LG Gram 16Z90P-G.AA85N (Windows 11 Home)

€ 1.599,-
Specificaties 16" • 2560x1600 • 512GB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

LG Gram 16Z90P-G.AA85N (Windows 11 Home) Review

WisdudeTestpanel 10 november 2021, laatste update op 10 november 2021, 336 views Testpanel

LG Gram 16Z90P-G.AA85N (Windows 11 Home)

Na het inschrijven op de LG Gram actie op Tweakers was ik één van de deelnemers die werd uitgekozen om de LG Gram te testen. Daarbij inbegrepen was ook het kick-off event op het hoofdkantoor van LG in Nederland. Een leuke dag waarbij ik mooie mensen heb mogen ontmoeten.

Pluspunten

• Makkelijk te vervoeren
  • Werkt snel en stil
  • Scherp en relatief groot beeld

Minpunten

• Het scherm is opengeklapt wiebelig

Vooraf
Bij het testen van de laptop heb ik gelet op het gebruiksgemak in mijn werk als docent wiskunde op een middelbare school. Aandachtspunten waren: vervoer (van lokaal naar lokaal) en gebruiksgemak voor mijn lessen (zowel in de voorbereiding als in de les).

Featureset
De LG Gram die ik heb getest is de 16 inch versie in het zwart. Het modeltype is 16Z90P-G.AA75N, met Windows 11 geïnstalleerd. De laptop heeft een i7-1165G7 processor, 16Gb werkgeheugen, 512 GB SSD en een Intel Iris Xe Graphics grafische kaart.
De laptop heeft aan de linkerkant een hdmi-poort, 2 USB-C poorten met Thunderbolt 4 en een hoofdtelefoon aansluiting. Aan de rechterkant 2 USB-A poorten en een MicroSD kaartlezer.

Prestaties
Qua prestaties voldoet de laptop aan mijn verwachtingen als ik kijk naar het voorbereiden en geven van mijn lessen. De office programma’s werken er goed op. Snel opstarten nadat ik de laptop heb vervoerd is ook erg effectief. Een filmpje afspelen kan goed op de laptop. Het enige minpuntje is dat gamen(Hearthstone) in een tussenuur met wat vertraging moet (te verwachten met deze features).

Beeldkwaliteit
Geweldig, de beeldkwaliteit is erg goed. Laat duidelijke kleuren zien en is mooi helder.
De standaard resolutie waar de laptop op staat is 2560x1600. Het beeld lijkt soms wat klein met een schaal van 100%. De kleine rand van het scherm zorgt er wel voor dat je het gevoel heb dat er veel scherm is.
Voordeel is wel dat je makkelijk verschillende vensters naast elkaar kan zetten tijdens, bijvoorbeeld, het maken van toetsen.

Bouwkwaliteit en robuustheid
Het is een laptop gemaakt van een magnesiumlegering. Dichtgeklapt voelt het alsof je een stevig apparaat in handen hebt. Doe je de klep open dan voelt het gedeelte met het toetsenbord degelijk en stevig aan. Het scherm daarentegen voelt wat minder robuust aan, als je licht met twee handen aan de zijkant van voor naar achter beweeg dan beweegt het scherm mee. Dit merk je als tegen het bureau gestoten wordt waar de laptop op staat. Dan wiebelt het scherm. Tijdens het typen heb je dit probleem niet.

Ergonomie
Aan de onderkant van het toetsenbord is er genoeg ruimte voor de polsen, een voordeel bij het typen. De toetsen zelf drukken goed en soepel in. Ik moest wel erg wennen aan de positie van de toetsen: de enter, shift en backspace zijn net wat kleiner dan bij een normaal toetsenbord. Hierdoor zit ik regelmatig naast de juiste knoppen. Het kleine cijfer toetsenbord aan de rechterkant is erg handig tijdens het invoeren van de resultaten van mijn leerlingen.

Warmte- en geluidsproductie
De laptop hoor ik bijna niet, lekker stil en rustig. Tijdens het gebruik functioneert de laptop goed en wordt niet te warm Tijdens het vervoer wordt de laptop soms wat warm in mijn tas. Op zich logisch door verminderde luchtstroming in een tas.

Mobiliteit en accuduur
Qua mobiliteit is de laptop erg fijn om te gebruiken. Door het gewicht (1,1kg) is deze goed mee te nemen. De dikte van de laptop is evenveel als een stapel toetsen in een map. Dit betekent voor mij dat ik soms niet eens merk dat ik de laptop mee heb.
Bij gebruik van de laptop voor het uittypen van documenten, het geven van presentaties en het afspelen van filmpjes gaat de accu zo’n vijf uur mee, wanneer de instellingen op maximale prestaties staan.
De prijs is met €1599 aan de forse kant. Hiervoor krijg je een stille, stevige laptop die makkelijk mee te nemen is.

Algemene beoordeling
Vooraf had ik bedacht dat ik zou letten op de volgende aandachtspunten: vervoer (van lokaal naar lokaal) en gebruiksgemak voor mijn lessen (zowel in de voorbereiding als in de les).
Terugkijkend naar de twee weken waar ik de LG Gram heb gebruikt tijdens de lessen kan ik zeggen dat de LG Gram geslaagd is. Het vervoer van de laptop is echt top, door het gewicht en de dikte past de laptop goed in mijn tas. Ook zijn de vele aansluitingen een voordeel. Qua gebruiksgemak is het snelle opstarten, de lage geluidsproductie en de grootte van het beeldscherm echt voordelen.
De grootste nadelen zijn het wiebelige scherm en de prijs.

Heb jij ook een LG Gram 16Z90P-G.AA85N (Windows 11 Home)?