Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Thecus N4200 Review

stormbyte 13 september 2010, 3.053 views

Thecus N4200

Pluspunten

• Backup batterij
  • Raid mogelijkheden (Jbod,0,1,5,10)
  • 4 Schijven hotswap
  • vriendelijke webinterface

Minpunten

• mis de data manipulatie via webinterface
  • het automatisch aan gaan als de batterij erin gezet wordt

Kwaliteit voeding Score: 5
Na een grondig onderzoek op het net is mijn keuze gevallen op de N4200 Nas van Thecus. wat ik graag wilde was:
Genoeg ruimte
De mogelijkheid om raid 10 te draaien
En versie beheer te gebruiken

De doorslag bij de keuze was toch wel de backup batterij. De extra zekerheid die de nas dan heeft is toch wel de kers op de taart. Zelf heb ik de stekker er al uit getrokken om te testen of het werkt en ik kon tevreden kijken hoe de batterij het overnam.

In de nas zit 4x de Spinpoint F3 1TB 7200 schijven. Ze draaien in raid 5 om meer schijf ruimte over te houden. Als er goedkopere 2TB snelle schijven worden geproduceerd zal de 1TB schijven vervangen worden door 2TB en de raid zal worden veranderd naar raid 10.

De user interface die de nas op moment heeft is zeer vriendelijk. Op de site van de nas is te lezen dat deze nog niet zo lang deze interface heeft maar moet zeggen dat het beheren van de nas makkelijk gaat. De front display is beveiligt met een numeriek wachtwoord. De opties die de nas heeft zijn helaas beperkt.

USB-copy met de nas is bijna plug en play. Via de front display is het proces te starten. Het enige probleem wat ik hier tegen kwam was het ordenen van deze data. Hierbij ging het over een hoeveelheid van 250Gb en omdat ik geen mogelijkheid vond via de webinterface heb ik deze data via de pc moeten verplaatsen. Hierbij was ik heel blij dat ik het netwerk had geupgrade naar 1Gbps want de gehele 250Gb ging eerst naar mijn computer en weer terug naar de Nas.

Heb jij ook een Thecus N4200?

Toevallig ben ik ook op zoek naar een NAS. Mijn oog is onder andere op deze NAS gevallen. Ik bedankt je voor de review maar ik denk dat veel gebruikers ook graag willen lezen hoe snel dit apparaat is. Kan je daar meer over vertellen?