Sandisk Extreme Pro 128GB microSDXC UHS-I Review

DavidAxe 9 november 2021, laatste update op 9 november 2021, 697 views Product gekocht

Sandisk Extreme Pro 128GB microSDXC UHS-I

Bij gebruik in een Raspberry Pi valt deze kaart enigszins tegen. Ik heb deze vergeleken met een Kingston Canvas Go! Plus die op random IO vlak een stuk beter scoort.

Pluspunten

• Kaart is redelijk snel

Minpunten

• Random read/write lijkt bij het A2 model minder snel dan het vorige model
  • Bij mijn vorige Extreme Pro (32GB) is na een half jaar een bestand niet meer leesbaar

Let op! Deze review is enkel relevant voor het gebruik van SD-kaarten in een Raspberry Pi.

In april '21 heb ik een SanDisk 32GB micro SD Extreme Pro A1 32GB gekocht en sindsdien gebruikt in mijn Raspberry Pi. Die kaart vertoont inmiddels kuren, dus had ik een nieuwe 128GB gekocht (A2 model).
Om een vergelijk te kunnen maken had tegelijkertijd ook een 64GB Kingston Canvas Go! Plus erbij besteld voor minder dan €11. Die scoorde op random IO zoveel beter, dat ik daarvan uiteindelijk een 256GB versie ben gaan gebruiken.

Vergelijking tussen:
Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 64GB
Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB
Sandisk Extreme Pro 128GB (A2 versie)

Een uitgebreidere vergelijking tussen deze kaarten heb ik geplaatst op productreview: Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB + SD-adapter review d...

Heb jij ook een Sandisk Extreme Pro 128GB microSDXC UHS-I?

Zonde dat de Rasp. Pi zo slecht gebruik maakt van de snelheden van dit soort kaartjes.
Dan misschien een beetje verdiepen in de Raspberry Pi :) Dat is een goedkoop single board computertje en maakt gebruik van een goedkope (Broadcom) ARM CPU. De SD-kaart interface daarvan is gewoon niet zo snel. Maar ..., het is wel een leuk apparaatje om mee te experimenteren of om als klein servertje (met zo'n 5W verbruik) te gebruiken.
Ik heb een aantal micro computers waaronder een Pi. :) Alleen heb ik nooit gekeken naar de snelheden van kaartjes. Mijn Ryzen Desktop PC verbruikt 7 Watt waardoor de noodzaak voor aparte stroomkosten besparende micro servers of micro pc's eigenlijk is komen te vervallen. :*)