LG OLED48A16LA Zwart

€ 849,-
Specificaties 48" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED48A16LA Zwart Review

Cas van Dongen 27 oktober 2021, 969 views Product gekocht

LG OLED48A16LA Zwart

Ik gebruik deze tv als beeldschermmonitor. Dit is mijn eerste OLED tv, dus ik heb geen vergelijkmateriaal over de kwaliteit van het beeldscherm. Zie de uitgebreide omschrijving voor meer info.

Pluspunten

• Mooi beeld
  • Prijs/kwaliteit
  • Afmeting

Minpunten

• Poten
  • 60hz
  • Vermoeidheid ogen na lang gebruik
  • Geluid

Ik gebruik deze tv als enig beeldscherm, zoals onder in de foto te zien is.

De kwaliteit van het beeldscherm is mooi, zwart ziet echt zwart uit.
Kleurweergave is helder en persoonlijk is dit het mooiste beeldscherm wat ik ooit gehad heb.
Voor mensen die geen OLED gewend zijn zal dit scherm je verbazen hoe strak en helder alles is.

Het nadeel van een OLED is dat de helderheid vrij laag is, door in de settings de helderheid hoger te zetten krijg je een flets scherm, waar niet naar te kijken is. Daarom is aan te raden om de omgeving donkerder te maken.
Dit merk je vooral als je langer (~4 uur in mijn geval) bezig bent met excel, word of het lezen van teksten. In de settings kun je instellen dat je tv op basis van content aanpassingen maakt, hierdoor wordt je scherm automatisch feller als er veel wit/zwart aanwezig is, zoals bij het lezen van teksten.
Om inbranden te voorkomen heb ik aangezet dat het beeldscherm om de zoveel tijd een paar pixels verspringt, dit heb je meteen door en ik vind dit persoonlijk niet storend.
Aangezien dit mijn eerste OLED is en ik de TV pas recentelijk heb kan ik niet de invloed op lange termijn beoordelen.

Ik zit redelijk dicht op het beeldscherm ~60cm. Ik merk dat ik vaak een programma in het midden wil hebben waar ik actief bezig mee ben, als ik content veel aan de zijkant heb staan krijg ik na een paar uur een stijve nek, pauzes inlassen is ook een oplossing.
Het is fijn om een monitor te hebben in plaats van twee en prefereer dit scherm over twee beeldschermen.
Het scherm heeft een goede afmeting, het is alleen even kijken waar je dus je content neerzet.
Ik ben nog van plan om het tv aan een arm aan mijn bureau vast te maken, omdat het wel wat aan de lage kant is. Je kijkt anders vaak naar beneden, waardoor ik de onderste 4-5 cm van het scherm eigenlijk nooit gebruik.

In het dagelijks gebruik heb ik de game modus altijd aanstaan en tijdens het spelen van games heb ik op 60hz geen last van haperingen, ghosting of onduidelijk beeld. Ik speel voornamelijk RPG-achtige spellen.
Films zien er prachtig uit.

Het geluid van de tv is erg slecht, maar mijn standaarden liggen iets hoger dan de gemiddelde persoon.
Ik gebruik een audio interface via mijn pc, daarom gebruik ik nooit de applicaties van de tv.
Dolby atmos is wel mogelijk.
Ik kan daarom geen mening geven over de applicaties van de tv en functionaliteiten.
Er zit wifi op de tv en er is ruimte voor een LAN-aansluiting.
De TV kan reageren op spraak maar deze functie heb ik zelf nog niet gebruikt.
Afstandbediening werkt gemakkelijk door middel van een cursor.

De poten van de tv zijn wel stabiel, maar er zit wat speling in, ik vertrouw dat de tv stabiel staat, maar ik kan me voorstellen dat bij een harde klap hier iets niet goed gaat. (als je beeldscherm dat überhaupt overleefd)
Ook hierbij dus een aanrader om de tv op te hangen of er 'normaal' mee om te gaan.

Heb jij ook een LG OLED48A16LA Zwart?

een 48" scherm en er dan 60 cm van af zitten, daar krijgt iedereen vermoeide ogen van. dat zou je mijns inziens niet bij de negatieve punten kunnen zetten bij deze TV, die overduidelijk geen monitor is..
Waarschijnlijk zijn er nog een paar gekken naast mij die hetzelfde idee willen proberen.
Voor die doelgroep heb ik deze review geschreven :)
Hey Cas,

Gebruik je deze TV nog steeds als monitor, wat is je ervaring na 6 maanden.
Hallo Flyerken,

Ik gebruik hem inderdaad nog steeds. In het begin is het wennen, ik raad een zware monitor arm aan zoals de Ergotron HX. Hierdoor heb je wat meer speling in de manier waarop je naar het beeldscherm kijkt. Weet wel dat je lichaam even nodig heeft om aan het beeldscherm te wennen en dat je zelf moet uitvogelen wat voor jou prettig werkt.
Ik gebruik settings dat het beeldscherm wat donkerder wordt of licht verschuift om burn-in te voorkomen. Dit kan storend zijn, vooral als je bezig bent met lichte tinten, met name wit. Ik ben aan het twijfelen om dit uit te zetten en te accepteren dat de levensduur van dit product minder lang is. Voornamelijk het donker worden van het scherm. Dit is best irritant tijdens het gebruik van microsoft office of online browsen. Bij films heb je hier geen last van. Misschien zou een screenbar hierbij helpen, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Als je op zoek bent naar een grote monitor en geen fan bent van ultrawides kan ik deze oled zeker aanraden. Applicaties zoals Windowgrid maken het indelen van schermen makkelijk.

Succes met je zoektocht naar de juiste monitor :)