AVM FRITZ!Box 7583 VDSL

€ 249,-
Specificaties WiFi-ac • 4-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7583 VDSL Review

robertjanbout 8 oktober 2021, laatste update op 3 november 2021, 379 views Product gekocht

AVM FRITZ!Box 7583 VDSL

Leuke router, perfecte vervanging voor experiabox op glas. Telefonie en internet in een handomdraai geregeld. Zeer stabiel en ~18 mbit hoger dan abonnement. Soms verbinden apparaten echter slecht met de wifi, dan is een herstart van het apparaat vereist. Verholpen door alle accespoint te vervangen voor fritz producten.

Pluspunten

• Erg stabiel
  • Simpele interface
  • Zo op KPN aan te sluiten
  • Veel opties voor ouderlijk toezicht
  • Zelfs bestanden delen vanaf je usb drive via een link
  • Goed werkende vpn
  • Leuke app

Minpunten

• Maar 500 sites te blokkeren, voor adblock te weinig
  • Verbinding met wifi maken kan vervelend werken

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Gekocht omdat onze experiabox geen instelbare firewall heeft. We hebben een tijd een router en pihole achter de experiabox gehad om toch de instellingen te hebben. Maar die router draaide als firewall ook niet erg goed. Toen deze 2e hands voor 125 gekocht.

Eerste indruk is geweldig. Hoe goed alles in elkaar zit en hoe eenvoudig de telefonie en internet in te stellen zijn. Door geen bandbreedte beheer in te stellen komen we aan consistent 69 mbit op een 50mbit abonnement. Dat was voorheen variërend tussen de 45 en 55 mbit. Op glas. Nog geen moment een dip gehad.

De wifi is echter wat kieskeurig. Eerste keer verbinden is geen probleem. Loop ik naar een AP van TP-link in hetzelfde subnet en zelfde ssid, geen probleem. Schakelt zonder haper over. Loop ik echter terug, dan duurt het ongeveer een minuut voordat de fritzbox m'n telefoon weer accepteert. Voorheen moest ik zelfs m'n telefoon herstarten.

Wat nog meer opvalt is dat de wifi sterkte zoals m'n telefoon weergeeft opmerkelijk varieert. In rust heb ik 1-2 streepjes aan ontvangst, en wanneer ik bijvoorbeeld een speedtest start schiet hij instant naar max ontvangst.

Al deze dingen heb ik op het internet niet terug kunnen vinden, en hebben wellicht met mijn OnePlus 6 temaken. Die dat overigens op andere netwerken niet doet.

Als je eenmaal verbinding hebt is het gewoon het beste wat je kan willen. 5 GHz zit standaard op 160mhz bandbreedte terwijl meeste routers op 80 of 40 zitten. Er zitten ook 4 antennes in als het goed is.

update: na een 7581 als 2e accespoint en switch in gebruik genomen te hebben werkt de wifi als verwacht. Heerlijke seamless roaming, geen gezeur meer. Die 'mesh' functie is wel onduidelijk aangegeven hoe je die moet activeren, dat gaat door kort de wps knop van het accespoint en dan die van de router in te drukken. Daarna werkt seamless roaming (wat ze dus mesh noemen) als verwacht.

Wel al 2x even een haper gehad in waarschijnlijk de ipv6 oid, maar over het algemeen nog zeer tevreden. Vandaag 2 dect telefoons verbonden, ben benieuwd hoe dat blijft werken.

Wat me opviel bij de fritz 1750e is dat het bereik (tussen router en de repeater) al echt stopt op het punt waar ik met een tplink router nog prima wifi kon aftappen. Het bereik is dus vergelijkbaar met die van een telefoon, en niet die van een laptop. Nu heb ik de repeater gecoat en buiten onder een afdak gehangen voor een beetje snelheid in de schuur. Die blijft alsnog zo rond de 8 mbit hangen, gelukkig wel consistent.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7583 VDSL?

Vraag & Aanbod