LG OLED55A16LA Zwart

€ 799,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

sourceTestpanel 6 november 2021, laatste update op 12 november 2021, 844 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Mijn vorige televisie is een Sony Bravia KDL-50W815B vandaar dat elke nieuwe televisie een flinke vooruitgang is.

Pluspunten

• TV start snel op en snelle toegang tot alle apps
  • Beeldkwaliteit
  • Dun

Minpunten

• Geen 120Hz
  • Netsnoer iets aan de korte kant
  • Geen chromecast support

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Algemene beoordeling

Inmiddels is de tv een week in huis en over het algemeen ben ik zeer tevreden. Ik gebruik een CI+ module in de tv en heb 1x een melding gehad dat het beeld niet gedecodeerd kon worden, module eruit en weer erin verhielp die issue. Wat mij wel opvalt is dat het zappen naar andere kanalen niet sneller is dan op mijn oude tv, ik had gehoopt dat wat zou schelen maar helaas.

Het geluid via de speakers heb ik niet getest, ik heb een Sonos Playbar met surround setup eraan gehangen via een optische kabel. Ik heb verschillende sites bezocht om uit te zoeken hoe ik via de afstandsbediening het geluid kon bedienen van de Sonos maar wat uiteindelijk werkte is:
Als je dit gedaan hebt moet je alleen in de Sonos app naar de instellingen gaan van je systeem en dan 'Instellen afstandsbediening' optie klikken.

Featureset

De apps die je via de LG app store kan downloaden zijn in principe allemaal goed genoeg, sommige werken iets beter dan andere maar dat ligt vooral aan de implementatie van de maker dan bij LG. Wel is het jammer dat bijvoorbeeld Videoland geen eigen app heeft in de LG app store, de Videoland app op de telefoon ondersteund wel Chromecast maar dat dat ondersteund deze tv dan weer niet. Hiervoor gebruik ik dan nog de aangesloten Apple TV waarbij Videoland wel een app heeft.

Als laatste wat ik heb getest is de playstation (4), zoals ik al eerder zei; het beeld is erg goed. Ik heb nog wel de 'Game modus' geprobeerd als beeld instelling maar ik vond toch de instelling die ik al had beter.

Kleurweergave / Contrast en helderheid

Qua beeld kan ik alleen maar positief zijn, ik heb wel flink aan de instellingen zitten knoeien in het begin maar uiteindelijk heb ik mijn instellingen op 'standaard' gezet met de AI-modus uit 't contract omhoog gezet naar 65.

Ghosting

Tijdens het reviewen heb ik 2x last gehad van ghosting, ik heb daardoor de AI voor beeldkwaliteit uitgezet en daarna geen last meer van gehad.

Pixeldefecten

In het testmodel wat ik heb mogen reviewen zijn geen defecten aangetroffen.

Bouwkwaliteit en afwerking

Ik las her en der dat de kwaliteit van de meegeleverde pootjes wat instabiel zou zijn, ik heb daar zelf geen last van gehad. Ik heb 2 dagen de pootjes eronder gehad en daarna toch besloten 'm op te hangen aan de beugel waar ik mijn oude tv had hangen.

De bouwkwaliteit is zeer goed te noemen, alles voelt solide aan. Ook de afstandsbediening voelt stevig (niet goedkoop) aan.
Alleen de knopjes op de afstandbediening vind ik niet fijn, de enige manier waarop je zeker weet of je 'm goed hebt ingedrukt is door op de tv te kijken en zien dat er iets veranderd.

Vormgeving

Ook deze tv is weer dunner dan de vorige, normaal zou ik zeggen dat 'nog' dunner misschien wel niet nodig is maar als je 't dan in de huiskamer ziet staan is het toch wel erg mooi! Ook de schilderij-modus is een erg leuke optie om aan te hebben staan.

Inbrandgevoeligheid

Bij de event wat hierbij zat kregen we een uitleg mbt het 'inbranden' ten opzichte van LCD en OLED. In het kort komt het erop neer dat het haast niet meer gebeurd en dat 't bij OLED al helemaal moeilijk is om voor elkaar te krijgen tenzij je de tv 24/7 op hetzelfde beeld laat staan.

Al met al een prima tv voor een redelijke prijs, op dit moment loopt er zelfs een cashback actie van LG:
LG Promo hierbij krijg je 100,- cashback van LG, is toch lekker.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?

Ik ben er redelijk zeker van dat er een Videoland app is. Ook Videoland zelf bevestigd dit (LG tv's 2014 en nieuwer)
Ik heb ‘t nogmaals nagekeken maar de Videoland app is niet te vinden in de appstore van LG.
Hmm... ik heb mijn TV nu aan staan en zie de Videoland app er gewoon tussen staan. Ik heb een OLED55E6V.
Ik heb 2 foto’s genomen, ik zal ze toevoegen aan de review.
Het klopt inderdaad dat deze tv geen mogelijkheid heeft voor het installeren van de Videoland app. Ik heb deze tv ook mogen testen en ik liep tegen het zelfde aan. Wat je wel kan doen is via een webpagina naar Videoland gaan of er een Chromecast of iets gelijkaardigs aanhangen.
Hey,

Ik heb na de test de C1 gekocht en bij dit model was het wel mogelijk om de Videoland app te installeren. Het lijkt mij daarom iets te maken te hebben met de processor, de A1 en de B1 hebben een langzamere proc als de C/G/Z.
Goed om te weten. Ik zat er over na te denken om misschien over te stappen naar de A1 maar misschien toch ook maar eens kijken maar de C1. Is deze heel veel sneller dan A1 of valt dat nog mee?
Het valt nauwelijks op. Je hebt 2.1 hdmi poorten en over ‘t algemeen ‘voelt’ ‘t iets sneller.
Hoe zit het met de chromecast die niet werkt? Bedoel je het losse hdmi(usb-powered) apparaat?

Heeft deze tv reclame ingebouwd?
Ik bedoelde dat de tv geen ingebouwde chromecast support heeft, als je dit wilt hebben zal je een externe chromecast moeten aanschaffen.

Zover ik heb gemerkt zie ik geen reclame voorbij komen.