HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage Review

Artsneef 13 november 2021, 125 views Product gekocht

HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage

Goed product, voor een beste prijs

Pluspunten

• Koppeling met Google Home, Alexa,etc
  • Compacte vormgeving
  • Makkelijk te bedienen
  • Radiatorknoppen robuuster

Minpunten

• Nog niet ontdekt

Kwaliteit Score: 5
Heb deze gekocht via de inruilactie van ELV. Ik had de vorige radiatorknoppen en wandthermostaat van deze firma al 8 jaar in mijn appartement. Vanwege blokverwarming bleek dit een goede (en redelijk geprijsde) oplossing. De cloudondersteuning stopt echter eind volgend jaar en met 50% korting kon ik de nieuwe serie bestellen.
De thermostaat past op het oude bevestigingsplaat, dus voor mij nu niet plakken of boren.
Ik heb voor de wifigestuurde bridge gekozen. Binnen 3 minuten was die geïnstalleerd. Het koppelen van de apparatuur gaat ook snel. Verbinding met de cloud en bevestigen met een druk op de knop.
Veiligheid
Alles wordt versleuteld verstuurd en je moet een pincode aanmaken in de app.
Gemak
De thermostaat heeft een boost functie, zodat je bij binnenkomst je radiator even naar bloedheet laat gaan.
Met de app kan dat ook en daarvoor hoef je niet in de woning te zijn.
De koppeling met Google Home is ook snel gemaakt. Dus ook daarmee is de thermostaat te bedienen.
Je kan diverse profielen aanmaken per ruimte, zodat elke dag de temperatuur kan worden ingesteld naar je behoefte.
De vakantiemodus laat de temperatuur voor de tijd dat je er niet bent continu op bijv 15 graden staan. Kom je eerder terug, dan kan je vanuit je vakantieadres de modus wijzigen.

Heb jij ook een HomeMatic draadloze wandthermostaat, opbouwmontage?

Hey,

is het ook mogelijk om aan en afwezigheids verlaging automatische toepassen? dus iedereen uit huis verwarming uit (18 graden of iets dergelijks) en een van de gebruikers thuis verwarmings programma start.

Zo ja op welke afstand van huis begint hij hiermee? (ik heb nu een nefit Easy en die begint pas als je binnen een straal van 100m van huis bent wat in de winter met ltv wel te laat is om in een warme woning thuis te komen).
Bij Homematic heb je de keuze tussen twee centrales. De ene is de Access point en is vrij plug en play. Dit is een bridge die samenwerkt met de Homematic cloud. Hierbij zit ook een app. Deze heeft geen geofencing functie op het moment. Ik verwacht eigenlijk wel dat, dat nog komt, het merk zit best in de lift en er komen regelmatig updates uit.
Er zijn wel andere externe apps die via een api samenwerken met de Homematic IP cloud en die wel geofencing aanbieden. SmartHA is een voorbeeld van zo'n app.

De andere centrale die ze aanbieden is een lokale centrale, die los staat van de cloud. Deze heet CCU3 Hiermee kun je je apparaten via de browser configureren. Momenteel heeft de CCU nog geen officiele app. Er zijn wel externe aanbieders van apps die de CCU3 kunnen aansturen en die ook een geofencing functie hebben voor aan en -afwezigheid via de app.

Je kunt ook nog nadenken over beweginssensoren van homematic om aanwezigheid te bepalen. Is soms ook meer betrouwbaar dan de telefoon, omdat die ook uit kan staan.