Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Logitech Squeezebox Touch Review

Mr_M 10 september 2010, 5.768 views

Logitech Squeezebox Touch

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Mogelijkheden / Features
  • Tevens digitaal fotolijstje
  • Aansluitmogelijkheden
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Ik heb in 5 dagen tijd al 9 updates binnengehaald. Ik hoop dat Logitech dit gaat bundelen tot "servicepacks" o.i.d.
  • Voelt minder degelijk dan een Sonos

Geluidskwaliteit Score: 5
Na andershalf jaar de Sonos ZP90 i.c.m. Sonos Bridge + iPhone voor gebruik ben ik afgestapt van Sonos. Het is een prachtig systeem maar de bediening met de iPhone vond ik niet geweldig. Daarmee bedoel ik dat de menustructuur erg goed in elkaar zitten, maar het directe gebruik vond ik uiteindelijk te hoogdrempelig. Even snel naar een volgend nummer of even het volume aanpassen resulteerde in; iPhone wakker schudden, verbinding met WiFi maken en vervolgens pas de actie uitvoeren. Wellicht dat er mensen zijn die zeggen, “zit niet te zeiken”, maar ik vond het minder prettig. Voor de rest niets dan lof over Sonos.

Maar goed, ik wilde een goed alternatief en dacht dat te vinden in de Logitech Squeezebox Touch. Na enkele dagen gebruik kan ik concluderen dat ik het goed had gedacht. Het is een fraai apparaatje om te zien en het touchscreen werkt best heel goed. In vergelijking met de iPhone moet hij de iPhone wel voor laten gaan qua respons, maar ruim voldoende. Verder is het prettig dat wanneer je de afstandsbediening gebruikt het lettertype overschakelt naar ‘groot’. Dat betekend in mijn geval dat ik vanaf de bank prima kan zien wat er gebeurt op ’t schermpje.

De geluidskwaliteit vind ik niet minder dan die van de Sonos. Ik ben zeker geen audiofiel – ik begrijp dat ik dan ook niet voor een dergelijke oplossing zou moeten gaan – maar ik heb een prima gehoor en dat constateert dat het meer dan uitstekend is! Het geluid is mooi zwaar en ik vind er een behoorlijk dynamiek in zitten. Hierbij hangt het zeer waarschijnlijk ook sterk af welke versterker en luidsprekers je er uiteindelijk aan knoopt.
Ik heb daarbij de Squeezebox server draaien op mijn Synology DS209 en ook dat werkt prima. Ik heb dat ook eens op m’n vorige Synology DS107 geprobeerd maar dat presteerde zeer slecht. Op de DS209 is het allemaal een fluitje van een cent. Dus nadat ik de Squeezebox had aangesloten op m’n WiFi-netwerk (fluitje van een cent) kon ik de Squeezebox server opgeven. Beide stappen waren voldoende om m’n gehele muziekcollectie (40GB) te kunnen streamen naar de woonkamer.
Datzelfde geldt uiteraard ook voor internetradio. Net als bij de Sonos heb je hierbij talloze ingangen om de uiteindelijke zender(s) te vinden; lokale radio, ABC of gewoon zoeken. Dat laatste kan uiteraard via het scherm maar ook via de afstandsbediening. Het werkt daarbij ’t zelfde als SMS-en met T9 uitgeschakeld. Ook heb je daarbij de mogelijkheid om favorieten aan te maken zodat je de radiostations eigenlijk maar 1x hoeft te zoeken.

Verder dit er nog wat gein op zoals het kunnen laten zien van foto’s. Ook deze kan ik van m’n Synology halen wat verder prima verloopt. Als screensaver komen de foto’s voorbij waarbij je ook leuke overgangen kunt kiezen. Ik trek de conclusie dat je een digitaal fotolijstje en audioplayer ineen koopt. Wellicht iets om mee te nemen in overweging.

Conclusie:
Ik vind de Logitech Squeezebox Touch een mooie en degelijke oplossing voor wie z’n muziekcollectie uit z’n computer wil laten ontsnappen. Daarbij heb je tevens een fotolijstje wat zeker fraai staat – ook al had de rand om het scherm van mij minder ‘dik’ gemogen.
De aansluitingen zijn verder riant te noemen. Optisch, tulp, USB, etc het kan niet op. Zelf een USB-stick met muziek wordt door het apparaat opgepikt waarna er eenvoudig muziek kan worden geluisterd.
T.o.v. de Sonos die ik hiervoor had vind ik de constructie van de Logitech iets minder maar zeker niet slecht. Het apparaat voelt behoorlijk degelijk aan waarbij ’t van Sonos wel van graniet leek. Maar een “blokkendoos” zoals van Sonos is natuurlijk lastig te construeren qua degelijkheid. Het geluid is meer dan uitstekend en wat maakt dat ik het overall een zeer goed apparaatje vind.

• Bose Cinemate

Heb jij ook een Logitech Squeezebox Touch?

Na 8 jaar trouwe dienst is mijn Slimp3 overleden. Het mooie is dat ik al die tijd gebruik heb kunnen maken van alle updates van de serversoftware tot de huidige squeezecenter. Ik vind dat een grote pre van deze productlijn die nu van Logitech is.

Dank voor deze review die voor mij ook heeft geholpen. Ga zo even de touch bestellen.

Werkt bij mij icm met Fedora server / Marantz SR5400
Nette revieuw! :)

Ik zag op de foto`s (Specs en afbeeldingen) een klok weer gegeven. Hoe zit het hiermee?
Je kan het dus zo instellen dat als je geen muziek luistert dat er een klok weergeven word?

Dit lijkt me opzich erg interessant, zeker als je het 24h formaat kan kiezen ipv am/pm