Poly Studio P15 EU Review

Reinoud95Testpanel 26 oktober 2021, laatste update op 26 oktober 2021, 1.134 views Testpanel

Poly Studio P15 EU

Een flinke verbetering t.o.v. de standaard ingebouwde camera en microfoon. De tweakers voor wie dit binnen budget valt zal er zeker tevreden mee zijn!

Pluspunten

• Hoge kwaliteit camera
  • Beugel is erg stabiel
  • Aansluiting voor statief

Minpunten

Design & bouwkwaliteit Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4

Opzet

De afgelopen twee jaar ben ik, net menig ander tweaker, begonnen met thuiswerken en dat doe ik nog steeds met veel plezier 4 dagen in de week. Ongeveer 6 van de 8 werkzame uren op een dag zit ik met collega's te videobellen en samen te werken aan verschillende producten. Toen ik zag dat tweakers en Poly samen een testpanel aan het opstellen waren voor de Poly Studio P15 was mijn eerste gedachte: dit product past perfect bij mij!

Hoe test je echter zo'n product? In het verleden heb ik aan aantal dingen gereviewd, waaronder een beeldscherm gereviewd. Daar kwam ik snel tot de conclusie dat ik geen expert ben op het gebied van beeldschermen, calibratie, of kleurechtheid. Met die bril op een review schrijven heeft mijninsziens weinig waarde. Wat ik wel kan doen is een casus bedenken waar menig tweakers zich (hopelijk) aan kan relateren en vanuit daar de review schrijven. Geen harde cijfers of metingen dus, maar juist hoe ik een vriend over dit product zou vertellen en natuurlijk of ik het zou aanraden.

Casus

Laten we beginnen met het inperken van de review. Welke vraag ga ik precies beantwoorden? Er staan al een aantal prachtige technische reviews online van dit product. Wat kan ik beschrijven wat een ander niet al gedaan heeft? Uit die vraag heb ik besloten de review te schrijven als potentiële koper. Welke vragen zou ik beantwoord willen zien? Wat heeft waarde en wat niet?

De potentiële koper in deze review is iemand die dit product nog niet bezit en zich afvraagt of hij er 400 euro voor moet neerleggen (de huidige laatste prijs in de pricewatch). Deze koper heeft een laptop van de zaak en werkt vaak thuis. Hij vraagt zich af of het upgraden vanaf de laptop camera en microfoon nou de moeite waard is. Ze doen het toch gewoon? En mijn collega's zien me nu toch ook al? Wat doet de Studio P15 wat mijn laptop nog niet doet?

Mijn hoop is dat deze casus voor de lezer relevant en relateerbaar is. Nu de casus helder is is het tijd om te gaan testen. Voor dit product heb ik besloten om een gelijktijdige opname te maken en deze vervolgens te vergelijken.

Testmethodiek

We gaan de Studio P15 camera en microfoon(s) vergelijken met die van mijn werklaptop (gelinkt in de lijst onderaan de review) en mijn telefoon (dito). Ik zal alles tegelijkertijd opnemen om verschillen in volume of intonatie etc. weg te halen. Op de achtergrond zal de radio aan staan (zoals ik ook tijdens het werk op heb staan) afgespeeld over twee boekenplankspeakers een paar meter verderop.

Tijdens de opname zal ik een aantal voorbeeldzinnen voorlezen en een rondje lopen door het blikveld om te kijken hoe de camera's hier mee om gaan. Daarna zal ik wat geluid maken in de ruimte (door een bak lego roeren) om te testen hoe goed de microfoons achtergrondgeluid/herrie weg filteren. Om af te sluiten typ ik wat op mijn mechanische toetsenbord.

De beelden worden in het geval van de laptop en de Studio P15 opgenomen met de ingebouwde video-app van Microsoft, gezien Studio zelf geen video opname app aanbiedt. Dit geeft ze wel in zekere zin "gelijke kansen". Uiteraard is de laatste software versie van de Studio P15 geïnstalleerd (versie 1.2.0.000287). Voor de smartphone heb ik de ingebouwde app gebruikt, van Xiaomi. Mocht het beeld van de Studio P15 er niet echt 4K uit zien: dat kan kloppen want de ingebouwde Windows app lijkt niet de mogelijkheid te hebben om 4K op te nemen.

Vergelijkingen

De Studio P15 Studio
HP Laptop
Poco X3 Pro

Bevindingen

Video
Het mag duidelijk zijn: de Studio P15 slaat de anderen het veld uit op het gebied van videokwaliteit. Ik ben geen video-expert dus kan alleen als leek zeggen: het ziet er goed uit. Vorm daar vooral je eigen mening over.

In de video van de Studio P15 is te zien dat er fanatiek wordt gezocht naar een gezicht om op te focussen. In de video komt het niet zo goed tot zijn recht, in de werkelijkheid werkt dit beter. Tracking mode is volledig uit te schakelen voor wie hier geen behoefte aan heeft.
Microfoon
De Studio P15 neemt duidelijk een helderder geluid op. Ik zou zeggen dat de laptopmicrofoon een erg "dof" geluif opneemt. Vorm ook hier een eigen mening over.

De grootste kloof is die tussen de smartphone en de andere twee. De smartphone lijkt niets te doen aan geluidsdemping en daardoor voelen zowel de lego-proef als de toetsenbord-proef bijna pijnlijk aan de oren. Zie het als een goede nulmeting om aan te tonen hoe goed de andere twee het doen.

Laatste kanttekeningen

• De Studio P15 is met zijn bijna 800 gram geen lichte jongen. De bijgeleverde beugel is echter erg robuust en stabiel en biedt oprecht goede bescherming aan voor het beeldscherm waar je hem op zou willen zetten. Het gewicht helpt de hele set een solide zwaartepunt te geven, waardoor het stabiel op je beeldscherm staat.
  • Onderop de Studio P15 zit een aansluiting voor een camera statief. Voor het product zelf is het niet nodig, dus ik zie het als een extraatje vanuit Poly om die paar enthousiastelingen te ondersteunen die het niet op een scherm maar op een andere plek willen plaatsen. Daar is een kudo op zijn plaats! 👍
  • De Studio P15 lijkt, in de presentatie van de website, vooral naar voren te komen als een set voor de thuiswerker die vaak in beeld is. Je ziet telkens dezelfde dame en haar "thuiswerkplek", en dus niet een kantoor waar een groep samen werkt. De Studio P15 heeft echter meerdere features die juist goed werken in een meetingruimte. Dingen zoals de groothoek camera lens of de automatische focus op wie/wat er aan het praten is: handige features in een meeting ruimte maar misschien minder effectief op tde thuiswerkplek. De extra's duwen (voor mijn gevoel) de prijs omhoog, maar bieden niet die extra functionaliteit in de kern van het product. Wie of wat is nou eigenlijk de doelgroep?

De tweakers die op zoek is naar een all-round product wat solide en goed doordacht aanvoelt en (waarschijnlijk) nog jaren mee zal gaan zal met de Poly Studio P15 van alle gemakken voorzien worden. De camera geeft een accuraat beeld en de microfoon is kraakhelder waar nodig en laat overbodige achtergrond- en ruisgeluiden weg.

Het grootste en enige hekelpunt is de prijs. Menig thuiswerker heeft al een laptopcamera en het is moeilijk om zonder demo te zien hoe groot dat verschil is in kwaliteit, in zowel beeld als geluid. Wie deze set eenmaal ervaart ziet dat die oude laptopcamera maar duf en waterig is, en misschien jaren geleden al toe was aan vervanging.

Een aanrader voor iedereen die een op zoek is naar een betere camera en microfoon voor de dagelijkse team calls en bereid is net wat extra uit te geven voor kwaliteit en synergie.

Voor wie zich af vraagt wat ik zelf zou doen: Ik denk niet dat ik snel 400 euro zou uitgeven zonder het gezien te hebben. Nu ik het ervaren, getest en kritisch bekeken heb zou ik eerder voor een aparte camera gaan (waar het grootste verschil te ervaren was in mijn test en in mijn opinie) en de microfoon van de laptop gebruiken. Vertrouwen in het Poly merk heb ik wel dus een mogelijke optie zou de Poly Studio P5 zijn, nu voor een kwart van de prijs van de P15 te koop. Mocht ik deze vraag echter krijgen nadat het vakantiegeld binnen is gekomen zou ik mogelijk anders reageren.

Mochten er nog vragen zijn of specifieke tests dan ben ik altijd bereid hierbij te helpen! Bedankt voor het lezen 😁

Heb jij ook een Poly Studio P15 EU?

Nice! Goed verhaal en toffe filmpjes. Laat precies zien wat hij wel en niet goed kan :)

[Reactie gewijzigd door The Milkman op 27 oktober 2021 07:55]

Dank voor de uitgebreide beschrijving! Na de beelden te hebben gezien [Youtube gaf me een max resolutie van 720p] blijf ik me verbazen dat de camera in mijn 200 euro telefoon (Ik gebruik OBS icm Droidcam OBS) veel beter is dan welk ander webcam apparaat ook.

Leuk ook dat je aandacht aan de microfoon hebt besteed. Ik vraag me af in welke mate al de mogelijk verschillende lagen noise cancelling (ik bedoel hiermee die van de camera en later de software laag zoals bv in Discord) elkaar beïnvloeden.

Enfin, op basis van jouw uitgebreide review haal ik hem toch uit mijn wenslijst.
Die muziek op de achtergrond was erg storend. Ik dacht dat het een brakke microfoon was. En als je camera’s vergelijkt dan moet je het wel vanuit dezelfde hoek filmen. Anders vergelijk je appels met peren. Ik vond die poco trouwens het beste geluid hebben.