LG OLED65A16LA Zwart

€ 999,-
Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65A16LA Zwart Review

SkynettTestpanel 3 november 2021, laatste update op 7 november 2021, 552 views Testpanel

LG OLED65A16LA Zwart

De goedkoopste Oled van LG geeft een geweldig beeld weer met alle kwaliteit die we van Oled gewend zijn.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit

Minpunten

• nog niks

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Ik heb een 65A1 ter review thuis gekregen via Tweakers. Omdat ik beeldkwaliteit erg belangrijk vind, en zelf al een 77C1 heb staan, was ik erg benieuwd hoe een Oled van LG uit de goedkoopste serie zou presteren. Hij staat nu al een dag of 2 thuis, en ik ben eerst maar eens gewoon naar de tv gaan kijken om het beeld te beoordelen. Alle settings geoptimaliseerd om naar een beeld te kunnen kijken waarbij de tv zelf zo min mogelijk aanpassingen (liefst natuurlijk niets!) aan de beeldinhoud aanpast tbv de weergave. Mijn doel is om naar een beeld te kijken wat eigenlijk onversneden is.

Ik heb van alles laten langskomen via Kodi op een Nvidia Shield TV 2019 waarbij eigenlijk alleen maar naar UHD Blu-ray bronmateriaal wordt gekeken. Gladiator, Inside Out (2015, pixar), Planet Earth II, Toy Story 3, 2001 A space odyssee, The Fifth Element, en eigenlijk alles zag er gewoon goed en foutloos uit. Het toestel staat zo ongeveer naast mijn eigen tv en ze geven eigenlijk gewoon hetzelfde beeld weer. Er zijn wat nuances in kleurtemperatuur, maar dat verschil verdwijnt waarschijnlijk wel na een calibratie. Het gespecificeerde verschil in helderheid (iets van 10%) is te weinig om van doorslaggevend belang te zijn. Vergelijk het met een versterker die 10% meer vermogen heeft, daarvan weten we allemaal dat die het verschil niet gaat maken en deze situatie is vergelijkbaar. Bij helderheid gaat het om een toename van een factor 1,5 of 2 voordat het pas echt goed zichtbaar is zonder de toestellen naast elkaar te zetten.
Ik ga nog wat verder kijken en testen en zal de review in de loop van de tijd aanvullen met mijn verdere bevindingen, maar tot nu toe valt het zeker niet tegen, integendeel!

De tv heeft ongelooflijk veel instellingen, en ik zal een lijstje maken van instellingen die de Beeldkwaliteit (negatief) beïnvloeden. Dat gaat een hele lange lijst worden weet ik nu al.

(Update 20211107) Overall beoordeling op 5 sterren gezet. Dat is met een prijs van 999,- wel op zijn plaats.

First things first. Waar begin je nou bij het goed instellen van je Oled, in dit geval de 65A1?
Hoewel LG zijn best heeft gedaan om bij de 2021 modellen het menu logischer in te delen en de menu-items van duidelijk en helder te labelen, en daar ook goed in is geslaagd, moet je, misschien wat onverwacht, namelijk ook buiten het picture menu zijn om het beeld helemaal goed ingesteld te krijgen.

De 65A1 die via Tweakers bij mij terecht is gekomen is niet nieuw, behalve aan de verschillende pakbonnen die zich in de doos bevinden, leert een snelle blik in het service menu (is alleen toegankelijk als je over een service remote beschikt) dat er al ruim 550 uur op staan. Gelijk gezien dat er en een WBC/MMG/PJ paneel in zit, dus geen Evo paneel zoals in sommige C1 modellen zit. Mijn eigen 77C1 heeft overigens wel een Evo paneel er in zitten. Er is geen wetmatigheid welk display je in een C serie aantreft, dat hangt van het formaat en moment van produceren af. Beide kunnen dus voorkomen. Maar goed, dat gaat over de C serie, nu terug naar de A serie.

Ik heb geen idee hoe de tv tot nu toe is gebruikt, maar het biedt wel de gelegenheid om te gaan kijken of er al iets van slijtage van het oled paneel is vast te stellen. Bij nul uur zou dat geen zin hebben om naar te kijken. Image retention komt eigenlijk niet meer voor vandaag de dag. Dat heeft LG gelukkig goed onder de knie. In de meeting met 10 andere tweakers op het LG hoofdkantoor, die voorafging aan de levering van het toestel thuis en erg gezellig was, werd dat goed uitgelegd. Klachten over image retention komen vanaf de 2019 modellen eigenlijk niet meer voor op de service afdeling. Image retention is wat anders dan overmatige slijtage van het paneel door langdurig heldere statische beelden weer te geven, zoals heldere logo's in knallende kleuren.

Er stond ook nog een account van een videostreamingsdienst ingesteld. Dus eerst maar even via het menu General; System; Reset to initial Settings; OK gedaan. Account settings en extra geinstalleerde Apps worden ook verwijderd.

De tv gaat herstarten, WebOS start opnieuw op en de installatiewizzard begint, om als eerste de afstandsbediening te pairen aan de TV.
Die gebruikt overigens alleen nog infrarood om de TV aan- of uit te zetten en voor de rest werkt het met radiogolven. Alleen bij aan- en uitzetten moet je de AB enigszins op de onderkant van de tv richten waar de IR ontvanger zit. Voor de rest hoef je hem niet meer op de tv te richten. Ik vermoed dat IR gebruikt wordt zodat een groter gedeelte van de TV uit gezet kan worden en er nog maar een heel klein circuit onder spanning wordt gehouden in stand-by. Dat resulteert wel mooi in een standby verbruik van 0,4-0,5W en dat is gewoon erg weinig. Dit is gemeten met mijn ELV Energy Meter die ook nauwkeurig kan meten bij lage vermogens zoals dit. Denk dus niet slim te zijn en hem achter een domoticastekker te plaatsen om zo energie te besparen. Zelfs die stekker verbruikt waarschijnlijk nog meer dan de TV. Een veel kwalijker neveneffect hiervan zou zijn dat je de tv de mogelijkheid ontneemt om de pixelcleaner zin werk te laten doen na het uitschakelen van de TV via de remote. Deze pixelcleaner is juist het wapen wat LG inzet tegen imeage retention, en dat werkt feilloos kan ik uit eigen ervaring melden. Ik heb al meer dan 4 jaar een Oled in huis, voor de 77C1 had ik een 65C7 (waar je zelf de pixelcleaning functie in het menu nog moest aanzetten, bij de huidige toestellen taat het altijd aan) en in al die jaren helemaal niets van image retention of andere slijtage van het Oled paneel gezien. Ik kijk dan ook niet altijd met Oled op 100, maar het meeste materiaal met op Oled 30, en als ik een film kijk of HDR materiaal gaat de TV op Oled 100.

Terug naar het instellen van de TV.
Ik kies altijd voor engels, maar uiteraard wel NL als land. Als je de installatie wizzard vervelend vindt, kan je hier het installatieproces ook afbreken. Internet is hier bedraad aangesloten op de TV. Ik ga namelijk de TV testen, en niet de wifi verbinding. Dat heeft niet zo veel zin, want dat zegt zo weinig voor anderen. Ik weet immers niet hoe druk het in de ether is bij andere tweakers, en ik meld graag reproduceerbare resultaten.
Dan de Terms & Conditions, daar kies ik geen Select All, maar hoef alleen maar de gebruiksvoorwaarden te selecteren om door te kunnen gaan. Daarmee kies ik dus niet voor 'Het overdragen van gegevens buiten de EER', Spraakgegevens, Op interesse gebaseerde advertenties en Live Plus Service. Hiermee deel ik zo min mogelijk gegevens, volgens mij zelfs niks, en dat spreekt mij wel aan. Plusje voor LG om dat zo in te richten dat dat zo kan.

Daarna worden alle HDMI poorten gescand om te kijken wat er op is aangesloten. Bij mij meldt allen de Nvidia Shield 2019 zich. De volgende instelling is het geluid, daar kan uit een profiel voor muur-montage of plaatsing op de voet (in dit geval twee voetjes links en rechts) gekozen worden.

En dan AI Functions, Als beeld-purist krijg ik al jeuk als ik dit zie. Gelukkig kan het voor zowel beeld als geluid uitgezet worden, en uit is zelfs de default stand!
Dan de Universal Control settings. Je kan via CEC met de AB van de LG ook je settopbox (STB) bedienen. Voor de primaire functies kan het handig zijn, maar meestal zitten er op de AB van de STB meer knoppen dan op de AB van LG, dus zaligmakend is het niet.
Nadat we first-use hebben doorlopen moeten er eerst een aantal settings buiten het Picture menu ingesteld worden.

Als eerste om het energieverbruik in standby te verlagen via General; Devices; TV Management; Quick Start uitzetten.

Nu naar instellingen die de beeldkwaliteit beinvloeden:

Energy saving uit. Support; OLED Care; Device Self Care; Energy Saving; Energy Saving Step; Die staat standaard op Auto (gebruikmaking van de lichtsensor) en die zet ik op Off. Je wil namelijk te allen tijde zeker weten wat het toestel doet, en het beperkt ook de maximale lightoutput en dat willen we niet.

Screen move. Support; OLED Care; OLED Panel Care; Off; Orbiting van het hele beeld, het beeld wordt iets uitgerekt (overscan) inclusief het menu en je kijkt daarmee dus niet naar een pixelperfect beeld bij 4k bronmateriaal. Het beeld moet iets geschaald worden en dat is ongewenst, dus dat gaat uit. Dit is één van de maatregelen die LG inzet om voortijdige van het scherm te voorkomen, maar ik heb daar geen last van, dus dan kan dit uit.

Adjust Logo Brightness. Ook dat gaat uit. Dit is weer zon zelfde maatregel als hierboven genoemd die LG inzet. Het grijpt in op alles wat als een logo of ondertiteling herkend wordt, en dat gaat dan ook om belettering in een filmscene, en dat is gewoon niet de bedoeling.

Ik post dit alvast, en vul dit later nog aan met meer settings. Ben nog niet klaar met dit toestel.

Heb jij ook een LG OLED65A16LA Zwart?

Als de beeldkwaliteit bijna gelijk is aan de C1, is dan de prijs/kwaliteit niet een pluspunt?
Ben benieuwd, ik had mijn 55A16 toendestijds inclusief cashback voor in totaal €650 blind gekocht met alle risico's van dien maar tot nu toe ook dik tevreden. Moet er wel bij vermelden dat ik hem als slaapkamer tv gebruik. In vergelijking met mijn OLED in de woonkamer is deze qua beeld zeker niet slechter.
Nu ben ik zelf geen reviewtijger, maar dit is wel een heel karig verhaal. Het zal vast niet sympathiek gevonden worden, maar als je je aanmeldt om een product aan de tand te voelen, zou ik er ook een wat geliktere review van maken.
In de laatste regel staat toch netjes dat ik hem aanvul. Dit is mijn eerste reactie na een aantal dagen.

Ik wou alleen even wat tekst delen, maar je bent verplicht om ook allemaal sliders in te stellen (wat uiteindelijk als sterren wordt weergegeven) dus dat heb ik maar even gedaan. Dit is ook niet het volledige oordeel, dat volgt dus later.

En mbt de prijs, dat is inderdaad is zeker een pluspunt. De eerste echt goede platte displays die er waren, de Pioneer Kuro, kostten destijds iets van €6000 bij de introductie. Nu heb je dus voor ongeveer een tiende van dat bedrag een toestel wat een veel beter beeld produceert.
Weer een even update geplaatst. Ik heb ook bijna het hele menu 'even' uitgeschreven 8)7 Ik zoek nog even een handige manier om dat te posten, inclusief relevante voorkeursettings erbij.
Mooiste manier zou zijn om dat net als in de windows explorer in- en uit te kunnen klappen om het beetje overzichtelijk te houden. Ben nog niet helemaal klaar, en ik zit al over de 200 settings in het menu. :+
3 dec nu, 't voelt nogal als een abrupt einde en een halve review tbh? hopelijk vind je de tijd om er nog eens verdieping aan te geven want je stijl leest zeker prettig!