Razer Basilisk Ultimate

Specificaties Radiogestuurde muis en 20.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Basilisk Ultimate Review

JimmyMars 17 november 2020, laatste update op 1 december 2020, 1.282 views Product gekocht

Razer Basilisk Ultimate

Qua vorm, sensor en connectiviteit heb ik geen betere muis gehad dan de Basilisk Ultimate (en V2). Jammer genoeg heeft ook dit product te lijden onder Razer’s kwaliteitscontrole en prijs. Mocht je draadloos geen pre vinden dan is de V2 nagenoeg hetzelfde maar een stuk goedkoper. Check mijn uitgebreide review!

Pluspunten

• Vrijheid
  • Vorm
  • Accuraat
  • Perfect gewicht
  • 12 knoppen
  • Niet te vergelijken met de G502 serie

Minpunten

• Kwaliteitscontrole
  • Prijs / Marketing
  • Batterij met RGB aan

Razer engineers VS. Kwaliteitscontrole VS. Marketing

Een All-in-one (Ultimate?) gaming muis. Qua prestaties feilloos voor genres van MMORPG’s tot FPS.

Achtergrond
Na ongeveer zes maanden de Razer Basilisk V2 (bedraad) in gebruik te hebben gehad zag ik een ‘deal’ (150 euro) op de draadloze Ultimate versie. Buiten dat het de ‘ultimate’ vrijheid biedt is het het voor mij ook van esthetische waarde op mijn bureau. Geen draad en geen bungie meer. Ik heb mede daarom ook niet voor de versie incl. dock gekozen omdat dat alleen maar weer extra meuk oplevert. Bovendien weet ik uit ervaring met de Razer Viper Ultimate dat het dock fel licht geeft wat ik niet prettig vind in mijn ooghoek. Ik heb het liefst zo min mogelijk kermis in mijn werk/game omgeving.

Blij verrast
Wel bekend met de Razer Basilisk V2 was ik onder de indruk van dezelfde muis maar dan zonder snoer. Met de toevoeging van een accu en RGB is het opvallend dat de Ultimate versie maar 15 gram meer weegt (107 gram). Een gewicht wat ik zelfs net iets prettiger vind. De V2 was dermate licht dat het ook meteen wat goedkoper aan deed. Grappig hoe psychologisch iets wat zwaarder is meteen luxer over kan komen. Maar misschien geldt dat alleen nog voor mijn generatie.

Het enige andere noemenswaardige verschil met de V2 is het oppervlak van de linker -en rechtermuisknop.
De V2 heeft een wat ruwer oppervlak waar de Ultimate een duurzamer gecoat glad oppervlak heeft.
De Ultimate heeft persoonlijk mijn voorkeur maar kan mij ook voorstellen dat er mensen zijn die voorkeur geven aan de wat ruwere V2.

Vergelijk niet te vergelijken.
Ik wil beginnen met een punt van kritiek t.o.v. heel veel content die een vergelijk maken tussen de g502 line-up en de recente Basilisk line-up. De ‘G502 van Razer’. Dit lijkt op foto’s misschien enige relevantie te hebben maar laat hier geen misverstand over zijn. De Razer Basilisk’s V2 -en Ultimate zijn een totaal ander product wanneer eenmaal in de hand. Al mocht dit mogelijk van Razer een antwoord zijn geweest op de G502 reeks, dit is absoluut geen copy & paste werk. Er is door de engineers heel goed nagedacht over deze muizen. Hierbij voelt de veel oudere G502 line-up in alle opzichten als een gedateerd product. Ik snap niet waarom de G502 nog zo hoog in de Pricewatch staat. Ik hoop met deze review daar enige verandering in te brengen!

Vorm
Wat betreft de ergonomie voelt de Basilisk als het aantrekken van een warme sok die op een koude winterdag net van de kachel komt.
Er zijn weinig muizen die zo goed zijn doordacht. De shape van deze muis doet mij denken aan alsof hij is getest in een windtunnel. Redelijk ‘aerodynamisch’. Gaat vanaf de kont redelijk stijl omhoog om dan al snel af te buigen naar een lange afdaling naar voren. Omdat ik een claw/fingergrip hybride gebruiker ben vind ik deze vorm fantastisch. Je kunt hem redelijk nonchalant vastpakken, af en toe van positie wisselen en het voelt altijd goed. De muis is minder voor mensen die voorkeur geven om de handpalm werkelijk te laten rusten op de muis. Hier is de achterkant voor de meesten te kort voor.

Ondanks de 13 cm lengte heb ik nooit het idee dat ik met mijn handformaat (17,5 cm lengte) met een te grote muis aan het werk ben.

Dit heeft heeft waarschijnlijk voor een groot deel te maken met dat de Basilisk niet al te hoog is. Sommige muizen kunnen je het gevoel geven dat je je hand over de muis moet hellen, dat is hier niet het geval. Toch voelt de Basilisk handvullend en vol aan.

Vanaf de hoge duimkant loopt de muis vooral aan de voorzijde agressief af richting de pink. Dit is heel comfortabel bij langdurig gebruik omdat je hand en arm in een ergonomisch natuurlijke positie blijven.

Je ringvinger en pink worden bij het vastpakken verwelkomd door de rubberen zijkant met een licht profiel.

Ipv. stijl naar beneden te lopen zorgt een hele lichte inwaartse curve voor een iets betere grip voor je ringvinger en pink. Kudo’s voor dit detail!

De wijsvinger rust (logischerwijs) op de linkermuisknop die een behoorlijke inwaartse curve heeft en zich kenmerkt door aan de duimkant opvallend stijl omhoog te lopen. Het resulteert in een wijsvinger die goed wordt ondersteund ongeacht de positie. Ook als je van nature niet recht naar beneden klikt maar zijwaarts.

De middelvinger krijgt in iets mindere mate dezelfde treatment met een iets minder agressieve curve. Evengoed bestaat hier geen twijfel over of je vinger wel op de goede plek ligt.

Knoppen
De Basilisk Ultimate heeft een whopping 12 herprogrammeerbare knoppen. Dit is met een extra optionele knop meegeteld. Razer heeft bij deze generatie hun eigen nieuwe laser switches gebruikt. Deze zouden een nog snellere response bieden dan Omron switches. Of dit marketing is of echt werkt is mij tot op heden niet helemaal duidelijk.

Linker en rechtermuisknop:
Deze switches voelen -en klinken duidelijk anders dan de Omron switches. De feedback is naar mijn idee OK maar niet zo voldoenend als bijvoorbeeld de vrolijke springy clicks van een Logitech G Pro Wireless. Het geluid is daarnaast wat vlakker. Het resulteert in een ietwat goedkopere klikervaring. Lang niet de ervaring die ik verwacht van switches die het 20M clicks moeten gaan uithouden maar voldoende.

Scrollwiel:
Het scrollwiel is voorzien van een rubberen ring met hele kleine nopjes. De zijkanten zijn voorzien van RGB.
Het scrollwiel heeft in totaal 5 knoppen. Scroll voor, scroll achter, scroll indrukken, links en rechts.

Een leuk idee bij deze muis geïntroduceerd is de mogelijkheid om de scrollweerstand te vergroten en verkleinen middels een mini scrollwieltje aan de onderkant van de muis. Voor mij blijft het bij een leuk idee. Van mij had dit de concepttafel wel mogen verlaten. Het is idd zo dat iedereen een voorkeur heeft wat betreft scrollweerstand maar wat ik nog veel belangrijker vind is een lekkere scroll. Het scrollwiel voelt licht en goedkoop aan en is erg hakkerig bij het scrollen, ongeacht de weerstand. Om maar weer de G Pro Wireless erbij te pakken, deze voelt een stuk prettiger. Alsof er een laagje olie op een lager zit. Scrollt heel soepel maar geeft een goede indicatie dat je een scroll verder bent. De nopjes zijn voor mij ook geen succes, deze nodigen niet uit om je vinger op het scrollwiel te laten rusten. Zowel de zijwaartse knoppen en het indrukken van het wiel is goed. Ik ben al lang blij als de scrollknop ingedrukt kan worden zonder per ongeluk ook een zijwaartse knop in te drukken. Een ander best kritiek probleem is dat de scroll omhoog of omlaag soms zomaar ‘triggered’.
(Zie hierboven het mini scrollwiel aan de boven de sensor waarmee je de weerstand van het grotere scrollwiel kunt aanpassen)

‘DPI knoppen’:
Ikzelf heb geen baat bij het on the fly verhogen of verlagen van mijn DPI dus dit zijn de eerste knoppen die bij mij een andere functie krijgen. Bij gamen is eigenlijk alleen de voorste knop bruikbaar. Deze is wel slim gekanteld om makkelijker in te drukken. De achterste ligt te ver naar achter om tijdens het gamen actief gebruikt te worden. Deze knoppen zijn niet echt ‘clicks’ te noemen maar eerder gewoon knoppen die je indrukt. Deze voelen overigens wel fijn en misschien zelfs wel prettiger dan de linker en rechter muisknop.

De duimknoppen:
De enige knoppen die werkelijk tactile aanvoelen zijn de duimknoppen. Betere feedback bij het indrukken van duimknoppen vind je niet snel. Voor deze knoppen is gekozen voor een glossy finish. Wat fijn contrasteert met het rubberen grippy oppervlak er net onder. De achterste knop is perfect geplaatst. Je hoeft enkel je duim iets omhoog te rollen om je duimkootje het werk te laten doen. De voorste knop is iets minder goed geplaatst. Deze knop loopt net iets te veel met de curves van de muis mee en valt daardoor een beetje weg. Dit zorgt ervoor dat de knop daardoor net iets meer tijd vergt om in te drukken. Het had prettiger geweest als er iets minder gekozen was voor stroomlijning en de knop iets verder uit had gestoken

Optionele derde duimknop:
Razer geeft je de mogelijkheid om een derde muisknop te gebruiken door een aluminium lipje toe te voegen bij het topje van de duim. Voor mij had deze knop niet optioneel hoeven zijn. Ik vind een derde duimknop altijd welkom. Ondanks dat de knop optioneel is voelt hij daar als verre van. Hij maakt meteen deel uit van de rest van de muis. Dat komt mede door de goede feedback bij het indrukken. Een hele prettige ervaring. Voor mij is vanwege mijn gripvoorkeur het peddeltje misschien net iets te kort en kan hem daardoor niet als reguliere muisknop gebruiken. In plaats daarvan is het bij mij vaak de ‘oh shit’ knop.

Sensor en Connectiviteit
Tegenwoordig is het bij gamemuizen een stuk lastiger om een muis te vinden met een slechte sensor. Er is vooral veel marketing rondom DPI aantallen. In het geval van de Razer Ultimate is dat de ‘Razer Focus+ 20K Optical sensor’. Waarbij 20K refereert naar 20.000 DPI. Dit zijn totaal onbruikbare hoeveelheden gezien je muis bij 3600+ DPI al bij de minste muisbeweging van de linkerkant van de monitor verdwijnt aan de rechterkant, ook al is je display ultrawide. Ik vind het coveren van een sensor steeds vaker overbodig worden. Je merkt misschien verschillen op profniveau maar zelfs dan zullen ze minuscuul zijn en zullen alle andere aspecten van de muis doorslaggevender zijn. Zoals de vorm. Toch wil ik hier in dit geval wel aandacht aan geven en ga ik mijzelf tegenspreken. Ik kan er namelijk niet precies mijn vinger opleggen (no pun intended) maar zelfs in vergelijking met de G Pro Wireless voelen de reacties van deze muis scherper en accurater. Of dat werkelijk zo is durf ik niet te zeggen maar qua gevoel geef ik hier wel het voordeel en de voorkeur aan. Dit geldt voor zowel de Razer Basilisk V2 en Ultimate.
Daarmee sluit ik meteen uit dat connectiviteit er iets mee te maken heeft. Wat een prestatie op zich genoemd mag worden. Ik merk nul verschil tussen de bedrade en draadloze variant in connectiviteit. Dat is te danken aan de ‘Ultra-Fast Razer Hyperspeed Wireless Technology’ ook wel de 2.4 Ghz verbinding. Al gaat Razer nog een stap verder door te zeggen dat de verbinding nog sneller is dan bedraad. Dat zou ik met een korreltje zout nemen en zal vooral gemarket worden om prof gamers over de streep te trekken om hun bedrade muis aan de kant te leggen.

PTFE voetjes
Dan heeft een muis uiteraard nog voetjes en heel fijn dat Razer hier heeft gekozen voor 100% PTFE. Op de juiste muismat glijdt de muis over het oppervlak. Dit is waarschijnlijk de reden dat ik het gewicht prettig vind. De muis geeft bij het heen en weer bewegen feedback door af te remmen om vervolgens de andere kant op te gaan ipv dat je lucht verplaatst.

Batterijduur
Zo tof dat Razer doet over heel veel features met veel te lange namen, zo (muis)stil is het als het gaat om de batterijduur. Omdat ik de RGB zelf liever kwijt dan rijk ben (Misschien dat dit het onderdeel is waar deze review het meest gekleurd is) kan ik hier geen harde cijfers over geven. Tijdens het maken van de foto’s met RGB aan ging de batterij in ongeveer twee uur met ong. 25% (!) naar beneden. In dat geval kan ik mij heel goed voorstellen dat de combo met dock een betere, zo niet een vereiste optie is. Mocht je net als ik de voorkeur geven aan simpelheid en de RGB uitzetten dan kan je rekenen op meer dan een week (of twee) aan batterij bij intensief gebruik. Dat is dan alleen niet zo goed te verkopen als je de muis met RGB een main feature maakt.

Software
In het verleden was er een registratie vereist om Razer Synapse te gebruiken maar nu kun je simpelweg inloggen als ‘guest’. Voor mij is het belangrijk dat ik makkelijk en snel de knoppen kan herprogrammeren en dat is bij Synapse het geval. Tevens kun je de lighting hierin naar hartewens aanpassen. Je kunt hier ook de batterijstatus checken.

Kwaliteit / Kwaliteitscontrole
Dan kom ik misschien op het laatste en meest pijnlijke punt van deze review. Ik ben eigenaar van meerdere producten van Razer geweest en ik vind onderlinge kwaliteitsverschillen opvallend groot. Ik snap niet dat Razer hier niet meer in investeert wanneer ze AAA (misschien wel AAAA?) prijzen hanteren.
Een deel van de kritiek op Razer en de perceptie van consumenten zal hier al lang geleden door zijn ontstaan. Te hoog geprijsde producten. Ik zeg een deel ervan want Razer rent (niet loopt) wat betreft de prijzen wel echt de kantjes ervan af. Als we de pricewatch op Tweakers.net moeten geloven dan werd De Razer Basilisk Ultimate geïntroduceerd met een adviesprijs van rond de 200 euro. Al heb je een flawless exemplaar van deze muis, dan is dat een ongeloofwaardig bedrag voor wat je krijgt (mijn inziens voor überhaupt een muis) en vestig je als merk te veel vertrouwen in de branding. Ik ben eigenaar van B-merk producten die kwalitatiever lijken (Sharkoon) simpelweg omdat ze de kwaliteitscontrole onder... controle hebben.
De Razer Basilisk Ultimate zou bij introductie de prijs in de ‘uitverkoop’ moeten hebben gekregen. Dat is dan de absolute max.

Mijn Razer Basilisk Ultimate exemplaar is helaas niet flawless. De matte achterkant met het lichtgevende logo zit namelijk los. Zo los dat ik het gevoel heb dat ik dit deel kan verwijderen. Tijdens het gebruik beweeg ik te pas en te onpas dit vlak heen en weer. Dit geeft een extreem goedkope ervaring.
Dat is jammer want de ideeën zijn goed. Aan de engineers ligt het niet. Het zit hem vooral in de executie dat het misgaat. Qua vorm / ergonomie ontwerpt Razer misschien wel de beste muizen op de markt.

De Razer Basilisk Ultimate is qua vorm, sensor en connectiviteit een industry leading muis die jammer genoeg te lijden heeft onder Razer’s kwaliteitscontrole en prijs. De goedkopere V2 variant is nagenoeg hetzelfde maar dan bedraad. Hier betaal je een stuk schappelijkere prijs voor. In de uitverkoop recent voor €50!

Heb jij ook een Razer Basilisk Ultimate?

Toen ik de foto's zag dacht ik direct: Hey een G502 kloon. Nu is volgens deze review hij compleet anders en de G502 erg gedateerd zou deze er niet mee vergeleken moeten worden. Wat me alleen niet duidelijk wordt: waarom dan? Oké de vorm is iets anders, gelukkig maar, een 1 op 1 kopie was wel heel erg geweest. Maar er lijken toch ook in de vorm behoorlijke gelijkenissen te zijn, en ook qua knoppen en hun indeling is het allemaal behoorlijk goed vergelijkbaar.
Verder belicht ik veel verschillende onderdelen met macro foto's van de muis die wellicht enigszins een beeld moeten geven van wat deze muis bijzonder/uniek maakt.

[Reactie gewijzigd door JimmyMars op 22 november 2020 17:11]

Ja dat had ik gelezen, maar gezien wordt genoemd dat de G502 gedateerd is, ging ik ervan uit dat de verschillen wat meer waren dan toch een wat andere vorm. Dat lijkt mij meer persoonlijke voorkeur.
Wat dat punt betreft ben ik van mening dat dat deels wel het geval is. Dan hebben we het vooral over aandachtspunten waar ik van vind dat daar wel op gelet is bij de Basilisk en niet bij de G502 en die in alle gevallen in gebruik een voordeel zullen opleveren. Dan denk ik dat je daarnaast moet kijken naar updates zoals de PTFE voetjes en het gewicht bijvoorbeeld. Het laatste wat eventueel ook een persoonlijk voorkeur is maar al met al kan ik simpelweg niet ontkennen dat al deze elementen samen een gebruikerservaring oplevert die meer van deze tijd voelt.
Prima review en de foto's voegen er echt iets aan toe.

Ik snap alleen je score niet helemaal. Een muis van bijna €150,- waarvan de kwaliteit -naar jouw zeggen- belabberd is, krijgt toch vier sterren? Zouden twee sterren niet meer op zijn plaats zijn geweest? Bij een muis waar een (meer dan) premium prijs voor gehanteerd wordt, verwacht ik ook een goede bouwkwaliteit. Maar goed, dat is wellicht persoonlijk ;)
Dank voor je reactie!

In mijn review ben ik grotendeels positief tot lovend. Dan lijkt het mij niet geloofwaardig als mijn eindoordeel twee sterren is. Ik denk dat je het stuk over kwaliteitscontrole en prijsvoering eerder als kanttekeningen moet beschouwen en is het vooral kritiek op Razer zelf en vind ik het vooral jammer dat een muis van dit kaliber in mijn geval daar onder te leiden heeft. Ik denk dat ik die twee zaken apart zie want idealiter heb je wat de kwaliteitscontrole betreft gewoon een perfect exemplaar en dan kijk je naar een vijf sterren muis ondanks het hoge prijskaartje. De vier sterren is een signaal vanuit mij aan zwevende kiezers dat de kans groot is dat je een hele fijne gebruikerservaring zult hebben.

Overigens nu voor €109 eu te koop incl. dock. ik zou het er gewoon op gokken mocht je op zoek zijn naar een nieuw muis en je budget er naar zijn ;)
Bedankt voor je uitgebreide reactie en uiteraard heb je gelijk dat je overwegend erg positief bent. Ik ben soms te cynisch ;)
Twijfel tussen de g pro en deze muis, je puike review neemt helaas de twijfel niet weg.
Maar heb nu wel een goed idee wat ik van deze razr kan verwachten.
Realiseer je wel dat het totaal verschillende muizen zijn. Waarbij de G Pro zich het beste leent voor FPS en wat daar aan verwant is. Ik vind de G Pro Wireless schitterend maar krijg helaas bij langdurig gebruik last van mijn onderarm. Het is ook maar hoeveel knoppen je denkt nodig te hebben.
Complimenten voor je nette en uitgebreide review!

Ik heb zelf deze muis nu een maand of 3 en kom af van een G502 (bedraad).

Het is in mijn optiek de fijnste muis die ik ooit gehad heb en voldoet aan al m'n eisen. Wel ben ik het met je eens dat de prijs eigenlijk absurd is!

Ik heb geluk gehad hem voor iets meer dan €150 (+ dock) bij Amazon gekocht te hebben, echter is die prijs al eigenlijk gestoord voor hetgeen je krijgt. Qua batterij ben ik zeer tevreden. De muis gaat toch heel wat dagen mee, terwijl ik de RGB wel aan heb (maar iets op 25%).
Iets minder ben ik tevreden met de rechtermuisknop, die voelt soms (compleet willekeurig) een beetje "zompig" alsof je heel de muis samenknijpt (zo klinkt het ook). Na een paar keer klikken is het vervolgens weer weg.

Verder niets dan lof over deze muis. Wel betaal je inderdaad de "razer-premium" prijs en zou een prijs van ongeveer €100 een stuk eerlijker zijn...

[Reactie gewijzigd door MazeWing op 22 november 2020 15:33]

Ik ben het wel met je eens, maar als we naar de gelijkwaardige Logitech variant kijken zit daar geen docking station bij maar ook geen RGB.

Ik ben verder eigenlijk altijd anti Razer geweest, want ik zag het als de Apple onder de gamer franchise, maar ik heb de muis op de kop kunnen tikken voor 115 euro en hij bevalt mij echt uitstekend tot nog toe! Voor 150 euro zelfs vind ik het eigenlijk net iets te duur.

Over de zompige rechter muisknop, daar heb ik persoonlijk niet zoveel last van. Maar ik heb de muis pas net een week. Deed dit probleem zich voor van het begin af aan of pas na een tijdje?
De Razer Basilisk Ultimate MET dock staat op dit moment te koop voor €109!

Wat betreft zompige knoppen heb ik wat dat betreft dan weer geluk gehad.
Je kan hem altijd omruilen voor een ander als je er meer last van krijgt.
Mooie review.
Volgens de razer site weegt de muis overigens 107 gram en niet 80 gram, dat vind ik een groot verschil?

"107 GRAMS
MIDWEIGHT DESIGN"

[Reactie gewijzigd door NosferatuX op 22 november 2020 21:58]

Dat is idd een flink verschil! Aangepast. Dank
De prijs voor deze muis met dock is wel behoorlijk gedaald. Hij kost nu vanaf 109. Dan is hij wel redelijk te betalen:
pricewatch: Razer Basilisk Ultimate & Mouse Dock
Helemaal eens. Dan krijg je wel echt veel waar voor je geld wat mij betreft.
Toffe uitgebreide review van één van de belangrijkste onderdelen van een computer. +3

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite