Razer Basilisk V3

€ 65,99
Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 26.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Basilisk V3 Review

JimmyMars 3 oktober 2021, laatste update op 7 oktober 2021, 1.420 views Product gekocht

Razer Basilisk V3

De V3 is eerder een gepatchte V2 maar dat neemt niet weg dat het een goede patch is. Een bijna uitgeëvolueerde V2. Ben je op zoek naar de perfecte all-rounder dan denk ik dat de Basilisk V3 een hele goede kandidaat is. Lees mijn uitgebreidere review voor alle updates!

Pluspunten

• Geweldige clicks
  • Prettige scroll
  • Vederlicht snoer
  • Vloer RGB
  • Nog altijd geweldige vorm
  • Nog altijd veel knoppen

Minpunten

• Gedateerd logo
  • Te korte derde duimknop
  • Rammel in scrollwiel (QC?)

Razer Basilisk V2.5

Is de ‘V3’ 25 eu meer waard?

Niet al te lang geleden heb ik de Basilisk Ultimate gereviewed en zette die toen tegenover het bedrade broertje de V2. Een van mijn kritiekpunten was toen het scrollwiel. Ik schreef daar toen het volgende over:

“Een leuk idee bij deze muis geïntroduceerd is de mogelijkheid om de scrollweerstand te vergroten en verkleinen middels een mini scrollwieltje aan de onderkant van de muis. Voor mij blijft het bij een leuk idee. Van mij had dit de concepttafel wel mogen verlaten. Het is idd zo dat iedereen een voorkeur heeft wat betreft scrollweerstand maar wat ik nog veel belangrijker vind is een lekkere scroll.”.

Wat fijn dat Razer specifiek naar mijn feedback geluisterd heeft :) Een jaartje later komen ze met een geupdate scrollwiel zonder het friemelige weerstandwieltje in de vorm van de V3.

Een ander punt wat ik in die review wilde maken:

“Ik wil beginnen met een punt van kritiek t.o.v. heel veel content die een vergelijk maken tussen de g502 line-up en de recente Basilisk line-up. De ‘G502 van Razer’. Dit lijkt op foto’s misschien enige relevantie te hebben maar laat hier geen misverstand over zijn. De Razer Basilisk’s V2 / Ultimate zijn een totaal ander product wanneer eenmaal in de hand. Al mocht dit mogelijk van Razer een antwoord zijn geweest op de G502 reeks, dit is absoluut geen copy & paste werk. Er is door de engineers heel goed nagedacht over deze muizen. Hierbij voelt de veel oudere G502 line-up in alle opzichten als een gedateerd product. Ik snap niet waarom de G502 nog zo hoog in de Pricewatch staat. Ik hoop met deze review daar enige verandering in te brengen!”

Ik denk nog steeds dat de Basilisk V2 een aankoop is die mee is gegaan met zijn tijd. Al kan je ervaring verschillen per V2 unit gezien de quality control (en hoezo komt Logitech niet met een G502 update?).

Ik heb op een gegeven moment mijn Ultimate verkocht voor wat variatie maar kwam er al snel achter dat qua vorm, knoppen en performance de Basilisk toch wel een redelijke essential was voor op mijn bureau. Omdat ik de hogere prijs de meerwaarde van draadloos niet waard vond ging ik dit keer voor de V2 en eigenlijk is die sindsdien nooit meer vervangen. Tot de rechtermuisknop lam werd… (again, QC..) Precies op dat moment kwam de V3 uit en heb die maar meteen besteld. Ondertussen heb ik vanwege Razer’s ‘Cut the cord policy’ nu een nieuwe V2 binnen en die lijkt wel helemaal perfect te zijn dus misschien hebben ze intussen de QC verbeterd (hoe doen ze dit dan met draadloos? :s ‘Smash the mouse policy’?).

Dingen die opvallen - in volgorde

Om te voorkomen dat ik mezelf dood ga vervelen met het schrijven over deze update ga ik geen copy & paste praatje houden. Ik wil ik het vooral hebben over wat mij opvalt aan de V3 na ongeveer een jaar ervaring te hebben met de V2.

Naam
Om te beginnen vind ik na een week de V3 in gebruik te hebben de naam niet helemaal op zijn plaats. In tegenstelling tot wat de V2 tov de eerste Basilisk ‘V1’ was. Die kon je in alles wel echt een ‘remake’ noemen. Dit is eerder een ‘remaster’ of misschien wel meer een patch. Maar zoals je software even makkelijk kan updaten wordt dat bij fysieke voorwerpen uiteraard knap lastig.

De V1 ^

RGB
De V3 heeft weer net iets meer RGB dan de V2. Dit is overigens wel mooi geimplementeerd komend van een RGB criticus. De nieuwe ledstrip is zelf niet echt te zien behalve dan indirect rondom de muis. Een beetje zoals de fast & furious auto’s dat hadden. Het zorgt voor een leuke verschijning op je muismat zonder echt de schreeuwen.

M1 & M2
Dan is het paradepaardje het scrollwiel maar eigenlijk vind ik de grootste verbetering misschien wel de M1 en M2 muisklik. Razer heeft hun tweede generatie optische muisswitches gebruikt en deze zijn fantastisch. Ontzettend knapperige clicks met goede feedback. Zelfs na een week blijven deze opvallen. Ergens misschien ook niet heel gek gezien de V2 een beetje ‘mushy’ zijn.

Scrollwiel
Het scrollwiel is inderdaad een verbetering, het zijn tamelijk lichte stappen maar ze voelen tegelijkertijd gewichtig en geoelied waar dat bij de V2 kurkdroog is. Wel kan je naar mijn idee middels het aanpassen van de scroll van de V2 tot 75/80% in de buurt komen van deze scrollstand. Ik noem stand want naast de welbekende treden kun je de V3 ook een infinite scroll geven of de Logitech MX3 stand. Hierbij is het bij langzaam scrollen in stappen en bij sneller scrollen ‘infinite’ vervolgens weer naar stappen te gaan als het wiel vertraagd. Een ander nadeel aan de V2 dat misschien alleen mijn exemplaar was is dat als je het scrollwiel indrukt je ook per ongeluk de linksklik ervan kan indrukken. Naar mijn idee hebben ze bij de nieuwe scroll het iets lastiger gemaakt om dat voor elkaar te krijgen dus zeker een plus.

Scrollwiel speling
Beeeetje jammer maar er is bij het naar links en rechts bewegen redelijk wat speling te merken. Wanneer ik de muis licht heen en weer schud is dit ook goed te horen. Ik weet niet of dit ligt aan het nieuwe ontwerp of omdat het WEDEROM een QC probleem is. Heb jij hier ook last? Laat het me vooral weten!

Derde duimknop
Als ik het heb over dingen die opvallen bedoel ik precies dat, iets dat opvalt. Iemand die volledig in latex de straat op gaat valt ook op, maar dat is niet per sé positief te noemen (ieder zijn ding natuurlijk!). Op de V3 heeft Razer ervoor gekozen om de modulaire derde muisknop te vervangen door een vaste. Dat vind ik persoonlijk niet heel erg aangezien op de V2 hij er eigenlijk nooit vanaf is gegaan. Wat ik wel een eigenaardige keus vind is de lengte van deze knop. Waar ik bij de V2 al zelf de mcguyver uit ging hangen door deze knop langer te maken (letterlijk met een tandenstoker) had ik gedacht dat ze misschien zelf ook door hadden dat hij standaard te kort was. Zoals het er nu voor staat kan ik óf permanent de V3 ‘modden’ of wennen aan de kortere knop. De dilemma’s van het westen.

Snoer
In een woord, ontzettend geweldig. Dichter bij draadloos kom je niet. Je merkt helemaal niks van dit geweavede zwarte snoer, zelfs niet zonder bungee. De V2 was er bijna maar dit is wel nog een stapje beter.

Gewicht
De V3 is iets zwaarder maar zoals ik eerder in mijn Ultimate review heb aangegeven vind ik het hier eigenlijk alleen maar positief. Waar de V2 wat goedkoop kan overkomen. Dat ik er positief over ben is denk ik vooral ook te danken aan de balans van deze muis. Het voelt als een geheel en je hebt nergens het idee dat er een slechte gewichtsverdeling is.

Kwaliteit/QC
Ondanks de speling in het scrollwiel geeft het pakketje kwalitatief een betere indruk dan de V2. Ik denk omdat er zoveel van de andere punten zo goed onder handen zijn genomen. Heb het idee dat je met de V3 iets meer zekerheid koopt.

Logo
Ik heb al eens eerder bij een muis van Sharkoon kritiek geuit op de designafteling. Ik vond het logo niet te verteren zo lelijk. Ik vind het Razer logo ook wel iets wat een beetje is blijven steken in 2005. Veel te veel tierelantijntjes. Het mag van mij een stuk abstracter. Dat maakt een product meteen een stuk stijlvoller.

Dingen die niet opvallen
Nieuwe PTFE voetjes
Ze waren al goed op de V2 maar zijn nog iets beter afgewerkt op de V3 en iets ronder bij de randen. In de praktijk merk ik daar vrij weinig van. Het is een net zo goede glide.

Nieuwe Sensor
De sensor zal vast en zeker in de 10.000 keer dat ik een actie uitvoer een of twee keer net iets beter reageren, maar de sensor op de V2 was al top notch.

Wikken en wegen
Ik denk dat ik de keus in een paar kampen kan onderverdelen.

A. Heb je circa 50 euro, wil je absoluut niet meer uitgeven aan een muis en overweeg je iets zoals de G502, dan is de V2 nog steeds een hele goede optie. Met als toevoeging dat de Basilisks met hun goeie gripvorm en top notch sensor ook zeer goed zijn voor FPS games.

B. Vraag je je af of je de V2 of V3 moet halen dan is dat afhankelijk van:

1. Het belang van een langere derde duimknop
2. Je interesse in een infinite scroll

Vind je 1. niet zo’n deal breaker dan denk ik dat de ervaring van de knisperige M1 en M2 een dermate verbetering is dat 25 euro extra uitgeven over een tijdspan van laten we zeggen 3 jaar een hele kleine extra investering is. Dat is dat ong € 0.69 (nice) per maand extra tov de V2 voor meer premium muizen.

C. Heb je de V2 en vraag je je af of het bedrag de investering waard is dan zou ik zeggen nee. Je hebt namelijk praktisch bijna alles al wat de V3 ook heeft alleen misschien niet zo geraffineerd. Maar nog steeds heel goed (QC daargelaten). De volle mep betalen voor een definitive edition terwijl je de base game al hebt doe je ook niet zo snel. Mocht je QC issues hebben met je V2 zoals ik dan zou ik lekker gebruik maken van de kabelknip policy en verder gaan met een kersverse V2. Dat is wat ik heb besloten te doen.

Heb jij ook een Razer Basilisk V3?

Vraag & Aanbod

Wow, fantastische review! En dat over een muis. ;)
Dikke +3. _O_
Goede review zeer uitgebreid en vooral mooi de conclusie aan het einde.
Zelf heb ik de V2 (wireless) en mis vooral het scrollwiel wat ik gewend ben van de Logitech muizen. Echter was er niet een goede draadloze Logitech G muis te vinden toen ik anderhalf jaar geleden een nieuwe muis kocht.
Nu deze V3 is geïntroduceerd met een fast scrollwiel ga ik deze zeker overwegen mits er een wireless versie van komt.
Maar om nu voor alleen een ander scrollwiel een nieuwe muis te kopen is ook zo wat.
Een muis is net als een smartphone, Het kan een van de meest gebruikte tools van je dag zijn. Als je 10.000 keer per dag scrollt en je irriteert je eraan dan wordt een betere scroll wel degelijk een quality of life verbetering. Die investering is dan wat mij betreft een no brainer. Vergeet niet, je kunt je huidige muis natuurlijk altijd in de verkoop doen :)

[Reactie gewijzigd door JimmyMars op 7 oktober 2021 07:21]

De V2 Ultimate (Wireless) + dock is inmiddels gedaald tot 90 euro, waar de V3 70 euro kost. Toch heeft de V3 wel een aantal voordeeltjes en vind ik de RGB hierbij mooier. Deze review helpt weer wat mee in het beslissingsproces. Ik zie wel liever graag net iets meer buttons, maar dat is een lastig punt. Ik zoek eigenlijk een vervanging voor mijn Roccat Leadr (EOL) waarbij nu al voor de 3e keer de linker muisbutton doormidden ligt (reeds 2x gelijmd, op telkens een ander punt overigens). Maar dit is vrijwel onmogelijk, er is geen enkele muis gelijk qua knoppen lay-out en plaatsing daarvan, dus ik zal toch aan iets anders moeten gaan wennen. De nieuwe Roccat Kone XP (die over 2 weken in de schappen ligt) is ook een interessante kandidaat, wel weer bedraad maar die heeft wel 4 + 1 buttons aan de linkerzijde.
Ik denk dat het voor mij toch kopen en uitproberen word, welke het fijnste werkt tijdens intensief (FPS) gamen. Denk je dat er van de V3 nog een keer een wireless versie uitkomt bij Razer?