1 review

Netgear LB2120

Niet beschikbaar
Specificaties Geen WiFi • 1-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

Netgear LB2120 Review

RobbyTown 6 november 2021, laatste update op 7 november 2021, 1.293 views Product gekocht

Netgear LB2120

Simpele Plug-and-play 4G modem.

Pluspunten

• Plug-and-play
  • Simple interface
  • SMS lezen en verzenden
  • SMS alerts instelbaar
  • Makkelijk te updaten
  • Ingebouwde DHCP

Minpunten

• Misschien net iets te duur? 99 euro was leuker
  • Plan limit stopt het verbruik niet

Beheerbaarheid Score: 4
Sinds een weekje in bezit van deze 4G modem. Ik was opzoek naar puur 4G modem op kabel aangezien Tweak laatste tijd wat last heeft van downtimes, dus dat er geen wifi opzit is geen probleem (eerder voordeel, minder vervuiling in de lucht) ik ga er niet mee reizen, verder leuk voor de heb :).

Hij is al even op de markt. Jammer dat er na al die jaren nog geen 5G variant op de markt is. Al kan ik met 4G er voorlopig voorruit dat gaat netwerk gaat nog niet binnen enkele jaren uit.

Voordat ik hem in het netwerk integreerde heb ik hem standalone getest.

Uit de doos gehaald, simkaart erin (formaat micro) (die niet is voorzien van een pin). Kabel in de lan van de netgear en andere uiteinde van de kabel in de laptop. Stekker in het stopcontact en het werkt.

Het is echt Plug-and-play. Goed dat werkt dus best makkelijk.

Interface
De Netgear modem is standaard via het ip 192.168.5.1 te benaderen. Wachtwoord is gelukkig geen standaard admin, dat wachtwoord is te lezen achter op het kastje. Later via de interface bij settings ook aan te passen naar je eigen wachtwoord.

Situatie
In mijn setup regel ik dat hij op 4G moet springen via mijn tp-link router aangezien daar direct glasvezel inzit en ik geen invloed wil hebben door de Netgear.

Volgens het boekje sluit je hem normaal op de kabel aan, mocht dan je internet wegvallen dan regelt Netgear kastje dus je backup lijn.

Je kan je verbruik zien in de interface. Let op! Al heb je de begrenzing aanstaan van je 'Plan Limit' je verbruik blijft gewoon doorgaan. Je ontvangt enkel dus een sms als je dat aanvinkt. Het is dus niet zoals je Android telefoon dat je data verbinding stopt. Voor mij ziet er nu zo uit.

Mocht je smsjes ontvangen op de simkaart die in het kastje zit deze zijn via de interface te lezen.

Een kort smsje verzenden kan ook

Settings
Zoals je gaat zien, weinig aanvullende uitleg nodig. T-Mobile gegevens heb ik niets mee gegaan. Haalt die uitzelf allemaal op. Voor de handig heb ik de PIN op de simkaart eraf gehaald anders dien je bij elke reboot de PIN in te voeren.

Deze functie heb ik uit staan aangezien ik de failover via mijn eigen TP-Link router regel*. Indien je hem volgens schema aansluit (van de netgear handleiding). Zal hij normaal standaard elke 15 minuten een ping doen naar 8.8.8.8 als die dus ziet dat daar geen response op komt zal hij om switchen naar 4G en zal je backup lijn actief worden.

* mocht ik het dus zoals netgear aansluiten en de failover via tp-link regelen dan 'pingpongt' dus elke keer aangezien netgear ziet hey er is verbinding op de kabel (terwijl dat als via de 4G is) dus zal de verbinding weer verbreken.

Een ontvangen alert sms ziet er dan zo uit.

Netgear LB2120 gaat in de WAN poort van de TP-Link (zie rode kader)

Bereik
Zoals je kunt zien zit de netgear in een patchkast, die patchkast staat op zolder met als dakisolatie standwitch platen. Monteel met T-Mobile altijd 3 tot 4 streepjes (max is 5). Prima bereik dus (voorheen een GlobalSurf gehad, dat was drama, hing buiten de patchkast en veel duner dakisolatie)

Snelheid

Snel genoeg. Zeker als ik buiten de deur ben en Omada nog wil benanderen als er storing is bij Tweak.

Wat heb ik voor SIM?
Een T-Mobile Prepaid (bestellen was een ramp, nooit geleverd maar wel betaald ook geen enkele mail ontvangen en in de winkel kunnen ze je dan niet helpen omdat het via de website is besteld. Tip: ga direct naar winkel en koop daar de prepaid om een hoop ellende te besparen). Ergens anders heen gaan is helaas geen optie voor dit geval. T-Mobile biedt als enige voor weinig geld namelijk 3 euro onbeperkt data aan voor 1 dag en voor 5 euro voor een heel weekend (vr 17:00 - zo 23:59).

Waarom dan geen sim only onbeperkt abbo? Nou dat kost maandelijks geld, minimaal zo rond de 20 euro. Mocht de lijn er laten we zeggen 5x per jaar uit vliegt dan is het 15 euro per jaar aan prepaid ipv 240 euro per jaar aan sim only. Nou tel uit je winst besparing.

Heb jij ook een Netgear LB2120?

Ik hou dit in de gaten als alternatief voor het opheffen van ADSL T-mobile.
Heb geen ervaring met mobielabbo "onbeperkt", bang dat het toch wél beperkt is.
Onbeperkt data is echt onbeperkt, alleen kost je wel wat moeite.

Kan ik met Go Unlimited echt onbeperkt internetten?
Ja. Bij Unlimited start je iedere dag met een dagtegoed van 8 GB. Geldig in Nederland. Zijn deze GB’s (bijna) op? Dan sturen we je een sms. Daarna activeer je zo vaak je wilt gratis 2 GB-aanvullers. We proberen zo oneerlijk en/of commercieel gebruik te voorkomen. Zo heeft iedereen onbeperkt internet, en wordt het netwerk niet onnodig belast.
Als dit bij prepaid ook zo is weet ik niet. Ik heb met testen de 8 GB niet gehaald :P.

[Reactie gewijzigd door RobbyTown op 14 november 2021 10:57]