Apple iPhone 13 mini, 128GB opslag Zwart

Apple iPhone 13 mini, 128GB opslag Zwart Review

Malloot 15 oktober 2021, laatste update op 10 februari 2022, 1.566 views Product gekocht

Apple iPhone 13 mini, 128GB opslag Zwart

Prima toestel, met zoals ALLE high end toestellen een cameraverhoging, wat kant nog wal slaat. Ook een glazen achterkant laat mij in het duister tasten. Maar dit is waarschijnlijk de beste telefoon voor wie een compacte telefoon wil die nieuw en kwalitatief is.

Pluspunten

• Betrekkelijk compact
  • Met één hand bedienbaar (nog net, in mijn geval)
  • iOs
  • Lader en kabel van iPhone SE (2016) werkt op 13 mini
  • Sluimerknop op zijkant lijkt prettiger (hoewel ik soms de volume knop indruk daardoor)
  • Scherm heeft goede natuurgetrouwe kleurweergave

Minpunten

• Enorme Camerabump!
  • Apple beschermhoes heeft óók camerabump (net als meeste andere merken)
  • Telecamera was veel zinvoller geweest dan de "face deformer" groothoek
  • Achterkant is van glas
  • Onnodig grote camera "lenzen" (had helft kleiner kunnen zijn). Hoofdcamera is onderste camera, daardoor snel vingers op lens
  • Midnight Black = DONKERBLAUW
  • Geen homeknop / vingerafdrukscanner. Swipen onhandiger dan homeknop, vooral voor unlocken.
  • Face ID werkt niet als telefoon op bureau (op onderzetter ivm. camerabump) ligt. Scherm Notch.

(Dit is geen uitgebreide review maar 50 woorden was weer te weinig)

Ik kom van iPhone SE (2016), die ik 5 jaar in dienst heb gehad. De accu had zijn tijd nu wel gehad. Tevens zijn veel apps niet meer voor een klein scherm gemaakt, en zal de ondersteuning van Apple wel niet zo lang meer door gaan. Ik moest dus wel...

Algemeen gezegd vind ik de telefoonmarkt op het moment een groot drama. Dat geldt dus niet alleen voor Apple, die gelukkig deze Mini maken zodat het nog in een (mannen-)broekzak past. (Vrouwen zijn al verloren wegens de discriminerend kleine broekzakken bij vrouwenbroeken.)

De camera verhoging. Het probleem met de camerabump is dat ALLE hoogwaardige telefoons het hebben. De enorme camera ringen van de huidige iPhones slaan kant nog wal, en laat het er juist OUD uitzien. De telefoon kan NIET plat op een tafel liggen. Leggen we nooit de telefoon op een tafel, bureau, nachtkastje?.. Het cameraglas krijgt telkens een klap op deze manier en krassen is zeer waarschijnlijk. De camera moet toch juist in een VERLAGING zitten?
Ik vind de camerabump en het formaat van de ringen dusdanig achterlijk dat ik voor design een 'waardeloos' heb aangevinkt. Die van de 13 pro is nog hoger. Ik heb voor zwart (wat blauw blijkt) gekozen zodat de 'kijk mij eens' cameracirkels wat minder opvallen.

Qua bouwkwaliteit was ik geneigd ook een slechte score neer te zetten vanwege de glazen achterkant wat ronduit IDIOOT is. Vervangbaar kunststof, ideetje?.. De behuizing van de telefoon moet de bescherming zijn! Wat is het nut van een mooi design als iedereen er een hoesje omheen moet doen!

De telefoonmarkt is verziekt door commercie. Ehh.. Ik dwaal af, pardon.

Het grotere scherm maakt sommige apps beter leesbaar. (Omdat apps niet meer voor kleine schermen geoptimaliseerd worden.)

De enige twijfel die ik had om voor de grotere 13 pro te gaan was de tele camera. Maar toen ik me realiseerde dat ik voor echte foto's mijn DSLR gebruik was de keuze een stuk makkelijker. Ik heb de extreme-groothoek camera de afgelopen twee weken precies nul keer gebruikt. Wat een bizarre groothoek, je hebt er niets aan. Zelfs voor selfies (wat de rede van de keuze wel zal zijn) is het niet geschikt want iedereen misvormd erdoor. Gewoon iets verder weg staan is mijn advies.

De sluimerknop zit op de zijkant, op de SE (2016) zat die nog boven. Op zich is dit handiger, maar helaas zitten de volumeknoppen aan de andere kant op dezelfde hoogte, waardoor ik deze soms ook indruk.

iOs is me altijd goed bevallen. Het 'begin direct' systeem van apple is kinderlijk eenvoudig en werkt redelijk goed, waarbij je alles 1 op 1 op de nieuwe iPhone overzet door ze naast elkaar te leggen. Alleen bij beveiligde apps als mail en bankieren moet je een nieuwe check doen, die je meestal ook met je oude iPhone erbij kunt uitvoeren.

Het (ver-)plaatsen van app icoontjes is nog altijd een drama, en een van de weinige echte minpuntjes van iOs.
Een ander iOs minpunt is dat je via iMessage (sommige mensen gebruiken dat nog) geen contact kan delen vanuit iMessage zelf. Extreem onhandig vooral als de ontvanger niet in je telefoon staat want dan kan het überhaupt niet. (Als freelancer wil je nog wel eens een collega contact doorsturen als je niet kunt)

Lieve iPhone SE, je zal nooit vergeten worden 😥

Heb jij ook een Apple iPhone 13 mini, 128GB opslag Zwart?

Vraag & Aanbod

100% mijn gedachten en ervaring, ik kom ook van een 2016 SE model. Glazen achterkant, home-knop weg, formaat net iets te groot eigenlijk voor mini, power/sluimer-knop op zijkant op gelijke hoogte met de volume up knop aan de linkerkant, waardoor je vaak ongewild een screenshot maakt oid, geen zoom, distortion in wide-angle lens. Maarrrrr...wel iOS, goede accu-duur, voelt allemaal stevig en kwalitatief, formaat is het beste wat je nu kunt kopen voor een krachtige moderne smartphone, en goede accuduur (daar ging het allemaal om).
Jullie hebben nog geluk.
Ik wil eigenlijk een Android maar dan kom je uit bij tablets waar je altijd twee handen bij nodig hebt.

Helaas is mijn xz2 compact aan het sterven.
Ik kom ook van Android, ook vroeger de XZ1 en XZ2 Compact gehad. Nu, omdat er echt geen goede kleine android telefoons zijn, toch maar eens deze iPhone 13 mini geprobeerd.

2 à 3 maanden verder, wel gewend geraakt aan iOS, maar toch wil ik graag terug naar Android!

[Reactie gewijzigd door casapira op 28 april 2022 12:33]

Haha dan hebben we hetzelfde pad gevolgd.
In november ook een 13 mini gekocht.
Grappig, ik kom ook van een 2016 SE en vind de mini (12 in mijn geval) juist perfect qua formaat. De SE is eigenlijk weer net te klein. Home knop mis ook niet meer. Achterkant, ach, zit toch in een hoesje voor dit geld..