Samsung 970 Evo Plus 500GB

€ 69,65
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 3.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Samsung 970 Evo Plus 500GB Review

Remag22 2 augustus 2021, laatste update op 9 augustus 2021, 870 views Product gekocht

Samsung 970 Evo Plus 500GB

Een heel erg snelle SSD tegen een vrij hoge kostprijs waarvan de voordelen beperkt zijn ten opzichte van bijvoorbeeld een simpele Sata SSD met veel meer opslag ruimte voor een vergelijkbaar bedrag.

Pluspunten

• Zeer Snel lezen @ 3600 MB/s
  • Zeer snel schrijven @ 3100 MB/s
  • Geen Buffer drops door TLC
  • Uitstekende IOPS
  • Erg geschikt als Bootdisk
  • Foto / Video Scratchdisk capable
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Te Hoge kostprijs
  • Voordelen hoge snelheid beperkt
  • Voor de meeste gebruikers "overkill"
  • M.2 slot / NVMe nodig

Omschrijving.

Een hele snelle maar ook vrij dure NVMe M.2 SSD met 500GB opslag. Hele hoge Iops en een uitstekende betrouwbaarheid. Vanwege het native TLC geheugen zijn er geen Buffer drops.

Specs via Samsung:

Aanschaf

De overweging was vooral snelheid versus meer opslag. Voor het bedrag dat deze SSD normaal gesproken kost kun je heel wat meer opslag krijgen in de vorm van een langzamere Sata SSD.
Uiteindelijk gaf een forse aanbieding de doorslag in het voordeel van deze Samsung 790 Evo Plus.

Installatie.

De Hardware installatie is eenvoudig, overal de stroom vanaf. Het juiste M.2 NVMe slot uitkiezen, met een schroefje vastzetten en klaar.

Voor de software zijn er meerdere opties. Het klonen van de oude schijf naar deze nieuwe SSD via de gratis beschikbaar gestelde Samsung software of een nieuwe installatie. Ik heb mijn oude systeem gekloond en dat werkte prima ondanks dat het een draaiend systeem betrof.

Naast de software voor het klonen is er ook nog gratis software voor het onderhoud van de SSD.
Die software heet Samsung Magician. Daarmee kun je onder andere de firmware updaten maar ook de snelheid en de staat van de SSD testen. Ook is het mogelijk om met deze software je Data te beveiligen.

Deze software kun je hier vinden:

Prestaties.

AS SSD prestaties

CrystalDiskMark prestaties

Zoals je kan zien behoort deze Samsung 970 Evo Plus tot de snelste SSD's die er bestaan.
Voor foto en video edit tweakers onder ons dus goed nieuws. Gamers hebben hier niet zo heel veel aan.
De meeste andere gebruikers zullen ook niet zo heel veel merken van deze brute snelheid
Voornamelijk dus geschikt voor CAD / Foto en Video edit en Server toepassingen.

Er is geen sprake van Buffer Drops dus deze snelheid blijft hij volhouden totdat hij bijna vol is.

Conclusie.

Voor veel mensen is deze SSD te snel maar vooral ook te duur ten opzichte van de voordelen die er geboden worden. Het is dan verstandiger om te kiezen voor meer opslag in een voordeliger type SSD dan voor hogere snelheden omdat vrijwel altijd deze hoge snelheden onbenut blijven in echte wereld prestaties. Alleen voor mensen die veel foto of video editen, werken met CAD software of eventueel zware servers draaien gaat dit echt lonen.

Heb jij ook een Samsung 970 Evo Plus 500GB?

Vraag & Aanbod

Zo hoog is 87 euro toch niet, voor een 500GB MVNe SSD? :? Wat voor prijs zou jij verwachten hiervoor?
De 1TB 980 van Samsung is ook "maar" 111 euro (pricewatch: Samsung 980 PCIe 3.0 NVMe M.2 SSD 1TB), dus de prijs is wel ongeveer in lijn zou je zeggen.
De vergelijking is met veel langzamere SSD's van het type SATA. Die kosten soms de helft per GB.
Ah, check. Ja, in dat op zicht is een NVMe SSD duurder. Maar een NVMe SSD koop je vooral (als consument zijnde althans) vanwege de form factor. Het scheelt dat je dan geen kabels hoef aan te sluiten en dergelijken. De performance is dan mooi meegenomen, maar in de praktijk inderdaad nauwelijks merkbaar. Gemak mag ook wat kosten tegenwoordig. ;)
Sommige SATA M.2 SSD's kosten ook de helft per GB ten opzichte van deze Samsung.
De voordeligste die ik daarvan ooit kocht was 31 euro per 500GB.
Dat wil zeggen bijna een derde van wat deze Samsung kost.
Dat was onderstaande Philips Sata M.2 960 voor 62 euro:
productreview: Philips FM96SM110B/00 960GB review door Remag22
Veel goedkopere SSD's hebben dan ook geen of weinig cache geheugen, dat drukt niet alleen de prijs maar ook de doorvoersnelheid.
Minpunten
Te Hoge kostprijs
Voordelen hoge snelheid beperkt
Voor de meeste gebruikers "overkill"
M.2 slot / NVMe nodig

Ik vind je minpunten een beetje eigenaardig (de rest van je conclusies ook).
1. Te hoge kostprijs - Je claimt zelf dat het een van de snelste schijven is, (wat het niet is, maar dat even buiten beschouwing gelaten) dus is het logisch dat hij aan de bovenkant van het segment zit qua prestaties, en dus ook prijs.
2. Voordelen hoge snelheid beperkt - data lezen en schrijven met een factor 10* t.o.v. een Sata-SSD een "beperkt voordeel"?
3. Voor de meeste gebruikers "overkill" - Zolang je nog moet wachten op opstarten/opslaan/starten/afsluiten bestaat er niet zoiets als overkill, het streven zou altijd moeten zijn dat alles onmiddellijk gebeurt.
4. M.2 slot / NVMe nodig - Dat is toch juist een voordeel? kleinere form factor, snellere interface, én je houdt je SATA sloten over voor je oude SATA-HDD/SSD's....

* om de factor 10 te kunnen verantwoorden, bij deze de uitslagen van een Samsung 850 EVO 1TB SATA tegenover een Samsung 980 PRO 1TB NVME.
Zelfde systeem, zelfde achtergrond processen.

Goedenacht en goedemorgen.

Zo te zien gaat het verschil tussen synthetische snelheid en echte (real World) snelheid aan je voorbij.
Zowel Tweakers als HWI hebben dit meerdere keren besproken. Lees het eens na.
Dat zal het dan wel zijn, ik snap het niet, en ik lees nooit dingen....
*sigh*

Wil je een real-world situatie, ook goed...
Mijn Laptop (I7-7700HQ/32GB-2666Mhz/A400 512GB NVME PCIe 3.0 bootdisk/W10Pro) doet er 42,6 seconden over om op te starten.
Mijn desktop (5800X/32GB-3600Mhz/980Pro 1 TB NVME PCIe 4.0 bootdisk/W10Pro) staat sneller op het inlog scherm, dan mijn monitor nodig heeft om beeld te geven. Een seconde of 5 dus maximaal.
Getimed met stopwatch, 6,8 seconden, en het eerste beeld wat ik krijg is dus idd mijn inlogscherm, dat is dus tenminste een factor 6.
Om helemaal eerlijk te zijn, deed mijn laptop er zo'n 20 seconden over na een nieuwe herinstallatie, wat je ongetwijfeld terug kan vinden op het forum, maar dat is nog steeds een factor 3ish.

Is de CPU en het MEM sneller in mijn desktop, natuurlijk, dit zal iets verschil maken, maar zeker geen factor 3. En datzelfde geld voor het openen van programma's op de root drive.
Zoals in de boven vermelde foto, de access tijden zijn beter, en de data transfer is veel beter, dat tezamen maakt de ervaring, in de echte wereld, beter.

Maar gelukkig gaat het concept van Synthetische vs RW snelheid volledig aan me voorbij....
Inderdaad, want het is algemeen bekend dat W10 niet sneller opstart met een snellere SSD. :)
Beetje raar om te bedelen om beoordelingen dmv een software prijs in het vooruitzicht te stellen |:(
In dit geval kan nooit sprake zijn van bedelen aangezien de gratis "gift" van mij kwam. ;)