MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN

€ 131,89
Specificaties RJ45: 8x 1G + 2x SFP+ - Bekijk alle specificaties

MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN Review

Aotearoa 29 oktober 2021, laatste update op 4 juli 2022, 538 views Product gekocht

MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN

Eerst firmware upgraden naar v2.14 alvorens de switch bruikbaar is.

Pluspunten

• veel features
  • metalen behuizing

Minpunten

• wordt geleverd met buggy firmware

Features Score: 5
Update 20220704:
Originele review aangepast n.a.v. commentaren hieronder en verbeterde firmware.
De switch werd geleverd met een firmware versie vol met bugs. Vanaf 2.14 schijnen de meeste problemen verholpen te zijn. Ik heb de switch uit productie genomen vanwege de vele problemen (die mogelijk alleen in mijn specifieke situatie voorkomen) dus mijn originele review heb ik teruggetrokken omdat deze waarschijnlijk niet representatief is.

Heb jij ook een MikroTik Cloud Smart Switch 610-8G-2S+IN?

Ik heb deze switch nu een paar maanden in gebruik, en met firmware 2.14 is ie stukken stabieler dan met de firmware waar ie mee geleverd word, 2,13 is inderdaad erg ruk.
als ik Miktotik forum mag geloven zijn er inderdaad nog wel wat dingen stuk (LAGG schijnt nog een dingetje te zijn) maar die gebruik ik niet...
en de SFP+ modules die ik gebruik staan niet op de compatibiliteitslijst (FS.com en Ubiquiti)
Beste, ik gebruik steeds de SFP+ modules van uptimed.nl en heb nog nooit problemen gehad met deze modules en Mikrotik.
Heb je het hier over gebruik van de SFP module in deze specifieke switch? Exact dezelfde setup (optische kabels, genoemde SFP module, werkt prima in een RB260GSP). Maar mijn 610 switch is gewoon een slecht product. Zoals gezegd heb ik de laatste firmware (2.14) en Mikrotik heeft ook toegegeven in een support ticket dat er problemen zijn, maar er lijkt niet aan te worden gewerkt. Zie bijvoorbeeld ook https://forum.mikrotik.co...t=175736&p=894550#p894550
Zolang Mikrotik geen nieuwe firmware uitbrengt, of mijn support ticket beantwoord, laat ik deze negatieve review staan, zodat anderen de problemen hopelijk bespaard blijft. Overigens ben ik een super tevreden gebruiker van veel andere Mikrotik producten.
Hoe is je ervaring met deze switch inmiddels?
Je review is wat misleidend. Als je de SFP+ poorten gebruikt waar Mikrotik ze voor gemaakt heeft, namelijk voor Passive Direct Attach Copper Twinax Cable, dan heb je nooit issues. Althans, ik heb ze nog nooit gehad. Mensen proberen teveel met stroom zuipende modules die veel te heet worden en vreemde conversieslagen maken e.d. DAC cables zijn goedkoop, betrouwbaar en dunner dan CAT5/6/7.
En sowieso, converteer je naar RJ45 voor een 10Gbe link op een PC, tja, dan moet je je wel afvragen of er IETS in dat netwerk is wat die 10Gbe werkelijk gaat halen. Mikrotik heeft deze poorten er vooral op gezet om te kunnen interlinken met andere switches/routers, waarbij je die 10Gbe wel echt nodig hebt, zodat de extra stap geen vertraging veroorzaakt.
@Aotearoa SFP+ werkt ws wel als je de laatste stable versie installeerd zoals geenwindows aanhaalt :)
Ik gebruik zowel een Cisco als een FS.com module in deze switch.

De firmware die met de switch kwam zat vol bugs. pas na een upgrade en full reset werkte alles

- LAG werkte niet
- interface editten brickte de hele switch
- management was niet bereikbaar via de SFP+ poorten

echt allerlei rare bugs. maar met de nieuwe software draait de switch nu al maanden prima!
Management is bereikbaar op basis van interface, als je van poort verandert, en de config heeft geen bridging aan of je hebt VLANs aan en die poort zit er net niet tussen, dan kom je er dus niet op via de andere poort. Dat is niet een 'bug', dat is gewoon logisch denken. Ik heb dit 'probleem' nog nooit gehad.
Dit was een confirmed bug in SwitchOS destijds - gerapporteerd door meerdere mensen net als andere SFP+ port issues. SwitchOS 2.14 heeft dit opgelost en daarbij tevens het mgmt-issue.
meer info

Inmiddels is het helemaal in orde, en ik kan mij niet voorstellen dat de 'slechte' versie nog met de hardware meegeleverd word (allicht als je ergens uit oude voorraad koopt).

Mocht je dus rare issues met SFP+ poorten hebben en een SwitchOS versie onder 2.14 (mijne kwam met 2.12) dan zou een upgrade+reset je eerste stap mogen zijn.

[Reactie gewijzigd door JoSchaap op 4 juli 2022 12:42]

Mijn switch werkt nog steeds niet goed. Ook niet met firmware 2.14. Ik heb het opgegeven en gebruik de switch niet meer, maar heb n.a.v jullie commentaren mijn review aangepast omdat deze kennelijk niet representatief is.