Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB Review

Rubén89 11 september 2010, laatste update op 12 september 2010, 1.290 views

Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB

Pluspunten

• Enorme toename van de "responsiveness", de reactiesnelheid van het systeem (opstarten van windows, opstarten van programma's e.d.

Minpunten

• De Prijs.

Ik heb op 12-02-2010 deze Solid State Disk aangeschaft ter vervanging van de standaard harddisk in mijn samsung Q210 notebook de SSD doet haar werk in combinatie met de volgende hardware:
Intel PM45 moederbord
Intel Core 2 duo P8400 @ 2.26Ghz
4GB OCZ DDR2 PC2-6400 SODIMM

Na bijna 7 maanden gebruik heb ik besloten om mijn ervaringen te delen :).

Mijn belangrijkste ervaring -en dit zal waarschijnlijk voor meer SSD's gelden- het vervangen van een "ouderwetse" hardeschijf door een SSD heeft een enorme invloed op de prestaties van je systeem.
Mijn notebook is zo veel sneller geworden, het opstarten neemt nauwelijks nog tijd in beslag, het installeren van programma's gaat enorm veel sneller, en het scannen van de SSD op "ongewenste elementen" met microsoft security essentials is zo gedaan.

Ook is het stroomverbruik van mijn notebook, erop vooruitgegaan -mijn notebook kan 8% langer zonder stroom-.

De prestaties na 7 maanden:
Zoals ik al eerder heb aangegeven gebruik ik deze SSD nu 7 maanden, ik heb het idee dat de prestaties héél iets afgenomen zijn, maar dit kan ook aan mij liggen. De windows Experience index bevestigt mijn vermoeden na z maanden is de score van de primaire harde schijf is afgenomen: van 7,8 naar 7,7 een klein verschil maar het is er toch.
Wat mij opvalt aan de resultaten uit crystaldiskmark is dat de leesnellheiden hoger als gemiddeld liggen (t.o.v. de resultaten uit andere reviews) terwijl de schrijfsnelheden gemiddeld lager liggen.

Ondersteuning:
Ik heb weinig ervaring met de ondersteuning van Intel, het enige wat ik hierover kan zeggen is dat ik de firmware van de SSD heb upgedate naar Firmwareversie "02HD".
Omdat ik dus nauwelijks ervaring heb met de ondersteuning van de fabrikant heb ik voor de ondersteuning een voldoende gegeven.

Het enige nadeel waaraan ik kan denken is de prijs, ik heb er een kleine 200 euro voor betaald en hoewel ik het er voor over heb blijft het een hoop geld. ;)

Samenvattend:
Ik denk dat een SSD -zeker voor een laptopbezitter- een goede investering is.
Je systeem reageert véél directer en voelt aan alsof ál je hardware sneller is, tel hierbij op dat de accu een stuk langer meegaat (in mijn geval bijna een half uur).

Ook is het feit dat -en dit is zeker voor de gebruiker van een laptop niet onbelangrijk- dat een SSD nagenoeg ongevoelig is voor schokken; dit in tegenstelling tot een hardeschijf welke door zijn bewegende delen niet houdt van overmatig schokken, en dat is fijn als je iedere dag van en naar de collegezalen reist.

Heb jij ook een Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB?

Praktijk indrukken zijn minstens zo valide als benchmarks, als die benchmarks uberhaupt iets zinnigs zeggen over SSD's, dus niet met Blueeyes eens.
Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je ondersteuning vrij laag scoort, je zegt er verder niks over.
Benchmarks en praktijk indrukken dan. Benchmarks zijn wel handig om verschillende SSD's snel met elkaar te kunnen vergelijken.
Je kunt vergelijken, ja. Maar als dat op irrelevante cijfertjes is schiet je er niet echt veel mee op, en dat is met de meeste HDD benchmarks het geval. En de praktijk is tenslotte waar het om gaat, voor mij tenminste.
Benchmarks gaan echt wel ergens over. Zeker bij SSD's is het een goede manier om te vergelijken, omdat ze gewoon erg snel zijn. En je kan daardoor echt wel aan zien wat je ongeveer kan verwachten.
Is wel erg kort door de bocht deze review. Je hebt hem 7maanden. Dus vertel hoe het zit met de snelheid na 7 maanden. Benchmarks etc. Waarom is de algemene beoordeling maar 3 sterren? en zelfde geld voor de ondersteuning.
Je zou de benchmark afbeeldingen ook in je tekst kunnen zetten. En je bevindingen erover vertellen. Dan leest een review ook wat prettiger als er wat afbeeldingen tussen staan. In ieder geval al een stuk beter zo.
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat je qua opslag ook wel een flinke stap op achteruit gaat. Ik heb nu een 500GB schijfje in hangen, nodig, en met een 320GB schijf kom ik gewoon tekort...