1 review

Philips FM96SM110B/00 960GB

€ 72,-
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (eTLC) • SATA-600 - Bekijk alle specificaties

Philips FM96SM110B/00 960GB Review

Remag22 1 augustus 2021, laatste update op 9 augustus 2021, 335 views Product gekocht

Philips FM96SM110B/00 960GB

Deze SSD is een typisch budget model. Het eTLC geheugen zou duurzamer moeten zijn dan standaard TLC. Ik heb hier mijn twijfels bij. Ik vermoed dat het hier gaat om low budget QLC techniek. De schrijfsnelheid is nota bene langzamer dan van een traditionele Harddisk @ 67 MB/s schrijven.

Pluspunten

• Soms heel goedkoop
  • Compact
  • Goede lees snelheid

Minpunten

• Schrijven met slechts 67 MB/s !!!
  • Langzamer dan een Harddisk
  • Veel te duur tov de prestaties

Bovenstaande synthetische tests laten schrijfsnelheden zien die rond de 275 MB/s liggen.
De onderstaande echte wereld schrijftest laat een snelheid zien die niet verder komt dan 67 MB/s.
Nota Bene: dat is langzamer dan een oude Harde Schijf !
Daarom heb ik ook sterk het vermoeden dat het hier niet gaat om TLC geheugen maar om QLC geheugen.

QLC oftewel "Quad Level Cell" techniek. Dat werkt met verschillende voltages om de totale hoeveelheid opslag te kunnen vergroten. Het nadeel daarvan is dat het veel tijd kost om te wisselen van voltage. Vandaar de veel langzamere snelheid dan bij SLC / TLC. (Single en Triple level Cell).

De Buffer snelheid van 275 MB/s stopt na 8 GB. Dat is dus ook de Buffer omvang. Dat is dus minder dan 1 procent van de SSD dat op een normale snelheid kan werken. Daarna val je terug naar snelheden die langzamer zijn dan van een ouderwetse harde schijf.

Yeah right, Ultra Speed 500 MB/s write..... :X

Dank voor het lezen van mijn review. :)

Wanneer je deze review hebt gelezen dan is het mogelijk om er een beoordeling over te geven.
Dat kan hieronder of juist helemaal boven aan de review via de "knop" Beoordeel deze review.
Rating: 0 voor Oppervlakkig, +1 voor Beknopt, + 2 voor Informatief en +3 voor Spotlight.

Heb je nog vragen dan kun je altijd via DM of hieronder in de reacties terecht.

Heb jij ook een Philips FM96SM110B/00 960GB?

Erg fijn dat u deze zo diepgaand getest heeft. Ik had hem bijna gekocht, door uw review keek ik verder.
Hij is idd erg langzaam boven de 8GB met schrijven. Maar daaronder is hij snel genoeg.
Ook lezen op hoge snelheid is geen probleem. Het hangt er ook vanaf wat ze kosten?
Soms zie ik ze voorbij komen voor slechts 65 euro dat loont dan wel imho. :)