Far Cry 6, Windows Review

MonochromeTestpanel 21 oktober 2021, laatste update op 21 oktober 2021, 206 views Testpanel

Far Cry 6, Windows

Ik heb Far Cry 6 gewonnen via Tweakers om te reviewen met het oog op coop-gameplay, en daar veel plezier in gehad. Een goede game, en de setting en verhaal zijn sterker dan z'n voorgangers. Heel vernieuwend is de game verder niet, maar, never change a winning plan?

Pluspunten

• Mooie omgevingen
  • Verbeterde stealth gameplay
  • Pakkende setting en verhaal
  • Goede coop-game

Minpunten

Besturing Score: 5
Replaywaarde Score: 3
Stabiliteit Score: 4

Algemene beoordeling

Far Cry 6 speelt als een trein, en de setting van het verhaal is wat mij betreft een goede upgrade over de directe voorgangers Far Cry 5 en Far Cry New Dawn. Sfeervolle, prachtige omgevingen, een verbeterd wapenupgradesysteem, goede visibility-indicators en een uitstekend enemy-tagging systeem maken dat deze game lekker speelt en diverse speelstijlen toelaat. De opties bieden brede configuratie-mogelijkheden, waardoor je het spel verder kan aanpassen aan de door jouw gewenste speelstijl. Ook als coop-game weet Far Cry 6 potten te breken, een soepele ervaring waarbij een gemeenschappelijke aanpak zich echt terugbetaalt.

Gameplay

Enkele aspecten vallen op qua gameplay in vergelijking met z'n voorgangers. Stealth gameplay verbeterd. Door van te voren goed te scouten en mogelijk meerdere invalshoeken te zoeken, kan je met het tagging-systeem het merendeel van de vijanden, alarmen, camera's en fixed weapons in kaart brengen. Deze tags blijven actief; je kan dwars door muren de outlines van je vijanden blijven zien. Volgens mij is dit uit te schakelen in de opties, voor degenen die dit te arcady vinden. Stealth gameplay wordt beloond, gezien het vermijden van alarmen vaak een bonus oplevert, maar ook 'guns blazing' is vaak een haalbare mogelijkheid. Het zeer diverse wapen-upgradesysteem en het brede opties-menu maken dat je ook met de startwapens kan kiezen voor je eigen speelstijl. Een andere (wat mij betreft positieve) verandering is de relatief capabele startwapens. In Far Cry 5 en New Dawn zat er echt zo'n beginperiode in waarin je gewoon de wapens niet hebt om fatsoenlijk te kunnen spelen; een begrijpelijke 'progression mechanic' maar dit hindert het spelplezier in die fase wel wat.

Coop-gameplay

Met een vriend ben ik altijd op zoek naar goede coop-games, en de Far Cry serie is hier altijd sterk in. Far Cry 6 is geen uitzondering. Wederom kan je een buddy uitnodigen in jouw spelsessie, en samen de missies te lijf gaan. Dit werkt goed, en het is erg leuk om te splitsen, te scouten, en met druk overleg een basis volledig stealty te overmeesteren. Net als in eerdere delen geldt de story progression alleen voor de inviting player, maar de loot kan de 'gast' meenemen naar zijn eigen singleplayer game. Geen vernieuwing dus, wel een uitstekende uitvoering.

Geluid

De soundtracks die de gameplay (en cutscenes) begeleiden zijn van hoge kwaliteit. Ze zetten de sfeer goed neer zonder te vervallen in de stereotype caribische deuntjes. Wel is de voice acting niet altijd even sterk, sommige dialogen komen wat gekunstelt over.

Prestaties

Ik heb een 6-core Intel i7 5820K (3.3Ghz) in combinatie met een GeForce GTX 1080 en 16GB RAM. Daarmee kan ik het spel op ultra draaien, maar op high is het net effe wat vloeiender. Framerates zijn verder vloeiend zonder rare hiccups of fps drops.

Kwaliteit & stabiliteit

Het spel draait uiterst stabiel, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Far Cry 5, die op mijn systeem toch nog wel eens crashte. In het algemeen is het spel ook goed afgewerkt, maar het niveau van sommige andere games haalt het niet. Sommige objecten hebben geen physics, zoals uithangborden. Verder heb ik diverse kleine bugs en glitches gehad, zoals een bekkentrekkend paard, en een motorfiets die enkele seconde rondjes in de lucht draaide om uiteindelijk toch netjes te 'landen'. Verder zijn de graphics soms wat inconsistent - sommige elementen zijn prachtig, en andere vallen uit de toon, zoals behoorlijk lelijke aanspoelende zeegolven.

Besturing

Far Cry 6 is wel in alle opzichten een arcade-stijl shooter, met regenererende health (hoewel langzamer dan eerdere delen, medkits zijn nu toch echt nuttig), een OP tagging systeem en car physics from Hollywood. De soepele besturing past hier goed bij. De shooting gameplay is duidelijk verbeterd ten opzichte van eerdere delen. Schieten met de 'iron sights' werkt prima, hoewel upgrades hier wel aan te raden zijn ;-)

Replaywaarde

Ik heb op het moment van schrijven nog niet voldoende uren gespeeld voor een definitief oordeel, maar ik zie wel replaywaarde in Far Cry 6. In het opties-menu zijn diverse gameplay-functies in- en uit te schakelen, zoals het ietwat arcady tagging systeem. Verder zijn diverse speelstijlen mogelijk, en daarmee denk ik dat een tweede playthrough toch een nieuwe ervaring kan bieden. Verder is het als coop-game altijd leuk om gewoon samen een stronghold te bestormen, ongeacht verhaal ;-)

Ik heb het geluk dat ik deel was van het Tweakers Testpanel, en deze (120 euro kostende ultimate edition) niet hoefde te kopen. De base game kost 60, wat ik zelf erg duur vindt, maar relatief normaal is voor een AAA titel. Als je het er voor over hebt, is Far Cry 6 in elk geval een goede game met voldoende content. De value-for-money van de ultimate edition.. tja.

Heb jij ook een Far Cry 6, Windows?