Samsung 870 QVO 1TB

€ 76,23
Specificaties 2,5" • 3d v-nand (QLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Samsung 870 QVO 1TB Review

Remag22 6 oktober 2021, laatste update op 6 oktober 2021, 1.206 views Product gekocht

Samsung 870 QVO 1TB

"SSD" is een groot woord in dit geval. De snelheden zijn maar twee keer zo snel zijn als van een HD, dat is vergelijkbaar met een eMMC. In feite haalt hij maar de halve SATA snelheid. Zelfs voor 69 euro te duur @ halve SATA speeds. Degradatie ?

Pluspunten

• "Goedkoop" @ 69 euro voor 1TB
  • Goede verkrijgbaarheid
  • Geen sub 100MB/s buffersnelheid

Minpunten

• Prestaties
  • Schrijven met slechts 200 MB/s
  • eMMC snelheden
  • Degradatie ?
  • In feite te duur tov prestaties

Voorwoord.

Er waren al eerder berichten over SSD's die niet meer de snelheden haalden die de eerste reviewers kregen bij hun testexemplaren. Dat was onder andere het geval bij Samsung. Mogelijk is daar nu ook sprake van. Mijn geteste exemplaar haalt nog maar de helft van de snelheid die Tweakers zelf heeft gemeten. Dit verschijnsel noem ik gemakshalve, degradatie.

Omschrijving.

De Samsung 870 QVO is een SATA type SSD uit de budgetklasse. Normaal gesproken horen hier snelheden bij die liggen rond de 400 tot 500 Megabyte per seconde. Het betreft een zogenaamd twee en half inch type geschikt voor plaatsing in laptops en desktops.

De verpakking. Let op de snelheidsindicatie van 560 MB per seconde lezen en 530 MB per seconde schrijven.

Netto opslag 931 GB

Synthetische snelheden.

Ten opzichte van de 400 tot 500 MB/s verwachtingen valt dit dus vies tegen.

De echte real life snelheid.

Continu schrijfsnelheid van een pakket fims van 25 GB:

Deze erg langzame SSD schrijfsnelheid past eigenlijk meer bij een eMMC.
Het gaat ook om slechts twee keer de snelheid van een moderne Harddisk.
Het is ook lang geleden dat we dit soort langzame snelheden zagen bij mainstream SSD's.
Uit mijn hoofd moeten we dan terug naar de tijden van OCZ SSD's.
Hopelijk is deze Samsung wel betrouwbaarder dan OCZ. :P

Tweakers kwam bij hun testexemplaar op de onderstaande waardes uit:

Gezien mijn eigen bovenstaande metingen lijkt er sprake van een sterke degradatie in de geleverde prestaties.

Conclusie.

Helaas kan ik geen andere conclusie trekken dan dat hier sprake is van een stevige product degradatie waarbij de veronderstelde snelheden bij lange na niet worden gehaald. Zowel de snelheid op de verpakking als de door tweakers gemeten snelheden geven geen realistisch beeld van de te verwachten halve SATA snelheid.

Testsysteem:

Deskmini Ryzen 3200G via USB 3.0 en Native SATA.
Bootdisk Samsung M.2 970 EVO+ 3000 MB/s
productreview: Samsung 970 Evo Plus 500GB review door Remag22
Fantec HDD sneaker
pricewatch: Fantec HDD-Sneaker Wit

Heb jij ook een Samsung 870 QVO 1TB?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Volgens jouw beschrijving heb je getest via USB3 en SATA. USB zal wel trager zijn dan SATA omdat er conversie nodig is, tenzij er een cache tussen zit.

Deze DeskMini A300 heeft speciale SATA data+power aansluitingen op de achterkant van het moederbord. Is daar misschien iets mee aan de hand? Die zijn kwetsbaar en ik heb gelezen dat ze stuk zijn gegaan. Je kan de connectoren nakijken met een loupe of via een scherpe macro-foto.

Zijn beide SATA aansluitingen tegelijk bezet tijdens testen? Sommige controllers delen de beschikbare bandbreedte, ik weet niet wat ASRock hier gebruikt.

Is de BIOS ingesteld op AHCI?

Je zegt dat eMMC ook snelheden van 200 MB/s zou halen. Normaal is dat maximaal 90 of 125 MB/s, afhankelijk van de standaard.

Kun je testen met AS-SSD? Dat is beter vergelijkbaar met het AS-SSD resultaat van Tweakers. Houdt rekening met achtergrondprocessen die de snelheidsmeting kunnen verstoren, bijvoorbeeld door Windows Search, of een van de Windows datacollectieprocessen, of simpelweg door de Verkenner open te hebben. Er zijn tools om toegang tot disks te controleren, bijvoorbeeld diskmon of de monitor in Task Manager. In de event viewer staan misschien aan de SSD gerelateerde (fout-)meldingen.

[Reactie gewijzigd door mrmrmr op 9 oktober 2021 07:41]

Diskmark geeft in deze configuratie geen betrouwbare cijfers voor de Read Performance van de SSD zelf; dan moet zonder cache getest worden.
De 1 TB QVO heeft een TurboWrite maximale SLC cache van 42GB, waarbij de maximale SATA3 snelheid haalbaar is. Bij grotere schrijfacties zakken te prestaties snel in door het overschakelen op MLC: tot wel 50 MB/s is mogelijk ...

[Reactie gewijzigd door emmerx op 9 oktober 2021 17:47]

Het zou interessant zijn om een extra test aan de review toe te voegen:
een grotere hoeveelheid data dan de Turbowrite cache (bv 50GB) naar de SSD schrijven en zien hoe de schrijfsnelheid na de cache dan 'degradeert'.
Heb ik zelf niet getest toen ik de QVO zelf gebruikte. Ik merkte toen dat een nieuw image op de SSD zetten wel lang duurde (geschatte tijd werd steeds langer...) en ben naar een EVO gegaan die dat probleem niet vertoont.

[Reactie gewijzigd door emmerx op 11 oktober 2021 14:19]

Ik heb deze disk ook en heb 'm draaien in een Gigabyte GA-EX58-UD5 met een Xeon E5649 + 18GB DDR3 geheugen.
Disk hangt aan SATA port 1 van het mainboard.

Krijg dezelfde resultaten als OP.

Dit kan ook wel kloppen in mijn geval, want SATA2 is het maximum wat mijn mainboard ondersteund.

Denk dat je met SATA3 het dubbele haalt.

[Reactie gewijzigd door toxict op 7 oktober 2021 12:37]

Jouw moederbord heeft SATA2 (3gbps) poorten (poort 0 t/m 5), dus dan krijg je max 300 MB/s er doorheen. Van de specsheet op de website van Gigabyte zelf:

6 x SATA 3Gb/s connectors (SATA2_0, SATA2_1, SATA2_2, SATA2_3, SATA2_4, SATA2_5) supporting up to 6 SATA 3Gb/s devices

Poort 6 en 7 zijn wél SATA3 6Gb/s-poorten:

Marvell 9128 chip: 2 x SATA 6Gb/s connectors (GSATA3_6, GSATA3_7) supporting up to 2 SATA 6Gb/s devices

Apart besproken met toxict - het was een EX58 ipv een X58 en die heeft géén SATA3. Helaasch.

[Reactie gewijzigd door Merethil op 7 oktober 2021 12:55]

Top! Ik kijk straks even of ik 'm daarop kan prikken.
Kan je er ook bijzetten wat je test systeem is?
U vraagt wij draaien... :)
Dit stuur je gewoon terug neem ik aan?
Dat zou ik in dit geval eigenlijk wel moeten doen idd.
Alleen heb ik altijd een hekel aan retourneren. :O
USB aansluiting ?

Ik heb deze ook gebruikt, en kwam op SATA-aansluiting gewoon tot 500 en 450 MB/s

[Reactie gewijzigd door emmerx op 7 oktober 2021 09:52]

@Remag22 Denk dat ie op een of andere manier op SATA2 snelheden draait bij jou.

De gemeten lage snelheden van de QVO hebben dus niks te maken met zgn SSD degradatie.
"Deze beoordeling noem ik gemakshalve, prutswerk."

[Reactie gewijzigd door emmerx op 7 oktober 2021 13:57]

Hij heeft wel z'n best gedaan een review te maken.
Wil hem daar niet voor afschieten, omdat ie mogelijk de SSD op een tragere port heeft aangesloten, waardoor verwachtingen niet waar werden gemaakt.

Geef 'm een kans z'n fout te verbeteren en z'n review aan te passen.
Hij heeft natuurlijk nog alle mogelijkheden zijn review te verbeteren.
Maar ik vond zijn eerste alinea wat hoogdravend.
Zoals de referentie aan een Samsung (?) spec change, terwijl dat gold voor WD Blue.
Vandaar ook mijn zin tussen aanhalingstekens.
Ik ben inmiddels bezig met wat controles maar moest eerst mijn gasprijs blog met enige spoed updaten. :)
Het is bekend dat Samsung opslag degradaties heeft net als WD en nog een ander groot merk.
Dat komt er dus op neer dat meerdere SSD's van meerdere merken ondanks hetzelfde type niet meer gelijk zijn. Of ik fouten heb gemaakt ga ik nu uitzoeken.

Over toon gesproken @emmerx .... :X
Toon is toch geheel in lijn met die van de -initiële-product beoordeling?
Misschien verderop langzaam iets cynischer, maar dat kwam door de bijzondere en misplaatste conclusie van de review.
Die conclusie blijkt namelijk gebaseerd op een 'verkeerd' gebruik van de SSD, de lage gemeten snelheden worden niet veroorzaakt door het besproken product.
En weer een typische "jij doet iets verkeerd dus dan doe ik dat ook" reactie. |:(
Wat doe ik verkeerd? Ik geef aan dat je review prutswerk is.
In plaats van klagen zou ik je review gaan aanpassen, met alle aanwijzingen die je inmiddels gehad hebt.. Dan hebben nieuwe lezers er iets aan...
Gezien je waardeloze opstelling zit verder tijd steken in deze review er niet meer in. :O
Dat is vooral jammer voor mensen die wel oprecht interesse hebben in de prestaties van deze SSD.
Dat is zonde.
Want fouten maken is geen probleem, is zelfs heel nuttig als je ervan leert.
Bij terechte kritiek (review klopt toch gewoon niet?) afhaken is niet heel erg volwassen...

[Reactie gewijzigd door emmerx op 8 oktober 2021 19:32]

En maar blijven beledigen en drammen. Zeker heel volwassen allemaal. W.O. toch ? LOL... :X