Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

€ 279,-
Specificaties Gamingbureaustoel - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart Review

batavier 13 oktober 2021, laatste update op 13 oktober 2021, 242 views

Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart

Aanrader? Mijn advies: doorsparen voor een stoel die betere instelmogelijkheden heeft en minder groot is. Verschuifbare zitting en betere armleuningen (comfort, stevigheid) mogen bij een goede bureaustoel niet ontbreken, ook niet in deze prijsklasse. Wielen die je kunt blokkeren kan voor sommige gamers (pedalen!) handig zijn.

Pluspunten

• Zit best fijn
  • Goede afwerking
  • Stevig

Minpunten

• Groot
  • Heel groot
  • Armleuningen
  • Instelbaarheid
  • Gaming??

Iedereen heeft wel iemand in zijn of haar omgeving die net even wat groter is dan andere familie, vrienden of kennissen. Die ene persoon – meestal man – die langer, breder en/of zwaarder is dan de rest. Hij past maar net op de passagiersstoel van je auto, zit altijd klem in het vliegtuig en in de trein steken zijn benen altijd uit in het gangpad. De Sharkoon Skiller SGS40 is deze persoon, maar dan voor bureaustoelen. Want hij is groot en gemaakt voor grote mensen.
Als ik het in deze review over de Sharkoon heb, dan bedoel ik de Sharkoon Skiller SGS40, tenzij anders aangegeven.
Disclaimer: de Sharkoon heb ik ontvangen van de fabrikant in het kader van het Oktoberfest? Tweakers Testfest!.

Algemene beoordeling

Als je net zo ongeduldig bent als ik en op zoek bent naar de tldr;, lees dan deze algemene beoordeling of de conclusie onderaan deze review.

De Sharkoon zit lekker, is stevig en redelijk goed in te stellen. Echter, het is geen perfecte bureaustoel. Goede bureaustoelen zijn niet goedkoop en typisch iets waar je niet graag in investeert. Tot je een keer een echt goede bureaustoel tot je beschikking krijgt, bijvoorbeeld via je werkgever. Dan merk dat ook bij bureaustoelen goedkoop vaak duurkoop is.
Is de Sharkoon de 300 euro waard? Mijn advies is: doorsparen voor een stoel die betere instelmogelijkheden en minder groot is. Een verschuifbare zitting en betere (comfort, stevigheid) armleuningen mogen bij een goede bureaustoel niet ontbreken, ook niet in deze prijsklasse.

Pakketje...

Sharkoon leverde deze stoel op een eigen pallet(je). Gelukkig wilde de bezorger het geheel best wel even onder de veranda zetten en met wat kunst- en vliegwerk lukte het zelfs om het zaakje door de tuinpoort te maneuvreren. Zie foto's voor de enorme stoelberg achter mijn huis.
Geen brievenbuspakket

Onder de laag zwart wikkelplastic komt een drietal dozen tevoorschijn. Een doos met een rond stuk vloerbedekking en een doosje met extra luxe wielen, model rollerskate. In de grote doos vinden we de stoel, als bouwpakket.
Dozen, overal dozen

Montage

Het in elkaar zetten van de Sharkoon is redelijk eenvoudig. Wielen in het onderstel klikken, leuning aan de zitting bevestigen en het hele zaakje op het onderstel schroeven. Daarna de bovenkant van de stoel met de gasveer op het onderstel zetten en klaar! Uitpakken en installeren is zo gepiept en binnen twintig minuten na het uitpakken kon ik al lekker zitten.

Bouwkwaliteit en afwerking

Bij het monteren valt op dat er over de constructie van de stoel goed is nagedacht. Alles past met gemak zonder gefrunnik of gewrik. De schroefdraden zijn goed uitgelijnd en er is veel metaal gebruikt. Hier en daar een plastic afdekkapje om de schroeven uit het zicht te houden, maar verder is het zwart metaal en mooi zwart kunstleer alom. Het voelt stevig aan, past goed en de (meeste) gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit.

Prima afwerking ook: de zitting en rugleuning zijn netjes gestikt, lasnaden zien er strak uit en zijn weggewerkt (zelfs aan de onderkant van de zitting).

Helaas is niet alles even stevig: zo lijken de armleuningen van goedkoop hard plastic gemaakt, net als de hendels voor de hoogte en ‘tilt’. Die voelen ook wat rammelig en goedkoop aan.

De standaard wielen zijn gemaakt van hard plastic en er zijn duidelijk ‘afrolgeluiden’ te horen bij het verplaatsen van de stoel op harde ondergrond. Op vloerbedekking rollen ze redelijk soepel; hangt er natuurlijk ook van af hoe hoogpolig het tapijt is. Harde vloeren zijn geen probleem. De extra wielen die Sharkoon meestuurde, de ‘Inline Skates Caster’-wielen rollen gemakkelijk en stil. De de stoel voelt iets minder stabiel dan met de standaard wielen, juist omdat ze wel heel gemakkelijk rollen.
Inline Skates Caster wielen, optioneel

Zitcomfort/zitgemak

Eenmaal geïnstalleerd blijkt dat de stoel, als je er in past, prima zit. En dat is natuurlijk best belangrijk voor een bureaustoel… Er is voldoende steun in de rug, de zitting is niet te hard en niet te zacht. Een te zachte zitting lijkt comfortabel, maar helpt bij de langere werk- of gamesessies niet om voldoende steun te geven. Persoonlijke voorkeur: een stoelzitting mag redelijk hard zijn.

Pas als je een stoel langere tijd gebruikt, is het mogelijk om een goede indruk te krijgen van hoe comfortabel hij is. Bij het schrijven van deze review heb ik de stoel ongeveer een week in gebruik. Het is altijd even wennen om over te stappen op een andere bureaustoel. Persoonlijk vind ik mijn oude bureaustoel fijner. Dat is een ‘echte’ bureaustoel van ruim 800 euro, die ik tweedehands op de kop heb getikt.
Best groot dus
Had ik al gezegd dat deze Sharkoon-stoel best groot is? De zitting is diep en de minimale hoogte van ruim 51 cm maakt de stoel eigenlijk alleen geschikt voor de langere medemens. Of voor de wat meer vertically challenged medemens die in het bezit is van een goed en ergonomisch verantwoord voetenbankje. Helaas helpt zo’n voetenbankje niet voor de diepte van de zitting en zou je dan met een kussentje in de rug moeten werken. Als dat het geval is, dan is dit waarschijnlijk niet de stoel voor jou. Want je mist dan de juiste steun van de rugleuning en zitting. Meer hierover onder het kopje ‘Afmetingen’.
Verstelbaarheid
Om goed te kunnen zitten en te kunnen voldoen aan arbowetgeving, moet een bureaustoel over goede instelmogelijkheden beschikken. De Sharkoon is goed in te stellen, misschien dat de arboadviseur op mijn werk wel wat vraagtekens bij deze stoel zal zetten. De Sharkoon-stoel is (verrassing!) in hoogte verstelbaar, heeft een tilt-mechanisme en de hoek van de rugleuning ten opzichte van de zitting kan worden veranderd. En dat laatste in best extreme mate, volgens Sharkoon is de rugleuning in te stellen van 90 graden tot 160 graden t.o.v. de zitting.
How flat can you go?
Zitting
De zitting kan niet in de lengterichting (van voor naar achter en vice versa) versteld worden en dat is echt een gemis. Dit komt door de constructie: de rugleuning is verbonden met de zitting. Bij gewone bureaustoelen is dit meestal niet het geval. Daar is de rugleuning apart van de zitting bevestigd aan het onderstel.
Bevestiging van rugleuning, zonder afdekkap
Armleuningen
De bovenkant van de armleuningen, de armleggers, zijn niet zo comfortabel door het gebruikte materiaal: plastic niet echt zacht is. Het is niet keihard, maar als je er lang met je arm/elleboog op moet rusten, voel je dat op een gegeven moment wel.
Is de instelbaarheid dan wel oké? Ja en nee. De afstand tussen de armleggers is minimaal 50 cm, wat redelijk standaard lijkt te zijn bij bureaustoelen. Ook andere bureaustoelen die ik heb opgemeten zitten op deze afstand (of iets minder). De minimale afstand tussen de twee ‘staanders’ van de armleuningen is 58 cm waarbij ze de zitting iets indeuken. De zitting is bijna 60 centimeter breed. De staanders kunnen nog een stuk verder uit elkaar worden gezet door vier schroeven (per armleuning) los te draaien, de leuningen te verschuiven en de schroeven weer vast te draaien. Maar dan moet je wel een erg eh… omvangrijk zitvlak hebben, als de smalste stand niet voldoende is. Prima natuurlijk, niet iedereen is hetzelfde!

Verder zijn de armleuningen in hoogte verstelbaar, kunnen de armleggers naar voren en naar achter schuiven en, zoals gezegd, naar binnen en naar buiten. Ook kunnen ze gedraaid worden waardoor ze diagonaal komen te staan (van bovenaf gezien). Bij het instellen voelt het allemaal minder stevig aan dan je zou verwachten op basis van de rest van de bouwkwaliteit. Het zal niet meteen afbreken, zo stevig is het allemaal wel. Het voelt wat goedkoper en plastic-achtig aan vergeleken met de rest van de stoel.
Wielen
De wielen die standaard bij de stoel worden geleverd hebben een blokkeermechanisme. Persoonlijk vind ik dat niet zo nodig, maar het kan zijn dat je dit fijn vindt en dan is het een leuk extraatje. Of als je aan het gamen bent: bij flightsim of racingsim met pedalen. Eigenlijk is dat het enige game-element dat ik kon ontdekken. Best apart voor een gaming chair, maar ja, of je nu op een oud krukje of een gaming chair zit, voor de meeste games maakt het geen verschil. De Skeeler-wielen hebben geen blokkeermechanisme, dus als je die installeert, is de Sharkoon echt alleen maar een bureaustoel, zonder gaming elementen.

Materiaal

De afwerking is van hoog niveau en de meeste materialen ook. De zitting en rugleuning van deze zwarte uitvoering zijn bekleed met zwart kunstleer dat prettig aanvoelt. Het wordt niet ‘zweterig’ of plakkerig als je er langere tijd op zit. De gestikte naden zijn netjes en strak. De hendel van de verstelling van de rugleuning is van metaal en voelt ook stevig aan.
De bedieningshendels voor de hoogte en tilt zijn wat kort en van wat goedkoper plastic gemaakt. Het geheel voelt wat goedkoop aan en past niet bij de rest van de stoel.
Zie ook bij het kopje Armleuningen: de armleuningen zijn vrij hard en dat is niet fijn. Een iets zachter materiaal dat een meer meegeeft zou beter zijn. Een minpuntje.

De prijs in de Tweakers Pricewatch is 299 euro tot 349 euro. De vloermat die Sharkoon meeleverde kost normaalgesproken 29,95 en de Skeeler-wielen-set net geen 20 euro.
Dat is best veel geld. Bureaustoelen zijn echter niet goedkoop en typisch zo’n ding is waar je niet graag in investeert tot je een keer een echt goede bureaustoel hebt. Dan merk dat ook bij bureaustoelen goedkoop vaak duurkoop is.
Overigens is de stoel in het zwart en in het grijs verkrijgbaar, waarbij Tweaker ‘Merv’ in zijn korte review vond dat de stof anders was dan op de foto’s en snel pluisde.

Afmetingen

Mijn oude bureaustoel beschouwde ik altijd als redelijk ‘fors’, maar de Sharkoon is daar weer de overtreffende trap van. De fabrikant geeft een maximaal (aanbevolen) lengte voor de gebruiker van 2 meter. Mijn ervaring leert dat ik er met mijn 1,85 m goed in kan zitten, maar dat iemand uit mijn gezin van 1,81 m er maar net een goede positie in kan vinden. Onder andere door de grote minimale hoogte en de enorme diepte van de zitting; je hebt al snel een voetenbankje nodig, al blijft de zitting dan te diep en heb je geen goede ondersteuning van de rug.

De minimale zithoogte van 51,5 cm (fabrieksopgave) is best hoog: bij mijn oude bureaustoel is dat 47 cm. Een andere bureaustoel (zie onderstaande foto) in ons huishouden is heeft een minimale zittingshoogte van 45 cm. Dat lijkt een klein verschil, toch is dit het verschil tussen voeten plat op de grond of bungelende benen als je korter bent dan 1,85 m.

Vergelijking tussen de Sharkoon en een gewone bureaustoel:
Rechts een standaard bureaustoel van Office Centre

De zitting is erg breed: ook gamers die erg van chicken tendies en mountain dew houden, kunnen comfortabel zitten zonder klem te raken tussen de armleuningen. In de smalste stand is de ruimte tussen de armleuningen 50 cm en maximaal meer dan 60 cm!

De maten zoals ze te vinden zijn in de Pricewatch van Tweakers (afkomstig van de fabrikant).
  • Zitoppervlak (B x D): 59,5 x 53 cm
  • Breedte rugleuning schouder: 58 cm
  • Max. lengte voor aanbevolen gebruiker: 200 cm
  • Gewicht: 24,3 kg
  • Max. draaggewicht: 150 kg

Groot, stevig en best comfortabel, dat is de Sharkoon Skiller SGS40. Hier en daar kan de kwaliteit van de materialen wat beter (armleuningen, hendels voor hoogte en tilt); de gebruikte materialen van de overige onderdelen zijn prima in orde. Ik heb er een week mee (thuis)gewerkt en dat ging goed. Al bevalt mijn eigen bureaustoel beter: de instelbaarheid is uitgebreider en de armleuningen comfortabeler.
Is de Sharkoon de 300 euro waard? Mijn advies is: doorsparen voor een stoel die betere instelmogelijkheden heeft en minder groot is. Verschuifbare zitting en betere armleuningen (comfort, stevigheid) mogen bij een goede bureaustoel niet ontbreken, ook niet in deze prijsklasse. Wielen die je kunt blokkeren kan voor sommige gamers (flightsim/racesim met pedalen) handig zijn, voor de meeste gebruikers hebben ze geen meerwaarde.

Geraadpleegde bronnen/gebruikte websites:
Meer over arbonormen, nennormen etc. Voor de arboliefhebber!
Website Sharkoon Skiller SGS40
Review van Tweaker Merv

Heb jij ook een Sharkoon SKILLER SGS40 Zwart?