Specificaties HTPC, 4 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone RAVEN RVZ01 Review

enermax 2 september 2016, laatste update op 10 september 2016, 191 views

Silverstone RAVEN RVZ01

Mooie kast die onder de tv past. Hij is niet echt klein maar wel super stil te krijgen en je kan er een beest van een gamepc van maken.

Pluspunten

• Mooi
  • Niet groot, niet klein
  • Lekker koel
  • Slim slot cd rom mogelijk

Minpunten

• SFX voeding
  • Niet alle videokaarten passen
  • Slim slot te duur

Er staat een mooie review van Foritain online dus ik ga hem lekker kort houden. Ik heb een jaartje geleden deze kast 2e hands gekocht om er een steam pc van te maken. Nu eindelijk de onderdelen besteld. Hij moet stil zijn en super snel. Het is uiteindelijk de Intel I5 6600 geworden in combinatie met een M.2. x4 SSD en een Nvdia GTX 1070. Ik zal een paar tips geven.

De pricewatch: Noctua NH-L12 is ideaal voor deze kast. Je kunt namelijk de 92mm koeler gebruiken en de 120mm casefan van de kast erbovenop. Betere koeling kan haast niet.

Doe even testen hoe je wilt bouwen. Je kunt de koeler op 4 manieren plaatsen. 1 manier is niet ideaal maar dit zou niet heel veel moeten schelen in temperatuur. 3 graden meen ik gelezen te hebben, ik kan de link niet meer vinden.

Ik heb zelf de voeding aansluiting gemonteerd voordat ik het moederbord monteerde. Leg de schroeven en schroevendraaier op een magneet als je gaat beginnen. Je merkt wel waarom :)

Ook eventueel het m.2. kaartje monteren voordat je het zaakje inbouwd. De pricewatch: Samsung SM951 (NVMe) 512GB wordt heet bij benchmarks dus ik laat de achterkant van de kast als koeler fungeren. De koelsticker laat weer los als je eraan trekt.

Ik heb zelf de 120mm fan die boven de koeler zit beneden geplaatst en speciaal very low profile geheugen gekocht. Dit wilde ik doen omdat 2x 120mm fan natuurlijk beter koelt dan 1x 120mm en 1x 92mm. Dit is achteraf een hoop werk met bekabeling en voor de koeling niet noodzakelijk. 1 tip: niet doen! Tip 2: echt niet doen!. Mocht je toch eigenwijs zijn. Vergeet niet de 2 rubber stripjes van de bovenkant naar de onderkant te verplaatsen.

En de sandwich is compleet. Ja de plastic zit nog op de cpu onderkant. Plaatje is iets eerder gemaakt :)

Alles zit erin op de GPU na. De originele 120mm fans zijn 1.5cm breed. Ik heb er zelf 120mm 2.5 cm ingestopt. De 2x pricewatch: be quiet! Pure Wings 2. Dit past namelijk makkelijk met de Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming . Je mobo moet wel PWM hebben want deze fans maken lawaai op 12 volt. Ik gebruik de Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI Deze hoeft 3 PWM aansluitingen. Ideaal! 2 voor de CPU en 1 voor de 2x 120mm fans boven de grafische kaart.

De Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming past er zonder moeite in.

Ik heb de Gigabyte er weer uitgehaald en de MSI 1070 Gaming X ingebouwd. De Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 Gaming had extreem last van coil whine bij 60 fps (frames per seconde). Dus heb met teveel pijn en moeite MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G ingebouwd. Tip: niet doen. Ik wist dat het niet zou passen met de voedings stekker van de kast en heb deze los gemaakt en op de achterkant getiewrapped. Maar hij past ook niet lekker door de voedingsstekker van de MSI kaart zelf. Ook deze kaart heeft last van coilwhine. Gelukkig start het vanaf 90fps en hoger. Dus tijdens gamen. Niet super storend maar ja het is een super stille kast. Ik heb de fps gelocked op 90fps als workaround. Een andere voeding kopen is misschien de oplossing. Het systeem verbruikt onder full load 250 watt en de voeding is 450 watt. Ik laat het maar zo.

Nou ja alles zit erin :) Met de Gigabyte system information viewer kun je de case fans stil zetten via pwm. En de MSI gtx 1070 kun je lekker overklokken en stil zetten met EVGA precision X. (ook MSI afterburner werkt).

Ook heb ik de voeding ventilator aangepast, Noiseblocker PC-P BlackSilentPro 80mm x1.5mm en het rooster uit de voeding geknipt. Omdat het rooster al in de kast zelf zit.

Achteraf besef je hoeveel makkelijker het is gewoon de originele 92mm fan te plaatsen als bottom ventilator van de CPU. Je kunt dan normaal ddr4 geheugen kopen in plaats van very low profile. En het is makkelijker met de andere kabels aan te sluiten. Ook een moederbord met overclock chipset was beter geweest. De koeler is zo goed (maximaal 55graden geruisloze fans) dat je makkelijk kunt overclocken.
Dit moederbord kun je helaas niet overclocken door de chipset. Kleine minpuntjes maar toch super tevreden.

Heb jij ook een Silverstone RAVEN RVZ01?

Extra ervaringen, altijd leuk om te lezen! :D

L12 niet duo-120'en idd :D En ik voel je pijn mbt extra brede GPU's in die case :D
Beste Foritian,
Ben altijd een fan van SIlverstone geweest, en ook van je goede revieuws.
Kan ik in deze kast een CD/DVD speler plaatsen?
slim-line slot-loading optical.

Laatste keer dat ik keek bijna onmogelijk te vinden, of mega duur, maar .. succes? :D