1 review

Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB + SD-adapter

€ 33,80
Specificaties 256GB SD • € 0,132 per GB - Bekijk alle specificaties

Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB + SD-adapter Review

DavidAxe 9 november 2021, laatste update op 9 november 2021, 482 views Product gekocht

Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB + SD-adapter

Snelle microSD kaart voor gebruik als Raspberry Pi boot disk.

Pluspunten

• Erg snelle 4k random read/write
  • Prijs (€38,40 tijdens de review)

Minpunten

• Sequentieel schrijven is snel, maar kan nog sneller

Let op! Deze review is enkel relevant voor het gebruik van deze SD kaart in de Raspberry Pi. Metingen zoals de read/write snelheden zijn NIET representatief voor deze kaart in het algemeen!

Mijn half jaar oude Sandisk Extreme Pro 32GB begon kuren te vertonen, dus ik zocht een nieuwe. Veel SD-kaart benchmarks voor gebruik in de Raspberry Pi zijn gebaseerd op oudere versies van kaarten dan die nu te koop zijn. Ik heb daarom zelf een paar kaarten vergeleken en mijn keuze daarop gebaseerd en het leek me nuttig om de resultaten te delen voor anderen die hetzelfde zoeken.

Getest

Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 64GB
Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB
Sandisk Extreme Pro 128GB (A2 versie)

Test methode

OS & Pi
Getest met de 64-bits Raspberry Pi OS versie (2021-05-07-raspios-buster-arm64) op een Raspberry Pi 4 8GB. De getoonde benchmark resultaten zijn allen gebaseerd op het gemiddelde van 3 runs.
IOzone
IOzone schijnt een nuttige tool te zijn voor het benchmarken van disk snelheden. Het gebruikte commando had ik ergens op internet gevonden ;-)
iozone -e -I -a -s 100M -r 4k -i 0 -i 1 -i 2 [-f /pad/naar/testbestand]
DD copy
dd if=/dev/zero of=/home/pi/test bs=8k count=50k conv=fsync
Raspbian Raspberry Pi Diagnostics tool
Pi OS bevat standaard een tooltje waarmee bepaald kan worden of de gebruikte SD-kaart geschikt is om Pi OS op te draaien. Alle kaarten halen een "Pass" op de test. In de sequentiële snelheden zit weinig verschil tussen de kaarten, want de Pi hardware vormt daar zelf de bottleneck, maar de hieronder getoonde random IOPS verschillen onderling wel.

Resultaat

Beide Kingston kaarten halen ruim 50% hogere random read en 36% hogere random write snelheden dan de Extreme Pro. Bij sequentiële handelingen doet de Extreme pro het een krappe 10% beter.

IOzone
4k random read 11.070 kB/s
4k random write 5.344 kB/s

Heb jij ook een Kingston Canvas Go! Plus microSDXC 256GB + SD-adapter?

OK Rasp Pi only, Check !
(vond de snelheden erg laag maar dat komt dus blijkbaar door de Pi)

Maar hoe kunnen iops tussen kb/s snelheden staan in dezelfde grafiek ?
Of lees ik die grafiek misschien verkeerd ?
Voor de Pi is deze kaart erg snel, zulke random 4K snelheden ben ik in andere reviews nog niet tegengekomen.

Wat betreft de grafiek:
Ik had geen zin om meerdere grafieken te maken. De staven geven gewoon de absolute aantallen weer. Bij 4K random is dat in kB/s, bij dd in 1/100 MB, bij IOPS in absolute aantallen (al kan je die volgens mij weer vermenigvuldigen met 4k :)
Die eenheden staan ook vermeld in de grafiek btw, bij de groepen.

Raspberry Pi only idd, al zullen de random 4K en IOPS ook voor gebruik in telefoons misschien nog enig vergelijkingsmateriaal kunnen geven

[Reactie gewijzigd door DavidAxe op 10 november 2021 00:07]

Thanks ik was op zoek naar kaartjes voor m'n Odroid HC2 en Nanopi R4S. Ik heb deze maar meteen gekocht.