Bekijk alle reviews

Dyson V15 Detect Absolute Review

+2
hrigteri
3 oktober 2021, laatste update op 4 oktober 2021, 19.360 views Product geleend
De reviewer heeft dit product te leen gekregen voor het schrijven van deze review.

Dyson V15 Detect Absolute

Bekend van TV reclames als 'met laser', verbazingwekkend genoeg is dat echt een briljante feature, geen onzinnige gimmick! Wel blijf ik me afvragen of deze steelstofzuiger van Dyson zijn (hele) hoge prijskaartje wel echt waard is. Sommige van Dyson's pluspunten ervaar ik als heel onhandig. Lees verder voor meer info.

Pluspunten

  • Makkelijk wisselen hulpstukken
  • Veel hulpstukken
  • Automatische detectie hoe hard zuigen nodig is
  • Laser is briljant
  • Ontwerp

Minpunten

  • Zwaar
  • Extreem duur
  • Accu beperkte capaciteit
  • Knopje moeten inhouden is GEEN pluspunt

Eindoordeel

3 van 5 sterren (Voldoende)
Ik heb de Dyson V15 Detect Absolute een paar weken te leen gekregen om te reviewen en in alle eerlijkheid ben ik blij dat ik hier geen 700 euro voor heb hoeven betalen. Ja, de steelstofzuiger is een prima stukje vakmanschap en heeft een heel bataljon aan handige hulpstukken erbij, maar - naast de extreem hoge prijs - zijn er toch wel een paar dingen waar ik wat twijfel bij heb. Ik begin met wat negatieve punten.
Accu
Allereerst de stroomvoorziening. Bij een draadloze stofzuiger draait alles om de accu in combinatie met de zuigkracht. De zuigkracht is prima en door het apparaat te veranderen van Med (normaal/gemiddeld) naar Eco stand heb je nog genoeg zuigkracht en wordt de accuduur aanzienlijk verbeterd. Op die standaard instelling moet je aan ongeveer 30 minuten zuigen denken. Moet je om wat voor reden dan ook naar Boost, is je accu in ongeveer 10 minuten leeg.
Voor dit prijskaartje zou je toch eigenlijk wel verwachten dat je een 2e accu erbij zou krijgen, maar nee helaas, die kost je 100 euro extra (als je die direct erbij besteld, zelfs 150 euro achteraf).
Vergelijk ik dit met mn eigen steelstofzuiger van ander (goed) merk, die gaat bijna het dubbele in accuduur mee en kost ongeveer de helft van deze Dyson.
Gewicht
Het gewicht van de Dyson V15 Detect Absolute is gemiddeld tot vrij licht, mede door de vrij zwakke accu. Totaal iets meer dan 3 kilogram met de accessoires erop. Mijn eigen steelstofzuiger weegt net geen 4 kilogram, maar heeft dus die zwaardere accu. Loop je een uur met 3 kilo rond, zal het vanzelf steeds zwaarder aan gaan voelen.
Zuigkracht
Handig is wel dat als je op Eco modus gaat zuigen, de stofzuiger af en toe zelf bedenkt dat je iets meer zuigkracht nodig hebt. Dat werkt vrijwel perfect. De zuigkracht van het apparaat is prima. Maar eigenlijk had ik graag een makkelijker te gebruiken knopje gehad om 'even' naar Boost te gaan wanneer nodig en dan niet steeds op de achterkant van het apparaat te moeten drukken om naar een andere modus te moeten gaan van Eco naar Med naar Boost en weer terug.
Geluidsproductie
De Dyson V15 zou ik als vrij stil willen omschrijven. Misschien wel de stilste die ik ken. Mijn eigen doet (volgens de fabrikant) 84 decibel en zou ik ook wel als lawaaierig omschrijven. De Dyson V11 zat op 82 db en de V15 op slechts 73 db - wederom: volgens de fabrikant. Ik neem aan dat dit allemaal in Eco modussen bij al die apparaten is gemeten, want ga je naar Boost mode is het apparaat net zo luid als eigenlijk alle anderen. Maar mijn kat rent in ieder geval niet weg voor het geluid van de Dyson en dat is bij mijn eigen wel het geval.
Triggerknopje = NIET handig
Volgens Dyson is de triggerknop op de V15 super handig en energiebesparend. Ja, zodra je die los laat stopt het hele apparaat direct en ja, dat is zeker energiebesparend. Met de vrij zwakke accu is dat vast ook wel zo verstandig. Maar handig is het echt niet. Je moet hierdoor toch vrij krampachtig het apparaat vasthouden om maar door te blijven zuigen en dit is ook nog eens noodzakelijk om de laser 'aan' te houden.
Wat ik graag had willen zien is een trigger die je op tenminste 2 standen kunt indrukken, dus bijvoorbeeld indrukken is de huidige functie en dat je dan "door" kunt drukken waardoor de schakelaar ingedrukt blijft en pas bij opnieuw indrukken weer loslaat. Dat zou zo enorm veel handiger zijn. Of wat je bijvoorbeeld bij boormachines vaak ziet, een schuifje waarmee je ditzelfde effect bereikt. Standaard heeft de Dyson V15 dat niet en ik vind het een extreem gemis. Er zijn via derden wel opzetstukjes te koop waarmee je dit kan bereiken blijkbaar, maar Dyson had dit gewoon zelf moeten regelen. De triggerknop wordt 'geadverteerd' als een pluspunt, ik vind het misschien wel het grootste minpunt van deze steelstofzuiger. Deze klacht kost bij 'Gebruiksgemak' in ieder geval al een - punt.
Stofreservoir
Het stofreservoir lijkt wel vrij groot, maar valt eigenlijk toch wel tegen qua formaat en ik vind het ook heel onhandig werken. Daarnaast twijfel ik ook een beetje over hoe duurzaam de beugel op de langere termijn zal blijken te zijn, waarmee je het stofreservoir leeg maakt. Die beugel is namelijk van een vrij dun stuk plastic en het bevestigingsmechanisme is ook allemaal plastic. Daar moet je denk ik dus niet al te lomp hard aan trekken bij het legen van het reservoir...
Waarom ik het ook onhandig vind is dat de opening van het reservoir een vrij grote diameter heeft waarbij het middelste deel de opening is om de steel of een ander accessoire in het midden in te klikken. De accessoire moet je verwijderen als je de klep wilt openen om het reservoir leeg te gooien. Zodra je de accessoire eruit hebt gehaald zit er dus eigenlijk een opening in het apparaat, direct naar het reservoir. Hou je die opening naar beneden komt er rommel uit. Hoe voller het reservoir, hoe meer rommel eruit valt. En tja, het reservoir zit geïntegreerd in/op het apparaat. Dus je moet het hele apparaat dan mee nemen naar de afvalbak waar je het reservoir leegt. Ik ben van mijn eigen steelstofzuiger gewend dat ik gewoon alleen het reservoir even losklik en naar de afvalbak meeneem.
Wat wel handig is - als die dunne beugel niet afbreekt op de duur? - is dat je met het beugeltje een beweging kan maken waardoor de inhoud uit het reservoir uitgeduwd wordt.
Voorzichtige conclusie?
Dit allemaal schrijvende kom ik eigenlijk tot de conclusie dat ik helemaal niet zo tevreden ben over dit apparaat. Terwijl het best een prima apparaat is. Maar vergelijk ik het met mijn eigen, die dus ongeveer de helft kost, begrijp ik gewoon niet waarom dit apparaat zo duur moet zijn en zie ik de meerwaarde simpelweg niet. Voor dit bedrag zijn er ook steelstofzuigers waarmee je in 1 beweging kunt stofzuigen en dweilen tegelijk (hoop ik ooit nog eens te kunnen gaan uitproberen of dat zo goed en handig werkt als dat het klinkt ;) ).
Accessoires / opzetstukken
Hoewel er een accessoire is waarmee je de lange steel kunt laten scharnieren zodat je makkelijk onder bijvoorbeeld een bed of stoelen door kunt stofzuigen, is dat ding toch net niet helemaal handig. Ik zou zelf willen bepalen of het accessoire moet blijven scharnieren, of dat die weer mag vast "klikken" in de standaard rechte stand. Helaas gaat dit opzetstuk zelf weer *klik* vast zodra je de steel een beetje rechtop houdt. Irritant, ik wil dat zelf bepalen. Ook hier weer, vergelijk ik dat met mijn eigen steelstofzuiger dan vind ik die handiger.
Twee van de accessoires zijn bedoelt als kierenzuiger en op moeilijk te bereiken plekken, handig. Maar wel minder praktisch is dat het apparaat zelf zo enorm breed/log is, door de manier waarop het stofreservoir erop zit en ook de steel zelf heeft een vrij dikke rand, hierdoor wordt de toepasbaarheid van deze opzetstukken toch wel iets verminderd.
Let wel trouwens, de briljante laser zit maar op 1 van de hulpstukken.
Kruimeldief
Meerdere hulpstukken maken de steelstofzuiger tot een hele luxe kruimeldief. Eigenlijk gewoon de steelstofzuiger - zonder de steel. Door het kliksysteem kan eigenlijk alles.
Laser
https://tweakers.net/i/SAirjIHPo9XOzVwwwPSj3mwpsc4=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/580143/1Mx9513R4kNm1798iclWd9u65kV2eUxjHMA3K0a4JJt2JHgxL5.jpeg?f=620xauto
Op anderhalve millimeter boven de vloer ziet de laser alles.
Dit was van minder dan een week - met een flinke bijdrage van de kat.
Voor de volledigheid, waarom de laser handig is: je ziet heel duidelijk wat je hebt overgeslagen en soms ook als er nog iets blijft liggen. En je hebt iets meer 'plezier' van je werk, want ineens realiseer je hoe stoffig alles elke week is geworden.
Bij felle zon zie je het wel minder goed, maar alsnog is het wel zichtbaar. Alleen de foto toont dan helemaal niets, dus daarom bij schemering de foto gemaakt.
Verpakking zonder plastic
Hoewel het apparaat zelf natuurlijk wel vooral van plastic is, er is nauwelijks tot geen plastic gebruikt voor de verpakking. Het enige plastic lijken de bindbandjes voor draad van de acculader. Al het andere is papier en karton. Kudos daarvoor.
Ontwerp
Ontwerpkeuzes zijn natuurlijk heel persoonlijk. Ik vind het ontwerp van Dyson altijd wel wat hebben. Het is in ieder geval heel eigenzinnig. Kleuren zijn opvallend en ik zou het ontwerp als geheel wel als mooi bestempelen.
Of het nou echt allemaal zo handig is, is een 2e.
Het apparaat is vrij lomp, of 'bulky' zoals je het in het Engels zou moeten omschrijven. Het stofreservoir is zoals eerder beschreven vrij fors in formaat (terwijl de inhoud relatief beperkt is), het stuk om de motor heen heeft veel uitstulpingen en onder dit alles heb je een flink groot handvat met tot slot daaronder nog weer de accu. Het apparaat makkelijk zo plat mogelijk leggen, om dan onder bedden te kunnen zuigen, kan hierdoor eigenlijk niet. Ondanks alle makkelijke hulpstukken kun je het apparaat niet onder een hoek van 90 graden draaien of zoiets. Met een hoogte van zo'n 25 cm en een breedte van slechts 13 cm had dat een flink verschil uit kunnen maken.
Display
Waar de laser echt geen gimmick is, het display is dat wat mij betreft wel. Waarom zou je willen weten hoe groot de stofdeeltjes zijn en hoeveel van elk je opzuigt en meer van dat soort statistieken. Misschien kijk je er 1x naar en daarna nooit weer. Hier is vast 100 euro of meer op de kosten van het apparaat mee te besparen. Ja, je kan ook het percentage van de lading van de accu zien. Had vast ook met een LEDje gekund.
Prijs
Tja. Ik blijf steeds hierop terugkomen. De prijs. Ja, het is een meer-dan-prima apparaat. Maar voor de helft van deze prijs zijn er andere merken die net zulke goede apparaten aanbieden. Het voelt voor mij een beetje aan als een Apple iPhone die onzinnig overdreven duur is, Dyson heeft zich blijkbaar ook als fashionable weten te positioneren en kan elke prijs in rekening brengen voor hun product die ze bedenken en mensen betalen het. Als ze er voor deze prijs nou tenminste een 2e accu bij hadden gedaan... (maar nee, die kost nog 100,- extra).
Eindoordeel
Ik raad de Dyson V15 Detect Absolute zeker niet af. Het is een prima apparaat met veel handige hulpstukken. De laser is super handig. Vooral bij een heel klein beetje schemer (als je normaal niet meer zou stofzuigen omdat je niets kunt zien) of zelfs compleet in het donker, heb je een soort zoek-licht voor stof, zooi en dierenharen.
Maar de prijs is echt veel te hoog die gevraagd wordt. Er zou wat mij betreft wel een kwart of meer af mogen van de prijs, wat nu gewoon pure extra extra winst lijkt te zijn. En dan doet Dyson ook nog eens zelf de rechtstreekse distributie, dus ook die extra winst strijken ze al op. Als de prijs eerlijker was geweest had ik het apparaat zeker 1 ster meer gegeven en misschien wel 5 uit 5 sterren. Deze prijs vind ik het apparaat echter niet waard.
Ik kies zelf in ieder geval voor mijn eigen steelstofzuiger, en hoop dat daar in de nabije toekomst ook een opzetstuk met laser voor beschikbaar komt.

Alle afbeeldingen

Beoordeel deze review: 0 +1 +2 +3

Heb jij ook een Dyson V15 Detect Absolute?

Deel je ervaringen en help andere tweakers!

Schrijf review

Reacties (46)

46
46
5
0
0
41
Wijzig sortering
Je schrijft dat de laser echt geen gimmick is. Wat is dan precies het nut ervan?
Zo te zien laat hij bij een voldoende donkere omgeving vuil beter zien.
Maar werkt dat ook bij daglicht en wat heb je er dan eigenlijk aan?
Stukken overslaan die geen stof lijken te hebben?
Of juist stukken opnieuw moeten doen?
Je ziet vooral duidelijk wat je hebt overgeslagen en soms ook als er nog iets blijft liggen.
Bij felle zon zie je het wel minder goed, maar alsnog wel. Alleen de foto toont dan helemaal niets, dus daarom bij schemering de foto gemaakt.
Dank voor de toelichting.
Nu maar hopen dat hij voor die 700 euro bijna niets overslaat... :*)
Een plusje voor de review wordt gewaardeerd ;)
Met het juiste opzetstuk is ook op Eco de zuigkracht goed genoeg. Zelfs kattegrid van de kattenbak zuigt die wel op. De bank schoon maken van de kattenharen heb je echter wel wat meer zuigkracht bij nodig een mat bij voor- of achterdeur ook. Parket, PVC, etc is gewoon 1x er overheen op Eco.
Ik heb deze stofzuiger en ik stofzuig nu voornamelijk als het donker is of boven met de rolluiken dicht. Je ziet werkelijk alles en dat is ideaal stofzuigen.

Nadeel is dat je ook oneffenheden in je vloer ziet 😛
Cruijff: Elk voordeel heb ze ...... :)
Je beschrijft zwaar als minpunt, maar zegt in de review dat het gewicht gemiddeld tot vrij licht is?
Verder goede review, was zelf ook wel benieuwd naar de ervaringen met de laser na de tv reclames :)
Goede vraag.
3 kg is nog steeds vrij veel. Hou maar eens 2 pakken melk een half uur vast.
Maar in vergelijk met mn eigen Rowenta is de steelstofzuiger lichter.
Ik was eigenlijk verbaasd dat mn eigen zwaarder is, iets met gewichtverdeling misschien, dat mn eigen daarom niet zwaarder aanvoelt.

Dus gemiddeld, tot vrij licht is relatief en vooral gericht op in vergelijking met andere steelstofzuigers

Edit: zoals ook in de comment hieronder aangegeven: mijn eigen is dus even zwaar als de Dyson V15. Beiden 3 kg.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 22 juli 2024 20:16]

Ik ben eerlijk gezegd dan wel benieuwd welke steelstofzuiger je zelf hebt.
Netjes dat je die niet noemt in de review, maar in de reacties zal het vast wel mogen. ;)
Haha, correct. Ik heb maar 1 eis meegekregen en dat is ook de enige eis die ik accepteer bij het reviewen van een product en dat is dat ik geen concurrerend merk mag noemen. Verder ben ik 100% objectief. Nou ja, wat persoonlijke bias daargelaten zoals dat ik geen fan van Apple ben ;)
Ik heb een Rowenta Flex Air Force 760. Kostte nieuw 329, heeft ook een aantal hulpstukken er standaard bij zitten, maar het grootste deel raak ik nooit aan. Werkt ook als kruimelzuiger.
Ik zie de goedkoopste prijs bij CoolBlue nu 399. Moet goedkoper kunnen.
Bedankt, we hebben sinds kort ook zo'n haarbal rondlopen en het gehannes met de stofzuiger wil ik van af.
Ga je daar ook nog een review over maken?
Ik heb er al eerder een review over de Rowenta geschreven, alleen nooit op Tweakers gepubliceerd. Net even teruggezocht op CoolBlue en Bol.com maar kan daar de review ook niet meer vinden (op Bol trouwens voor 329,-)

Edit: ik zie nu dat ik een Flex 460 heb ipv de 760. De 460 heeft ook een wat zwakkere accu, vergelijkbaar met deze Dyson en de 460 is even zwaar als de Dyson V15 (3kg beide). De 760 heeft sterkere accu en is dus 4kg.
Vandaar dat ik mijn eigen dus niet zwaarder vind als de Dyson - is die ook niet :))

De Flex 460 kost iets minder dan 300,- en de 760 iets meer dan 300,- Tja. Ik ben heel happy met mn 460 :)

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 22 juli 2024 20:16]

Toch apart dat je geen concurrerend merk mag noemen. Waar zijn ze bang voor? Ik vermoed dat men dan doorheeft dat dit ding belachelijk duur is. Een kruimeldief met steel en opzetstukken en vervangbare accu. that's it.

Voor dit geld heb je meedere robotstofzuigers... nog minder werk :9
Ja, ik heb zelf een Rowenta robotstofzuiger en steelstofzuiger. Die 2 kosten samen evenveel als deze Dyson. Ik weet wel wat mijn voorkeur is :D

Bij concurrerende merken noemen ga je 1 op 1 vergelijken en dan is de campagne die ze rond hun eigen product doen, inclusief kosten die ze maken, ineens eigenlijk een campagne rond dat ding van een ander merk. Ik heb deze Dyson nu te leen gekregen, zij verzorgen de verzending en het weer ophalen en uiteindelijk zullen ze ook iets aan refurbishment moeten doen om het ding daarna naar een andere reviewer te sturen of wat ze er dan ook maar mee doen - wat ook allemaal geld kost.

Ik doe ook vaak reviews met beveiligingscamera's (zie mijn andere product reviews;) ) en daar is het heel wisselend. Annke eist dat ik geen andere producten noem, helemaal niets, ik mag alleen Synology NAS noemen en dan houdt het wel op. En het liefst zouden ze zelfs hebben dat ik verberg (NO WAY) dat ik het product van hun heb ontvangen ter review. Bij Reolink vinden ze alles prima. Ik mag vergelijken met andere producten, net wat ik wil of zin aan heb.
Als dat mag dan gaat elk bedrijf reviews laten opstellen die de concurrentie ondermijnt en hun eigen merk ophemelt. Goed dus dat dat hier aan perken wordt gesteld.
Maar een review is toch vaak een vergelijking met anderen (indien er gelijkwaardige producten zijn)?

Want hoe waardeer je anders bijv. de value-for-money?

En noemen in een vergelijking is anders dan ondermijnen.

Als een auto-reviewer een Audi beoordeelt dan zal deze echt wel spreken over de directe concurrenten. Niets mis mee en ook niet verboden.

Dus gelukkig dat dit [andere merken noemen] niet is/wordt verboden.
Er is een verschil tussen een product reviewen en een concurrerend product noemen / mee vergelijken, of een anti-campagne tegen andere producten voeren.
Dat laatste zou ik nooit aan meewerken.
Ik heb zelf al enkele jaren de V11, die heeft ook zo'n triggerknop. Toegegeven, in het begin vond ik dat ook vervelend. Tot je door hebt dat de knop ook ingedrukt wordt door de zwaarte van het apparaat zelf en je dus eigenlijk geen actie hoeft uit te voeren om te knop ingedrukt te houden.
Maar tot je die beweging zonder problemen door hebt en het gedachteloos doet, is het inderdaad vervelend.
Op de V11 zit overigens ook zo'n plastic schuif om het reservoir te legen. Nou heb ik nog nooit meegemaakt dat er rommel uitvalt als ik de stang loskoppel van het reservoir, mogelijk zat die van jou te vol? Op de V11 is de schuif in ieder degelijk. Het reservoir gaat er ook goed leeg mee. Ik weet alleen niet of de schuif van de V11 en de V15 vergelijkbaar zijn.
De schuif/beugel is inderdaad wel handig. Mijn twijfel is vooral of de beugel sterk genoeg is. Maar als de V11 dat ook heeft, zal die beugel vast sterk genoeg zijn op lange termijn.

[Reactie gewijzigd door hrigteri op 22 juli 2024 20:16]

Als dat dezelfde beugel is dan hoef je je geen zorgen te maken. Die is sterk genoeg :)
Mooie review. Een van de dingen die ik met de ena laatste versie tegenaan ben gelopen is dat je niet fatsoenlijk onder het bed kan stofzuigen wat je wel met een slang met stang kan doen. Dat is, echt, een groot gemis. Verder ben ik er best tevreden over. Zeker voor dingen als een trappenhuis.
Maar grovere stukken zoals in een werkplaats of echt grover vuil, vind ik het gewoon ondermaats.

Voor de werkplaats moeten we sowieso wel een bouwstofzuiger hebben. Maar voor iedere week goed stofzuigen voldoet de Dyson wel redelijk. Maar de prijs is niet leuk.
Ik mag bij mijn eigen review geen +1 geven van Tweakers op reacties, maar anders had je die zeker voor deze comment gekregen :) Geheel mee eens.

Ik vind een Steelstofzuiger eigenlijk vooral handig voor "er bij".
De trappen zuigen is handig met een steelstofzuiger omdat je geen geklooi met de stofzuiger meezeulen trap op/af hebt (ik heb vloerbedekking op de trap liggen, de vloeren is alles PVC en laminaat op zolder) en vooral voor even snel iets stofzuigen, dus als kruimeldief toepassing.

Voor de wekelijkse grote beurt aan stofzuigen pak ik vaak de grote stofzuiger, ook omdat te vaak de accu van de steelstofzuiger weer eens leeg blijkt te zijn omdat mijn vriendin het ding maar weer eens niet aan de lader heeft gehangen na vorig gebruik #insertFrustrationHere.
Haha, thanks :) ja, exact dat. Ik merk wel bij de v11 die ik heb dat an sich ik wel met een half uur een aardig eind kom. Ik moet iets van 150m2 doen (totaaloppervlakte), en dat red ik wel in de tijd. Ook inclusief iedere week alle plintjes meenemen :Y) Misschien wel zo dat de laser wat meer kost.

Wij hebben de lader nu opgehangen met de beugel. Dat werkt overigens best prima. Je hangt 'm daar dan ook weer snel weer op.

De mini-motorkop is trouwens wel erg fijn voor trappen en matten.

Wat ik wel hiervan heel naar vind, is dat het lange haar van mijn vriendin vaak erin zit gewikkeld. Je kunt het mooi en gemakkelijk uit elkaar halen met een mesje of een muntstukje, maar dat moet je wel vaker dan eens per jaar doen. (zeg 4x-6x)
Mijn vriendin heeft ook lang haar, maar heb t bij de steelstofzuiger nog niet echt gemerkt eigenlijk. Heb je bij die V11 ook een "anti tangle comb" ? Die zit wel bij deze V15 Absolute. Vraag me wel wat af, of dat werkt. Heeft helaas geen laser er op, dat vind ik wel beetje zonde.
Langere zuigslang aan de 'grote' stofzuiger is eigenlijk makkelijker voor trappen, toch?
Vind ik persoonlijk niet, de stofzuiger zelf is me al meerdere keren naar mn hoofd geduveld als ik net iets (onhandig) aan de slang trok of zo. Steelstofzuiger zonder de steel, dus kruimeldief uitvoering, is mijn favo manier om de trappen even goed aan te pakken.
Je moet de stofzuiger dan wel beneden aan de trap zetten... :Y)

En ik doe het ook wel eens [trap stofzuigen met kruimeldief] maar de zuigkracht van zo'n mini-stofzuiger is altijd minder. En de herrie zit dan ook vlak bij je.
Philips Speed Pro Max en Samsung Jet hebben dit wel op orde, die kunnen helemaal plat op de grond. Werken overigens ook minstens net zo goed als deze Dyson en voelen hoogwaardiger aan dan de bovengenoemde Rowenta.
Ik maak gebruik van de V11. Wat ik jammer vind is dat de batterij loodrecht onder gemonteerd is. Hierdoor kun je niet ver genoeg onder bank of kast komen. Als de batterij horizontaal gemonteerd zou zijn kan je wel verder onder bank of kast komen.
Ja, eens, of dat het hulpstuk ook "dwars" zou kunnen bewegen. Zodat je de stofzuiger kunt kantelen, dat is wat ik in de review bedoelde met onder 90 graden draaien.
Philips Speed Pro Max en Samsung Jet hebben dit wel op orde, die kunnen helemaal plat op de grond. Werken overigens ook minstens net zo goed als deze Dyson en voelen hoogwaardiger aan dan de Rowenta.
Ik hoop de Philips Aqua nog eens te kunnen uitproberen, maar heb nog geen ervaring met Philips steelstofzuigers dus kan er weinig van zeggen. De Samsung ben ik niet super enthousiast over eigenlijk, dan prefereer ik de Rowenta maar dat is meer persoonlijke voorkeur dan dat ik het met feiten kan onderbouwen.
Dank voor je comment.
Grote voordeel van de Samsung is de zuigkracht. D8e is veel hoger dan bij de Rowenta en Philips
Kan je niets anders op de display toveren dan aantal opgezogen deeltjes? Bij de V11 zag je gewoon een teller teruglopen hoe lang je nog op het huidige vermogen kon stofzuigen op de resterende acculading. Dat vind ik nog steeds nuttig.
Hopelijk doe je nog een review over 1 en 2 jaar. Eens kijken of jouw ervaringen vergelijkbaar zijn met de mijne:
Ik heb zelf een V10 Animal. Maar hij is eigenlijk niet geschikt voor animal(s). Net na 2 jaar gebruik heb ik betreffende Dyson 3x helemaal uit elkaar moeten halen om hem weer bruikbaar te maken:
- Trigger knopje intern afgebroken. Is slim gemaakt voor assembleren, maar wel heel breekbaar. Eindaanslag ontbreekt waardoor je tijdens het bedienen van het trigger knopje altijd spanning op een kunststof pal zet, die uiteindelijk de echte schakelaar bedient. Lang leve 2 componenten lijm etc.
- Verstopping in het systeem, de geweldige slakkenhuisjes zaten helemaal vol met kattenharen. Ook hier weer helemaal uit elkaar om daar aan te komen.
- De gemotoriseerde borstel (waar nu de laser in zit) hield er mee op. Uiteindelijk bleek de gearbox niet voldoende afgesloten te zijn tegen externe vervuiling. Ook hier hadden (katten) haren zich zodanig vastgezet dat de motor weigerde.

Gebruik lijkt mij gemiddeld. 4gezins huishouden met 2 Maincoons. 3 tot 4x per week stofzuigen.
Voor mij nooit meer zo`n duur ding. De V10 animal is echt precies voor 2 jaar gebruik ontworpen, als je niet technisch bent. |:(
Je bevestigd mijn gevoel eigenlijk wel.
Ik zou - zoals hierboven ook ergens in een comment geschreven - liever de Rowenta Flex pakken voor 300 euro en dan nog 400 euro overhouden voor de (toevallig ook Rowenta) robotstofzuiger.
De Dyson is echt minimaal 200-350 euro te duur. Ik zie geen meerwaarde boven de duurdere series van Rowenta, Bosch, AEG of Philips die allemaal 300-350 euro kosten.
Je moet natuurlijk niet gaan vergelijken met een "yoko" van 100 a 200 euro, maar dat soort goedkope rommel is sowieso weggegooid geld.
Dat slakkenhuis blaas ik meestal goed door, daar gebruik ik een luchtbed opblaas electrisch pompje voor, dat scheelt een hoop open maken, je wilt niet weten hoeveel vuil er dan uitkomt.
Tja, een reguliere stofzuiger heeft ook gewoon onderhoud nodig om goed te kunnen (en blijven) functioneren, zo heeft deze Dyson dat simpelweg ook. Lijkt me dus ook niet zo heel vreemd. Als je dan inderdaad geen onderhoud doet (het idee dat ik bij jou post een beetje heb) is 2 jaar alsnog lang te noemen, zeker als je ook twee katten hebt die lang haar hebben en redelijk verharen. Gemiddeld een keer per 8 maanden de stofzuiger open maken, om hem schoon te maken, is dan toch ook niet zo heel veel, bijvoorbeeld?
Mn robotstofzuiger maak ik elke 2 weken schoon. Vooral het lange haar van mn vriendin zit altijd om alle draaiende delen. De gewone stofzuiger (hebben we ook nog) doe ik eigenlijk nooit onderhoud aan. Zak verwisselen als die vol is. En hhhheeel af en toe een keer het filter vervangen.
Alle bewegende delen voor het laatste filter hebben periodiek onderhoud nodig. Maar bij een normale zakstofzuiger zijn dat er gewoon niet zo veel

[Reactie gewijzigd door Smurf op 22 juli 2024 20:16]

Helemaal eens, alles heeft onderhoud nodig ook Dyson stofzuigers.
Naar mijn mening zit het verschil in design for maintenance. Het filter vervangen/schoonmaken, de opvangbak leegmaken en de borstels schoonmaken gaat super simpel. Daarom was ik ook voor de Dyson gegaan.
Het probleem zit hem in de ongeplande schoonmaak activiteiten. Deze zijn echt niet in het ontwerp opgenomen, maar helaas wel nodig.
Het intern afscheuren van de trigger knop heeft verder niks met onderhoud te maken.
Mooie review, bevestigd mijn vermoeden over Dyson.

Zelf gebruik ik een combinatie van een Xiaomi robot stofzuiger en een oude bedraadde stoffzuiger van Siemens voor de stukken waar de robot niet bij komt.

Bevalt me echt prima.
Bedankt voor je review! Ik ga dan voor Rowenta X force 15.60. Die heeft bijna hetzelfde zuigkracht en kost momenteel 440€ ( inclusief 100 euro cashback ). Die Dyson is zeker geen 260€ meer waard dan deze Rowenta.
110% eens!
Ik heb de voorloper ook gereviewd Rowenta 14.60


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn