Specificaties 17,3" (1600x900), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus X77JQ-TY003V Review

Empie2K5 29 oktober 2010, 4.964 views

Asus X77JQ-TY003V

Pluspunten

• Goede prijs voor de hardware componenten die er in zitten
  • Prima toetsenbord
  • Goede GPU met midrange gaming mogelijkheden
  • Snelle CPU
  • Vlekkeloze Win7 installatie

Minpunten

• Glanzend scherm
  • Stroomkabel erg kort
  • Weinig instelmogelijkheden BIOS
  • Geen verlicht toetsenbord
  • Harddisk had wel wat sneller mogen zijn
  • Geïnstalleerde Asus software
  • Geen Windows 7 media

Review ASUS X77JQ (X77JQ-TY003V)

Algemeen
Dit is de eerste review die ik schrijf dus mocht er iets ontbreken, dan hoor ik dat graag. Ik heb de laptop op het moment van schrijven een dag in gebruik, dus als ik meer ervaringen (positief en negatief) heb, zal ik deze er ook bij zetten.
Daarnaast is het ook handig om de review van de Asus N71JQ te lezen, aangezien de X77JQ en N71JQ amper van elkaar verschillen.

Reden van aanschaf
Ik zocht een draagbare vervanger voor mijn desktop, welke een goede all-rounder moest zijn en spellen moest kunnen spelen. Na gekeken te hebben naar diverse duurdere laptops (Deviltech, BTO, Asus G73JH, enz.) heb ik toch gekozen voor een gulden middenweg op basis van de prijs-specificatie verhouding.
In de winkel waar ik deze laptop gekocht heb (Mediamarkt) stond ook de Asus N71JQ naast de X77JQ. Uiterlijk viel mij niet direct een verschil op en ook de specificaties leken hetzelfde met uitzondering van de harde schijf. Eerst thuis Internet nog afgespeurd, maar ook daar kwam naar voren dat de specificaties nagenoeg gelijk waren. Voor mij was dit voldoende om de X77JQ te kiezen.
Achteraf blijkt op de doos zelfs vermeld te staan dat het moederbord van een N71JQ is (M/B VER N71JQ 24M). Ook kom je overal in de software N71JQ tegen en is het standaard Asus bureaublad achtergrond ook van de N series.

Specificaties
De specificaties staan wel onder het tabje Specs & Afbeeldingen, maar dit is niet compleet en de type aanduiding van de grafische kaart klopt niet (is een 5730 ipv 5750). Dit is overigens al gemeld aan t.net.
De chipset is een Intel HM55, en ook beschikt deze laptop over één USB 3.0 poort.

Update: Dit is inmiddels bijgewerkt.

Eerste indruk
Na het openen van de doos bleek alles goed verpakt te zitten en voldoende beschermd (zachte zak om de laptop, plakplastic op scherm e.d.). De kleur van de laptop is voornamelijk zwart, hoewel het motief op de kap een beetje bruinige tint heeft. Aangezien ik toch liever naar het scherm staar, dan naar de achterkant, maakte mij dit ook niets uit.
Het is op zich wel een grote laptop, maar dat is ook precies wat ik zocht. De laptop blijft toch voornamelijk binnen.
Het gedeelte waar je handen op legt voelt zacht en rubberachtig aan. Ik verwacht hier verder geen problemen mee.

Software
De laptop is voorzien van Windows 7 Home Premium 64-bit en allerlei Asus meuk. Ik heb het een en ander er al afgegooid, want veel spul heb je niets aan. Zodra ik de media van Win7HP in m'n handen krijg, ga ik de laptop opnieuw kaal installeren. Dat laatste was toch al het plan, aangezien ik Win7 wil houden voor spellen en voor dagelijks gebruik wil overstappen op Ubuntu.

De standaard Asus installatie van Win7 gaat overigens prima en is redelijk snel klaar. Hierna de updates erop gezet en de laptop was in bedrijf.

Hardware
De hardware specificaties zijn voor een laptop van deze prijs mijns inziens meer dan de moeite waard. Core i7 720QM, 4GB mem, 500GB harddisk(5400 RPM Seagate), 17,3" scherm(1600x900), Radeon Mobility 5730 met 1GB mem, USB 2.0 + 3.0, DVD-RW, HDMI, enz enz. De uitrusting is zeer compleet, hoewel ik niet snap dat er geen snellere harddisk in zit.
Verder voelt de laptop wel stevig aan, hoewel ik 'm wel kan buigen als ik de zijkant beweeg. Dit had van mij wel iets steviger gemogen.
De kabel van het stopcontact naar de adapter is ook erg kort en de adapter moet bij mij op het bankstel liggen. Op zich is er vast wel aan een langere te komen, maar dat zijn weer extra kosten. Het is wel iets wat ik in de toekomst er nog bij ga halen.
Wat ook opvalt is dat HyperThreading niet in de BIOS is uit te schakelen. De BIOS is qua instelmogelijkheden redelijk karig.

Testen
Voordat ik een PC, laptop of server in gebruik neem, gaat deze ook altijd even wat zwaarder belast worden om te zien of al het spul verder goed werkt. Hiervoor gebruik ik BOINC en de Folding@Home GPU client. Tot nu toe loopt alles al een paar uur soepeltjes en maakt de ventilator geen overdreven herrie. M'n desktop (welke door de laptop vervangen gaat worden) maakt meer kabaal.
RealTemp: CPU cores lopen op ong 80c op 100% belasting
GPU-Z: de GPU doet ongeveer hetzelfde.

De accuduur heb ik niet getest.

Windows prestatie-index
Processor: 7,0
Geheugen (RAM): 5,9
Grafisch: 6,7
Grafische weergave voor spellen: 6,7
Primaire harde schijf: 5,8

Basisscore: 5,8 (op basis van de laagste score)

Toetsenbord en touchpad
Het grote toetsenbord ziet er mooi uit en typt lekker (typ de review er nu op). Ook de numpad is een uitkomst. Na van een Logitech G15 af te komen, is het wel even wennen, omdat het toetsenbord niet verlicht is en de knoppen voor Home, End, Delete, enz. op andere plekken zitten. Is even wennen en komt vanzelf.
De touchpad werkt verder prima, zoals ik van touchpads gewend ben. De linker en rechter 'muis' knop zitten onder één balk, maar dit is verder niet storend. Toch geef ik uit ergonomisch standpunt de voorkeur aan m'n Logitech MX518 muis.

Gamen
Gisteravond even Modern Warfare 2 erop gezet en een half uurtje gespeeld. Het zag er verder prima uit, alleen haperde het spel af en toe wat. Ik heb de virusscanner (bijgeleverde Trend-Micro trial) niet uitgezet en speelde via WiFi. Zal dit komende week nog bekijken. Mogelijk moet ik MW2 ook wat bijstellen qua grafische opties.

Geluid
Het geluid klinkt verder voldoende voor wat je van een laptop mag verwachten. Wil je muziek luisteren, dan is een goede koptelefoon aan te raden. Dat klikt een stuk beter.

Video's afspelen
Het afspelen van DVD's lijkt verder allemaal prima te verlopen. Heb twee willekeurige DVD's uit m'n collectie geprobeerd en dat zag er prima uit. Veel zal ik dit echter niet gaan gebruiken, aangezien ik wel een Playstation 3 heb staan.

Overall/conclusie
Alle bij elkaar nemend is dit een prima laptop voor ¤999,- en heb ik geen spijt van de aankoop. De prijs is goed en ik zie niet in waarom je een Asus N71JQ zou kopen, ondanks dat deze meer harddisk ruimte heeft. Voor wie overweegt de Asus X77JQ aan te schaffen, ga eens bij de MediaMarkt of je locale dealer kijken en zie/voel 'm daar zelf.
Wat betrouwbaarheid betreft kan ik helaas nog geen goede uitspraak doen, aangezien ik de laptop net een dag in bezit heb.

Update 29 oktober 2010
Inmiddels heb ik de X77JQ al weer een tijdje in gebruik en moet zeggen dat hij me nog steeds goed bevalt. Voor dagelijks gebruik draai ik Ubuntu 10.10 64 bit en voor de spellen Windows 7 Home Premium 64 bit. Spellen zoals Civilization 5 en Battlefield Bad Company2 lopen verder prima.
Ubuntu 10.10 voor dagelijks gebruik loopt verder ook als een zonnetje (een bugje links of rechts daar gelaten). Ik begin inmiddels wel het nadeel te ervaren van een keyboard wat niet back-light is, maar dat is opgelost door een USB lampje erbij te kopen. Verder zijn de nadelen zoals hieronder vermeld nog steeds van toepassing. Gepiep zoals bertdeking hieronder noemt is inderdaad hoorbaar. Wel irritant, maar kan me er vanaf sluiten.
Om de laptop te kunnen verslepen ben ik op zoek geweest naar een laptop tas en ben er achter gekomen dat BTO 17,3" sleeves net wat te klein zijn. Inmiddels een Targus laptop tas besteld, dus ben benieuwd(moet nog komen).

Ondanks alles nog steeds geen spijt van de aankoop. Blijf het een fijne laptop vinden.

Heb jij ook een Asus X77JQ-TY003V?

ik vind eigenlijk dat je 'glanzend scherm' niet bij de negatieven mag zetten.

afgezien van het feit dat een glanzend scherm veel mooier is (kleurechtheid enz) is dan een dof scherm, kies je hier toch zelf voor op het moment dat je 'm koopt ?

er zijn zat alternatieve laptops beschikbaar met een dof scherm, dus het is meer je eigen 'fout' dan een negatief punt.

zelfde geldt voor de hdd. ik mag toch aannemen dat je, als tweaker zijnde, eerst de specs van een laptop grondig nakijkt, eer je een keuze maakt ?
Hoi Recofix. Enigszins heb je wel gelijk, maar ik had een behoorlijk pakket van eisen en die heb ik afgewogen tegen wat er op dat moment te koop was voor welke prijs. Ik heb me eerst een paar maanden georiënteerd op wat er beschikbaar was en wat ik wou hebben. Deze laptop stak ruim boven de concurrentie uit qua prijs/specs verhouding. Dat ik dan niet alles kan krijgen wat ik wou hebben heb ik geaccepteerd. Ik kan er mee leven, het werkt en het stoort niet. Dat het toevallig 'negatieve eigenschappen' heet in de review klinkt dan misschien harder dan het eigenlijk is. Feitelijk zou een gradatie of cijferscore hierin beter op z'n plaats zijn dan heel zwart-wit positief tegen negatief.

Het is eigenlijk net als je een auto koopt. Je hebt liever het topmodel wat vele malen beter/sneller/luxer/... is, maar aangezien je budget niet tot de hemel rijkt, neem je genoegen met wat minder wat het ook doet en waar je ook plezier aan kan beleven. Dat er dan dingetjes zijn die niet helemaal aan jou perfecte beeld voldoen neem je dan op de koop toe, maar je mag best kritisch blijven.

Of een glanzend scherm een betere kleurechtheid heeft weet ik nog niet zo. Je zegt dat dit een feit is, heb je daar een onderbouwing van? Naar mijn idee hangt kleurechtheid meer af van de gebruikte beeldscherm technieken, de kwaliteit van de grafische kaart, de af-fabriek kalibratie en de kleurvastheid bij het veranderen van je inkijkhoek. Tevens heb ik weinig tot geen laptops met een mat scherm en de specs van deze laptop gezien tegen deze prijs. Het merendeel is glanzend.

Wat de harde schijf betreft, deze kan ik in de toekomst altijd nog vervangen door een 7200rpm, SSD of wat er dan te koop is en in past. Vooralsnog ga ik eerst voor de opslagcapaciteit, om dit later nog eens te tweaken. Voor een laptop als deze vind ik het wel iets aan de magere kant.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben nog steeds erg tevreden met deze laptop.
Die pieptoon komt van de processor wanneer deze de C4 powerstate aanneemt.
Heel irritant. Ik had eerder een ander model laptop met een i5. Die had er veel meer last van. Deze heeft er minder last van.

Je kan het verhelpen met een soort van workaround in de registry. Dan geef je aan dat de CPU nooit meer in IDLE mag.
Je kan dat volgens mij ook aangeven in de powersettings. Dan kan je er voor kiezen dat het enkel met adapter gebeurt. Want het gebruikt op die manier wel meer stroom.

Niet alleen Asus heeft er last van. Daarom heb ik hem ook maar niet opnieuw omgeruild. Het heeft namelijk weinig zin. Deze maakt het geluid niet zo hard als de vorige.
Je vindt er meer info over wanneer je zoekt op "high pitch noise cpu".

PM wanneer je de site voor de workaround wil hebben. Dan zoek ik hem even op.
Wie heeft er last van een hele hoge irritante piep.
de piep is er heel de tijd en komt uit de richting van de linker speaker waar ook de fan in de buurt zit. het is niet de fan aangezien het geluid het zelfde blijft, of de fan nu uit of aan is.
ik heb een schone windows 7 installatie gedaan zonder drivers. ik heb de bios geupdate naar 208 (dit verhelpt wel het constante aan en uit gaan van de fan wat ook erg irritant was) maar het heeft de hoge piep niet verholpen.
het is erger als ik hem op energie besparende stand heb staan maar ook op high performance is hij er.

ik kon hem gelijk ruilen maar die had het zelfde probleem. daarom denk ik dat ze het allemaal hebben maar klopt dit?

Alvast bedankt voor de tip!
Ik heb er af en toe last van, maar niet continu. In het begin helemaal geen gepiep, maar later wel. Gepiep is ook niet constant bij mij. Ik verdenk de harde schijf.

[Reactie gewijzigd door Empie2K5 op 29 oktober 2010 21:22]

mooie review!

Ik heb de laptop nu ook een week in gebruik (vooral voor school Server 2008).

Hij is echt lekker in gebruik, alleen moet je bij power management instellen hoge prestaties en de video drivers echt even updaten. Verder het geluid vond ik niet zo geweldig totdat ik de software uitgeschakeld had van ASUS nu is het echt mooi en een lekker geluidje uit de subwoofer.

super laptop voldoende kracht voor alles! echt een aanrader!!
voor de mensen die drivers zoeken, omdat ze een schone non asus install gedaan hebben hij staat vermeld onder N71JQ waarom geen idee.
Klopt het dat deze laptop ruimte biedt voor een eventuele 2e interne harde schijf?
Dit zou normaal gesproken wel zo zijn, maar dat is niet het geval de aansluiting op het moederbord mist, dit hebben ze expres gedaan, zodat je de duurdere versie pakt.
Hoe zit het met de leverbaarheid van dit ding? Hij staat pas sinds begin september in de pricewatch en het lijkt erop dat hij alweer op het punt staat te verdwijnen. Weet iemand waarom dit is?
Ik heb geen idee van de leverbaarheid, dat zou je bij de winkels na kunnen vragen waar ze te koop aan worden geboden.
Het lijkt mij dat dit een tijdelijk (aanbiedings-)model is, aangezien de X77JQ veel overeenkomsten heeft met de N71JQ. Hoe dit precies zit durf ik je niet te zeggen. Misschien dat je dit bij ASUS zelf kan navragen, of dat er een leverancier is die je hier antwoord op kan geven.
Ik zie 'm in de pricewatch niet meer staan. Zal inderdaad een tijdelijk model geweest zijn.
Mooie review.

Heb je Cod6 geprobeert?
Dank je. :)

CoD6 heb ik (nog) niet geprobeerd. Denk ook niet dat ik die snel zal proberen, omdat ik nog genoeg andere spellen heb liggen. Misschien dat een andere X77JQ-eigenaar dit zou kunnen beantwoorden als die hier voorbij komt.
Heb zojuist een mail gehad van een mede tweaker, met de vraag of dat er een multi touchpad opzit. Er zit inderdaad een soort van multi touchpad in, hiermee kun je met 2 vingers scrollen(normale scrol aan de rechterkant ontbreekt), en je kunt net als bij een iphone/mac met 2 vingers inzoomen.

Dit is allemaal software geregeld en werkt naar mijn mening prima! In en uit zoomen mag wat beter.
Heb de laptop inmiddels al weer een tijdje in gebruik en zal binnenkort de review updaten.
Gisteren ontvangen voor mijn schoonmoeder, ze wou een laptop met 17" scherm en in deze prijscategorie en met deze Reviews durfde ze het wel aan.

De laptop ziet er strak uit, ontwerp is netjes en spiegeling valt mee. Heb een aantal systemen van Dell voor me gehad waarmee ik de haartjes in mijn wenkbrauwen kon tellen. In een normaal verlichte kamer had ik het pas door nadat ik mij het argument herinnerde hier op tweakers. Niet storend dus.

Power aansluiting zit op onhandige plek: Linkerzijde laptop precies in het midden van alle plugs. Dit zou meer richting de hinges geplaatst kunnen worden. Ik ben Lenovo's en HP's gewend waarbij de aansluiting over het algemeen achterin zitten waardoor het niet in de weg zit van je handen als je deze naast het systeem laat rusten. Daarnaast loopt de power aansluiting in een 90' hoek. Wat hier het idee achter is weet ik niet, want het is niet minder of meer hinderlijk.

Persoonlijk ben ik zeer teleurgesteld over het volgende: Bloatware.

Ik heb in al die jaren dat ik Laptops installeer op persoonlijk en zakelijk niveau nog nooit zo veel crap op 1 machine gezien. Na het runnen van PC decrapifier blijft het systeem nog traag: ccleaner, startup, registry geschoond. Ik bleef bezig! Ik bleef rotzooi vinden! Inmiddels is het systeem 2x zo snel qua opstart, maar nog steeds duurt het opstarten voor een systeem dik een minuut en 10 seconden!

De tip die ik enkel kan geven is: Doe niet zoals ik heb gedaan en denk: Dat schoon ik wel even op, want anders begin je je avond achter een laptop om 10 uur en ben je klaar om 2 uur in Nacht. Kortom ik ben 4 uur bezig geweest met alle crapware te verwijderen van het systeem (3 wireless consoles, 4 toolbars, office 2010 waar alleen een knop: Bestel dit product actief was, 8 games zoals plants vs zombies, poker, city of goo en daarnaast nog iets van 20 verschillende asus tools waar geen uitleg over gegeven werd.

Daarnaast worden er geen recovery cd's bijgeleverd en duurt het creeeren van deze recovery cd uren omdat hij schijnbaar 5 DVD's vol wil fikken met alle crapware waar je zo blij mee was dat het weg was.