geen merkbare ghosting op de A1 aanwezig, dit is natuurlijk wel te zien als je er echt heel goed bij snelle scenes op let. Wat ik wel merk is dat het 50HZ paneel soms wat minder vloeit dan mijn LG-Oled met een 100HZ paneel. Vooral als je fervent gamer bent en houdt van veel actiefilms dan zou ik toch de snellere B of C serie overwegen.
Image retention
Hier valt natuurlijk niet erg veel over te zeggen in dit stadium van de review, de tv is 2 weken in bruiksleen en image retention zal niet plaatsvinden in deze periode. De LG heeft verschillende technieken, deze zijn te vinden onder het knopje Oled care --> Oled panel care
- Pixel refresh/cleaning; Deze refresh vindt na een paar uur tv kijken plaats wanneer je de tv uit zet. Je kunt zelfs een tik na een paar minuten horen wanneer de voeding echt daadwerkelijk uit schakelt. Het wordt niet aangeraden om dit zelf te vaak te activeren, het beeldscherm kan dit namelijk prima zelf beoordelen of het nodig is;
- Screen move (Beeld verplaatst telkens een heel klein stukje);
- Adjust Logo Brightness;
- Care Recommendations (deze optie lijkt me overbodig).

Look and feel

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
De bouwkwaliteit van de tv is prima, door de mooie afwerking lijkt de tv echt splinterdun en krijg je echt het wow effect. Het enige nadeel is dat je de voeding adapter niet los van de tv kan halen en dit kan het ophangen van de tv aan een beugel iets moeilijker maken. Het nadeel zijn echt de voeten die zijn meegeleverd, ik vind ze instabiel over komen en bij mij test model waren ze ook afgebroken door de vorige eigenaar.
LG WebOS
De software is snel, maar valt soms qua bloatware toch nog tegen. Je ziet dat er standaard veel aanbevelingen/trending voor o.a. series/video's op je homepagina staan, ik word hier altijd een beetje kriegelig van. Laat mij maar gewoon de meest gebruikte apps zien, dat is vaak meer dan voldoende.

Magic Remote
De Magic Remote van de 2021 LG A1 Oled is niet minder gebruiksvriendelijk dan de oudere versie. Ik vond de voorgaande afstandsbediening fijner in de hand liggen en fijner qua knoppen. Ik vermoed dat de nieuwere versie weer meer op de oude vertrouwde afstandsbediening van vroeger moest lijken, voor mij niet echt nodig. Alle benodigde knoppen zitten er gelukkig wel op en diverse knoppen zijn bovendien programmeerbaar met een shortcut naar bijvoorbeeld Spotify.

De prijs; eigenlijk gek dat we hier de review mee gaan eindigen, want waar begint iedereen mee met zoeken? Juist de prijs! Iedere consument heeft zijn of haar eigen budget en hierin hopen zij voor hun de juiste tv te kunnen vinden. Vroeger kocht je voor het bedrag van €1199,- niet eens een instap Oled televisie. Met de komst van in 2020 de betaalbare BX6 tijdens de Black Friday weken, danwel een 55 inch voor €1000,-. Was de OLED-televisie eindelijk beschikbaar voor de consument die niet in het hogere en duurdere segment een tv wilde kopen.

De LG Oled 65A1 is een mooie televisie voor een absurd lage prijs. De tv heeft een goed contrast, mooie zwartwaarden en goede kleuren. Je hoeft voor een relatief lage prijs bijna geen concessies te doen wanneer je niet een extreem kritische gebruiker bent. Wanneer je fervent gamer en houdt van snelle actie series en films dan moet je echt voor de duurdere versie kiezen met wel een 100/120 HZ paneel. HDMI 2.1 ontbreekt op deze tv omdat er geen 4K120FPS mogelijk is door het 50/60 HZ paneel. Bij de A serie is gewoon bespaart op de geluidskwaliteit, snelheid en de voet. Het formaat is wel echt een geweldige ervaring, je wilt gewoonweg niet meer kleiner.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?

Ik herken mij niet in jouw opgegeven minpunten niet.

Mijn ervaring-
- snappy menu’s (loopt allemaal ontzettend vlot)
- geluid meer dan goed!
- afstandsbediening prima grote
- brouwkwaliteit voetjes is bij mij allemaal prima orde

Ik heb de 77” versie en ben er bijzonder tevreden mee.
Hoi!

Uiteraard is dit ook deels gebaseerd op mijn ervaring/mening en niet op feiten.

Qua snelheid doelde ik in mijn review meer op het 50hz paneel, niet perse op de menu's!
Het geluid was gewoon minder dan bij de duurdere series, dit hoeft niet weg te nemen dat voor de gemiddelde gebruiker het geluid meer dan prima is.

Wel fijn om te horen dat de tv jou goed bevalt, daarom zou ik voor dit budget de tv ook zeker aanraden. Persoonlijk heb ik liever een sneller paneel, maar dat zal voor veel mensen geen prio zijn.