Samsung PM9A1 1TB

€ 101,63
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Samsung PM9A1 1TB Review

JustMitchx 27 oktober 2021, laatste update op 27 oktober 2021, 336 views Product gekocht

Samsung PM9A1 1TB

Ik zat al een tijdje te kijken naar een M.2 SSD voor het opstarten en opslaan van mijn veel gespeelde games. De Samsung 980 1TB stond eerst op mijn verlanglijstje totdat ik het artikel van Tweakers las over deze PM9A1. Review perspectief: Geen enige kennis van firmware en bios updates

Pluspunten

• Snel
  • Plug and Play
  • Geen Firmware Update nodig

Minpunten

• Niet veel sneller bij opstarten
  • Ik ben denk ik niet de juiste gebruiker
  • Overkill voor games en laadtijden

Persoonlijk ben ik totaal niet bekend met dit soort OEM hardware en heb dan ook nog nooit een firmwareupdate gedaan.. Ik bouw wel mijn eigen computer maar dat is gewoon Plug and Play.
Dus voor het eerst deze m.2 geïnstalleerd op mijn Gigabyte Aorus B550 Elite AX V2 moederbord en hij was direct zichtbaar in de bios... clean install van windows gedaan en alles werkt perfect.

Een paar testjes gedaan met CrystalDiskMark met het lezen en schrijven van 32GB bestanden en behaalde:
6650MB Lezen
5000MB Schrijven
Dus redelijk dichtbij wat vermeldt staat op de website.
Kortom voor een noob zoals ik was het Plug and Play en maak me niet druk om garantie o.d. In al de jaren(12) dat ik mijn computers heb gebouwd, is er nog nooit iets kapot gegaan.

O, en als je hem koopt voor het snel opstarten, dat valt reuze mee, hij is niet veel sneller dan mijn Samsung 860 Evo 250GB.

Heb jij ook een Samsung PM9A1 1TB?

Vraag & Aanbod

Hi, laden programma's en games wel merkbaar sneller met deze ssd? Of merk je ook daarin weinig verschil..
Hé, dat is zeker merkbaar. In vergelijking met een hdd is het een wereld van verschil.. vergeleken met een ssd is het verschil in laadtijden maximaal 5-15 seconden sneller.
Maar wat voor mij het meest merkbaar is, is dat "stutters" bij bepaalde games zoals Battlefield 1, 5 en 2042, niet meer voorkomen. Het bewegen door het spel voelt veel smoother aan.