1 review

HP 15-p233nd

Niet beschikbaar
Specificaties 15,6" • 1366x768 • 500GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

HP 15-p233nd Review

Remag22 12 november 2021, laatste update op 6 december 2021, 51 views Product gekocht

HP 15-p233nd

Deze review heeft een sterke focus op het systeem met een upgrade naar W10 ipv het originele W8.1. Dat heeft te maken met de onmogelijkheid van de SSHD om Windows 10 goed te draaien. Na een upgrade naar een echte SSD is het systeem wel snel en werkbaar.

Pluspunten

• Degelijk gebouwd
  • Vlotte hardware (behalve de SSHD)
  • Toetsenbord ergonomisch
  • Gaat langer mee dan gemiddeld
  • DVD
  • Veel IO waaronder bedraad Netwerk
  • Verbeterde beats audio
  • Stijlvol strak ontwerp

Minpunten

• Zwaar
  • Te kleine Accu
  • Onderhoud onvriendelijk
  • Te groot
  • Lage 768 resolutie
  • W10 upgrade vereist andere opslag

Specificaties

Dit betreft een redelijk zware laptop van de oudere stempel, dat wil zeggen 6 jaar oud op het moment van schrijven. Daardoor heeft deze laptop van het 15 inch formaat nog een scherm met een resolutie van maar 768 pixels hoog. Ook is het gewicht niet meer van deze tijd met ruim 2 kilo. Wel is er nog een aansluiting voor vast bedraad netwerk en heeft hij nog een DVD Optical. Het is een stijlvol ontworpen laptop met extra goed geluid via Beats audio.

De CPU is vlot genoeg voor huis tuin en keuken werk anno 2021 en de opslag betreft een zogenaamde SSHD, een combinatie van een traditionele HD met een gedeelte SSD Cache. .

(Rechts het SSD gedeelte met 8GB Cache en links het Harddisk deel)

Zes jaar geleden heeft deze laptop 600 euro nieuw gekost. Dat is een redelijk bedrag wanneer je kijkt naar de eigenschappen. De resolutie, het gewicht en de kleine accu zijn duidelijke minpunten.

Problemen

Ik heb deze laptop gekocht met het doel om hem te schenken voor een goed doel. Ik betaalde er van de zomer 85 euro voor in een redelijk goede staat. Enige traagheid viel wel al op bij aanschaf. Ook de lagere accuduur dan gebruikelijk viel op. Bij nader onderzoek kreeg ik in de gaten dat de laptop al vrij snel na het opstarten ging throttlen. Dit bleek te komen door de SSHD die blijkbaar Windows 10 niet goed aankan. Dat is best vreemd omdat er destijds reclame werd gemaakt van een gratis upgrade van windows 8/1 waar deze laptop mee kwam naar windows 10.

Dit heb ik gevonden in diverse externe reviews en YT video's. Ik heb getracht door de nodige overhead software te strippen hem qua opslag vlotter te maken, maar dit is niet gelukt. Dus er moest echt aan geklust worden....

Onderhoud

Inwendig hardware onderhoud bleek niet zo simpel. Na een paar video's te hebben bekeken zonk de moed me wel enigszins in de schoenen. Geen makkelijke te openen klepjes waar je het geheugen of opslag kon upgraden en oneindig veel schroeven waarvan diverse verborgen, maakten het geen eenvoudig klusje.

Uiteindelijk toch gedaan want ik kreeg hem echt niet sneller met de SSHD als bottleneck:

Hiervoor moest ik wel diverse video's tot in detail gaan bekijken want er bleken maar liefst 19 schroeven te moeten verwijderd, waarvan 9 verborgen. Waarom HP dit zo lastig heeft gemaakt is mij een raadsel.
Inwendig zit hij zo in elkaar dat de onderkant los geschroefd moet worden en je daarna het toetsenbord verwijderd, dan kun je pas bij de meeste hardware. Voor het geheugen moet je nog verder graven....

Upgrades

De boosdoener in dit geval was dus de Seagate SSHD, deze is verwijderd en vervangen door een BlitzWolf 120G 120GB SSD. De prestaties zijn sindsdien spectaculair verbeterd. Geen throttlen meer en veel snellere reactie tijden op eigenlijk alles.

Prestaties met de oude Seagate SSHD.

Prestaties met de nieuwe Blitzwolf 120G SSD.

Merk op dat vooral het schrijven en lezen van de kleine 4k bestanden op de SSD verschrikkelijk veel sneller is dan met de SSHD. Dat maakt uiteindelijk het verschil tussen een vlot systeem en een systeem dat echt niet vooruit te branden is onder Windows 10. ;)

De upgrade naar de 120GB SATA SSD kent twee nadelen. Het voornaamste nadeel is dat je minder opslag tot je beschikking hebt. Maar dat kan je op diverse manieren worden ondervangen via USB, online opslag of anders de cardreader.

Bijkomend gevolg is dat je op een kleinere 120GB SSD niet de grotere originele 500GB partitie van de SSHD kan klonen met daarop de originele Windows 10 licentie. Die licentie raak je dus voor zover ik weet kwijt en dat is eigenlijk best zonde. Mocht iemand hier een oplossing voor weten dan hoor ik het graag... :?

Wanneer je een beetje handig bent met laptops dan kan het de moeite lonen om deze laptops een upgrade te geven naar nieuwe SSD opslag om zodoende het systeem nog een tweede Windows 10 leven te geven. Blijvende minpunten zijn het gewicht, de lage resolutie en kleine accu.

N.B. binnen deze HP range zijn er diverse laptop AMD en Intel series uitgekomen met dezelfde zeer lastig te onderhouden behuizingen en SSHD opslag die dus allemaal wel Windows 10 kunnen draaien maar pas echt goed tot hun recht komen met een echte SSD.

De laptop is inmiddels onderweg naar een tweede leven in Suriname. :)

Een aparte review over de Seagate SSHD kun je hier lezen:
productreview: Seagate Laptop Thin SSHD (2016), 500GB review door Remag22

Heb jij ook een HP 15-p233nd?