Philips 48OLED806/12 Zwart

€ 977,-
Specificaties 48" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 120Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 48OLED806/12 Zwart Review

Theo74 10 oktober 2021, 1.508 views Product gekocht

Philips 48OLED806/12 Zwart

Lang gewacht op een kleiner model OLED TV met Ambilight dus deze blind gekocht, zonder showroombezoek. In vergelijking met mijn oude TV, een ouder model Samsung HD media TV met prima scherp beeld was de overstap maar OLED toch goed zichtbaar, zeker als je in het menu de beeldscherpte opvoert.

Pluspunten

• TV voetjes in aluminium of antraciet
  • Prettig en autodidact instellingenmenu
  • Veel Ambilight instellingen mogelijk
  • OLED cleaning/refreshing tijdens stand-by
  • Uitgebreid menu apart onder basic menu

Minpunten

• (Minor) Afstandsbediening smal en wat lang, ligt minder fijn in de hand
  • (Minor) Afstandsbediening knopjes dicht op elkaar, altijd kijken waarop je drukt
  • (Minor) Rode stand-by led iets fel
  • Philips app menu plus Android app menu, dubbelop en overdone
  • Afdekkap over kabels klemt niet erg vast, kabels goed invouwen

De eerste indrukken van het beeld zijn ronduit bevredigend. Een mooi levendig met goed contrast en mooie kleuren. Alles naar smaak aan te passen, van scherpte, contrast, verversingssnelheid. R/G/B, of zelfs een Game-Modus. Ik heb het beeld voorlopig zo goed als factory default laten staan, alleen de verversingssnelheid op maximaal en de lichtsensor actief om ‘s avonds niet te fel en overdag niet te donker beeld te hebben.

Komend vanaf het klassieke Samsung media TV instellingenmenu en zonder enige ervaring met de Philips menustructuur ging alles eigenlijk vrij vlot. Praktisch niets gehad wat ik niet kon vinden, of niet snapte.
Een paar gebruiksdagen verder durf ik wel te zeggen dat het Philips instellingenmenu gebruikersvriendelijk is, met voor de techneuten zelfs een apart uitgebreid instellingenmenu. Tot op heden weinig tot niets op aan te merken.

De Ambilight feature, waar het bij de meeste kopers ook grotendeels om gaat, kent veel instellingsmogelijkheden.
Zo is de intensiteit van lichtsterkte en kleuren af te regelen en kan desgewenst de onderste ledbalk helemaal uit.

Het gevreesde verversen/refreshen van het OLED scherm is compleet naar de stand-by modus verplaatst. Dus tijdens het kijken geen meldingen of hinder van. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de TV na gebruik altijd in de stand-by modus moet staan en niet geheel uitgezet mag worden.

Aan de achterkant van de TV zijn alle wenselijke in- en uitgangen te vinden, van eARC, SPDIF optical, tot USB.
Het geheel met ingestoken kabels kan afgedekt met een mooie kap. Al moeten de kabels hiervoor wel mooi vlak en meegebogen worden, anders wordt de niet sterk klemmende afdekkap er makkelijk weer vanaf gedrukt.

De afstandsbediening oogt modern en slank maar ligt door zijn slanke langere formaat iets minder prettig in de hand m.b.t. de bediening. Knoppen liggen te ver uit elkaar om in één greep met de duim te bedienen. De toetsen zelf zitten dicht op elkaar waardoor je niet altijd het gevoel hebt waar je met de vinger/duim zit dus soms even moet kijken of je de juiste knop indrukt. De nette wit verlichte toetsverlichting is hierbij een kleine goedmaker.

Het ‘Media’ deel van deze TV vind ik iets te veel. Er is zowel een Philips Media menu vol Philips TV apps, alsook een Android Media TV menu vol Android TV apps. Beiden nog verder aan (af) te vullen met extra beschikbare downloads. Misschien komt het omdat ik apart een Apple TV 4K gebruik maar ik vind het mediadeel van deze TV resumerend veel van het zelfde dan niet kwantiteit. Het zit er op maar grote kans dat 10-20% maar wordt gebruikt.

Eindoordeel: Op wat kleine minpunten na ben ik zonder meer tevreden over deze TV in prettig compactere maat.

Heb jij ook een Philips 48OLED806/12 Zwart?