Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

€ 279,-
Specificaties Gamingbureaustoel - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart Review

MrGreenTestpanel 8 november 2021, 217 views Testpanel

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

De Sharkoon Skiller SGS40 is een comfortabele kwalitatieve gaming stoel. Hij voelt stevig aan en ziet er strak uit (voor een gaming stoel). De stoel heeft ook veel verstelmogelijkheden (wat je natuurlijk ook mag verwachten in deze prijsklasse). Let er wel op dat de stoel echt heel groot is.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Verstelmogelijkheden
  • Comfort

Minpunten

• Heel groot
  • Geen ergonomische kantoorstoel

De afgelopen anderhalf jaar stonden voor velen in het teken van thuiswerken. Zo ook voor mij. Het kwam daarom ook goed uit dat ik ben uitgeloot om de Sharkoon Skiller SGS40 gaming stoel te testen voor het Tweakers Oktober Testfest. Ik heb de de stoel de afgelopen twee weken getest.
Ik gebruik de stoel voornamelijk om in te werken of te studeren. (Ik ben zelf niet echt een gamer.) Ik heb de stoel dus ook getest tijdens deze activiteiten.

Levering en montage

De stoel werd door een koeriersbedrijf geleverd op een pallet. Naast de bureaustoel kwam er ook een mat (Sharkoon Floor Mat) en een extra set met wieltjes (Sharkoon SW10 75 MM Inline Skates Caster) meegeleverd. Het totale pakket woog maarliefst 37 kilogram.

De stoel was erg goed verpakt en kwam dus ook aan zonder beschadigingen.
Het monteren van de stoel is vrij gemakkelijk. De meegeleverde instructies zijn erg duidelijk en de benodigde sleutels zijn inbegrepen. Ook zijn de meeste schroeven voorgemonteerd. Hierdoor weet je meteen welke schroeven je voor welk onderdeel moet gebruiken (er zijn namelijk twee verschillende maten). Verder worden er reserve schroeven meegeleverd voor het geval dat je er een verliest.

Het is handig om de stoel met twee personen in elkaar te zetten. Zelf heb ik het alleen gedaan, maar voor sommige onderdelen zal het makkelijker zijn als er een tweede persoon aanwezig is om iets vast te houden.

Het monteren van de stoel duurde ongeveer 30 minuten.

Uiterlijk, bouwkwaliteit en afwerking

Het eerste wat me opviel tijdens het monteren van de stoel was de keuze in materialen en de bouwkwaliteit. Het verstelmechanisme van de stoel is van staal en is erg stevig en zwaar. De voet is gemaakt van gecoat metaal (aluminium?). De bouwkwaliteit van de stoel is goed en de onderdelen voelen stevig aan.

Het tweede wat me opviel, toen de stoel eenmaal in elkaar stond, was hoe groot de stoel is. De stoel is voornamelijk erg breed. Het ontwerp van de stoel heeft veel weg van een autostoel (wat ook het formaat verklaard).

Het zitoppervlak en de rugleuning zijn bekleed met zwart syntetisch leer. Dit ziet er erg strak uit. Persoonlijk ben ik geen fan van het uiterlijk van de meeste gaming stoelen. De Sharkoon stoel ziet er echter erg netjes uit. Het heeft een nette afwerking met witte stiksels en een geborduurd logo. (Dus geen lelijke gekleurde accenten o.i.d.) Ook zijn alle schroeven netjes afgedekt met plastic kapjes en doppen.

Verstelbaarheid

De stoel heeft veel verstelmogelijkheden (wat je ook wel mag verwachten in deze prijsklasse). De hoogte van het zitoppervlak is te verstellen. Verder kan de hoek van de rugleuning worden versteld. Zo kun je ervoor kiezen om de leuning helemaal naar voren te zetten, maar je kunt de leuning ook helemaal achterover zetten zodat je in de stoel kunt liggen als je bijvoorbeeld even wil pauzeren.
Het is ook mogelijk om de kantelbeweging te ontgrendelen waardoor je een soort van wiebelstoel krijgt. Hiervoor kun je zelf de tegendruk bepalen. Af en toe vind ik het fijn als de stoel een beetje meebeweegt. Wanneer ik gefocust wil werken zet ik het kantelmechanisme echter weer vast zodat de stoel helemaal naar voren blijft. Wanneer het kantelmechanisme is ontgrendeld, heeft mijn stoel een vervelende tik wanneer je de stoel verder dan +- 30 graden naar achteren beweegt. Gelukkig doe ik dit zelf vrijwel nooit.

Buiten het zitoppervlak en de rugleuning, hebben ook de armsteunen veel verstelmogelijkheden. De armsteunen kunnen in hoogte worden versteld. Ze kunnen naar binnen of naar buiten en naar voren of naar achteren worden verschoven. Daarbovenop kunnen ze ook nog worden gedraaid.
Alhoewel de armleuningen naar binnen kunnen worden verschoven, staan de armleuningen voor mij ook in de binnenste stand nog iets te ver uit elkaar. Dit komt voornamelijk doordat de stoel erg breed is. Wanneer ik aan het typen ben, liggen daardoor uitsluitend mijn ellebogen op de armsteunen.

Al laatste zijn de meegeleverde wieltjes rembaar. Dit zal voor de meeste mensen niet veel toegevoegde waarde hebben, maar voor dingen als racing games kan dit essentieel zijn. De rem zorgt er namelijk voor dat je tegen de padelen kan duwen zonder dat de stoel naar achteren rijdt. Dit heb ik zelf geprobeerd met een racestuur, waarbij ik voorheen een niet verrijdbare stoel moest pakken.

Zitgemak en comfort

Zoals eerder aangegeven was het eerste wat me opviel toen de stoel eenmaal in elkaar stond, dat de stoel erg groot is. Ik ben absoluut niet klein (190cm) en toch is de stoel voor mij erg groot, voornamelijk breed. Dit zorgt ervoor de de armsteunen eigenlijk net iets te ver van mij afzitten.
Gedurende de testperiode was de stoel verassend comfortabel. Het is absoluut geen ergonomische kantoorstoel, maar dat kun je natuurlijk ook niet verwachten wanneer je een gaming stoel koopt. Ondanks dat het geen ergonomische stoel is, heeft de stoel wel een aantal features die een goede zithouding bevorderen. Zo loopt het zitoppervlak iets op aan de voorkant, waardoor je minder snel onderuit zakt. Soms had ik echter wel het idee dat dit oplopende stuk iets teveel tegen mijn benen drukte wat bij langdurig zitten vervelend kan worden. Naast het zitoppervlak is ook de rugleuning iets dikker bij de onderrug. Zit zorgt ervoor dat de onderrug redelijk ondersteund wordt door de stoel.

De stoel is bekleed met syntetisch leer. Dit zit er erg mooi uit en verder is het ook erg comfortabel. Ik heb deze stoel zelf niet gedurende een warme zomermaand kunnen proberen, maar ik verwacht wel dat net zoals bij de meeste (syntetische) lederen stoelen dat de stoel erg warm (en plakkerig) kan worden.

De armsteunen zijn voor mijn smaak iets te hard. Ze vormen een klein beetje mee, maar ze zijn niet bepaald zacht.

Uiteraard is de stoel die ik heb mogen testen beschikbaar gesteld door Sharkoon. Daarom heb ik er niets voor betaald. Volgens de pricewatch is de stoel op dit moment verkrijgbaar voor €319,-. Voor wat je krijgt (een comfortabele kwalitatieve gaming stoel) lijkt mij dit een goede deal.

In conclusie, als je op zoekt bent naar een (grote) kwalitatieve gaming stoel, dan is de Sharkoon Skiller SGS40 een goede keuze. Ben je op zoek naar een stoel om 8+ uur per dag in te werken, dan zou ik naar een ergonomische bureaustoel kijken.
Houd er rekening mee dat de stoel echt heel groot is. Dit is op zich geen probleem, maar je moet hier wel van houden. Zelf had ik de stoel liever wat smaller gehad.
Verder is de stoel wel gewoon comfortabel en heeft hij veel verstelmogelijkheden. De stoel zit ook erg goed in elkaar en ziet er ook netjes uit (voor een gaming stoel).

Heb jij ook een Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart?