AMD Radeon RX 6700 XT

Niet beschikbaar
Specificaties Max. 2,581GHz • GDDR6 • 3x DP, HDMI - Bekijk alle specificaties

AMD Radeon RX 6700 XT Review

enermax 7 november 2021, laatste update op 24 maart 2022, 1.721 views Product gekocht

AMD Radeon RX 6700 XT

Door de crypto mining gekte begon het te kriebelen om een nieuwe kaart te kopen voor gamen en eventueel minen. Het standaard antwoord "mining dat is toch niet rendabel", is niet altijd correct. Ik heb de GTX1070 verkocht en ben aan het minen geslagen om het verschil terug te verdienen.

Pluspunten

• Laag wattage crypto mining
  • 2022 crypto mining >€50 pmaand
  • Mogelijkheid geheugen met thermal pad koelen

Minpunten

• Led kan niet softwarematig uit
  • Backplate koelt niet back PCB
  • Duur (als je niet rechtstreeks koopt)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Regelmatig op donderdag 16:00 kwamen (2021) de AMD kaarten beschikbaar in Nederland tegen MSRP prijzen (505 euro). Een vriend van mij heeft geholpen met bestellen en de 2e week was het raak voor mij.

Ik heb de kaart gekocht voor gamen en mining. Nu na 2 dagen maanden mijn bevindingen. Dit is meer een mining review. Ben je op zoek naar de gameperformance, kijk dan naar andere reviews.

Ik heb de GTX1070 uitgebouwd en deze kaart ingebouwd. De review van deze "mini pc" kun je hier vinden Raven RVZ01.

Mining dat doen ze toch alleen in China?

Ik mine direct naar mijn Binance account. Via Binance kun je met je gratis Binance credit kaart het geld uitgeven op bijv Bol/Amazon. De computer is gewoon mijn werk/game computer. Als youtube afspeelt zakt de hashrate(47+) niet. In 24uur mine je ongeveer 0.0007 ethereum. Nu na 2 maanden heb ik 0.05 ethereum gemined. Dit was vorig jaar 100 euro per maand. Dat is vandaag 12jan '22 met een (lagere) ethereum prijs: 75 euro per maand.

Ahhh stroomkosten

De pc verbruikt 138 watt tijdens minen en idle verbruikt hij 63.5 watt. Als vergelijking de monitor verbruikt 25watt maar die zet je natuurlijk uit. De grafische kaart voegt dus 75 watt toe aan het systeem. Als je alleen wilt minen tijdens "Youtuben" of internetten dan kost dat 75watt extra. Staat je monitor uit en is de computer niet bruikbaar dan moet je met 138 watt rekenen. Gemeten met PM231E

138 watt per maand is gelijk aan 99kWh. Ik betaal 22ct 2021 15ct in 2022. Verlaging belasting 7ct in 2022. Dat is ongeveer 15 euro aan stroom per maand. Netto verdien ik nu 75-15= 60euro per maand. Dat is gezakt vanwege de daling van ether 15%. Gelukkig hoef je de verwarming niet aan te zetten. Wel fijn met de stijgende gasprijzen. Na ~8 maanden is de kaart terugverdiend.
(Ik heb de GTX1070 verkocht die in deze pc. Na 3 maanden minen heb ik het verschil al terugverdiend). Je kunt het minen natuurlijk spreiden. Bijvoorbeeld alleen 's Avonds.

Standaard wattage mining

De CPU is idle tijdens minen. Je kunt de GPU kaart standaard terug klokken naar 110 watt. Ik zelf gebruik Nbminer v39.7 om ethereum te minen. Echter met iets meer moeite kun je naar 80-90watt. Dit scheelt natuurlijk stroom, maar ook de hardware gaat langer mee (minder warm) en je ventiloren zijn stiller. Dit doe je door het voltage te verlagen. Nu denk je aan allemaal ingewikkelde tools, bios flashen enz maar dat hoeft gelukkig niet. Je hebt 3 tooltjes nodig en de AMD software zelf.
Disclaimer: ik ben niet verantwoordelijk voor schade aan je GPU kaart.
Hier alvast een Youtube filmpje die een gedeelte van onderstaande tips weergeeft.

Met de AMD radeon software - Performance TAB kun je de kaart al rond de 110watt krijgen. Dit door het voltage en max frequency omlaag te brengen. Echter kunnen we niet lager dan 912mV. Ook kunnen we met de power consumption niet lager dan 90% zetten.

Terugklokken, hoe dan?

1) Download GPU-Z om de rom te bewaren. Klik.
2) Klik op het pijltje en sla de rom op.

3) Download MorepowerTool Klik om de GPU min-max waarden te veranderen. Je kunt de rom van GPU-Z inladen in powertools. Verander om te beginnen het voltage naar 910mV naar 900mV enz.

Je kunt ook de Power consumption al op bijv 30% zetten. Dit geef de mogelijkheid om in de AMD software tot -30% te gaan ipv -10%. Klik Write SPPT en start je pc opnieuw op.

4) Open het AMD performance tool. Als het goed is, is de kaart al terug geklokt (voltage). We moeten nu nog het max frequency op 1150Mhz zetten. Voor minen hebben we geen snelle kaart nodig. Start de miner.
5) We kunnen ook al de power comsumption % omlaag brengen, echter raad ik aan om het voltage nog iets te verlagen. Dit is bij elke kaart anders, dit komt door het chip productie proces maar 750mV is een reele waarde. Echter zul je niet 80watt halen maar meer rond de 90 watt.

Geheugen

6) Met het programma HWinfo kun je de MEMORYYJUNCTION temperatuur bekijken. Het geheugen willen we overklokken naar 2150 mhz. Echter raakt het backplane van AMD niet de achterkant van de printplaat. Hierdoor moeten we de ventilator van de gpu op 70% zetten om te voorkomen dat het geheugen te warm wordt en zich terug klokt. Ik weet niet welke temperatuur acceptabel is maar voor nu probeer ik deze onder de 85 graden te houden.
7) De oplossing is Thermal pads. Het geheugen daalt dan met ~10 graden. Klik De bedoeling is deze in vieren te knippen. 8 Schroefjes los maken en op de achterkant te plakken en weer teug schroeven. Je kunt nu de ventilator snelheid omlaag zetten wanneer je op je pc bezig bent.

Voor heel veel geld kun je een nieuwe grafische kaart kopen. Echter met mining kun je een deel terug verdienen. Zo heb je uiteindelijk toch een betaalbare kaart.

Heb jij ook een AMD Radeon RX 6700 XT?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Heb je de radeon 6000 rgb tool van Coolermaster geprobeerd? Werkt iig op de 6800xt en 6900xt.
Dat had ik al geprobeerd maar het programma geeft aan dat ik de amd kaart moet installeren. Andere gebruikers klaagden ook al over deze melding. Als ik de pads overmorgen krijg, dan maak een foto hoe de ledplug te disconnecten. Blijkbaar gaat dat plugje heel snel kapot.

[Reactie gewijzigd door enermax op 8 november 2021 20:52]

Ik heb je en plus 2 gegeven omdat je wel je best hebt gedaan op dit Mining verslag.
Maar eigenlijk is het meer iets voor je Blog, omdat veel mensen hier de nadruk verwachten op Gaming.
Bedankt voor de +2. In een blog sneeuwt het vaak onder en ik zelf lees graag even een review van het product dat ik gekocht heb of ga kopen. Mining is dan extra informatie dat veel mensen niet eens weten dat het mogelijk is met de RX 6700. Ook de oplossing voor het geheugen is niet alleen voor miners, ook gamers profiteren daarvan.
Ik denk dat veel mensen hier anders tegenaan kijken, maar je standpunt is duidelijk.

Over dat minen vallen twee zaken me op, je blijft uitgaan van 22 cent per kwh. Waarschijnlijk gaat dat tarief binnenkort veel hoger worden. Een tarief tussen de 30 en 50 cent per kwh is denkbaar. Ook is er op de langere termijn geen zekerheid over de winstgevendheid van bv je gekozen ethereum.

Tot slot staat de verkoop van andere hardware zoals de 1070 kaart natuurlijk los van de vraag of de nieuwe kaart rendabel is. Ter illustratie: wanneer ik de loterij win is mijn auto niet ineens meer waard. ;)
De stroom kosten verschilt inderdaad per situatie maar voor 30 cent kan het nog rendabel zijn. Ik heb het even in de tekst vermeld. Ik zelf heb nog 22ct voor 2.5 jaar. Huizen met zonnepanelen hebben echter helemaal geen kosten.

Ik zelf vind de GTX1070 goed genoeg voor gaming dus ik hoef niet zo nodig een nieuwe kaart. Echter inclusief de verkoop van de huidige kaart hoef ik nog maar voor 200 euro te minen om niet te hoeven bijleggen. Zoals je al aangeeft moet je dit terug verdienen voordat de stroom prijs omhoog gaat en eventueel de waarde van ethereum omlaag. Iedereen moet zelf deze afweging maken of men evt de huidige kaart verkoopt.

[Reactie gewijzigd door enermax op 7 november 2021 21:25]

Nee, dat is niet wat ik aangeef, maar je standpunt is duidelijk.
Naar aanleiding van je reactie op mijn comment even bezocht, en erg interessant hoe je toch een flinke smak geld kunt terugverdienen op die kaart. Mooie review!
Bedankt voor je reactie. In 2022 is de ethereum prijs 25% gedaald. Ik heb de review geupdate (de kaart 2 maanden in gebruik). Ik verdien nu 75 euro per maand minus 22 euro stroomkosten: 53 euro per maand.
Op zich leuke ‘review’ alhoewel ik het aanmoedigen van mining en daarmee verder onnodig opwarmen van onze leefomgeving niet echt goed vind.

Je kunt overigens ook nog meenemen dat de verwarming op je kamer ook een paar graadjes lager kan…
De 200 watt die ik in eerste instantie in de review vermeldde klopt gelukkig niet. De meter is net binnen en geeft 138 watt aan tijdens het minen. De kaart verdient zich zo sneller terug. De verwarming staat inderdaad nu uit op kantoor en de deuren open om de warmte te verplaatsen.
Je mag als je dat wilt ~1/3 van je stroomverbruik meerekenen als verwarmingswinst.
1 m3 gas is 10kwh stroom. Gas 79ct. 10kwh kost 2.20ct.