Bose QuietComfort 45 (Wit)

€ 249,-
Specificaties Over-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Bose QuietComfort 45 (Wit) Review

Luminair 30 september 2021, laatste update op 4 oktober 2021, 903 views Product gekocht

Bose QuietComfort 45 (Wit)

Fijne headset die dienst doet als vervanging van mijn QC35. Alles lijkt net wat beter, maar niks wereldschokkends. Geluid is lekker, evenals de ANC. Wel jammer dat die niet configureerbaar is, maar meestal heb ik ANC toch op volledig aan staan.

Pluspunten

• Zelfde Bose geluid, net iets beter
  • ANC merkbaar iets beter
  • Beter bereik en stabiliteit via Bluetooth 5
  • USB C

Minpunten

• Missende noisecanceling sterktes
  • EQ en opties in de app zijn wat karig
  • White noise in stillere ruimtes

Een maand geleden besteld als preorder, vandaag eindelijk binnen gekregen.

Dit is een fijne headset die dienst doet als vervanging van mijn QC35. Alles lijkt net wat beter, maar niks wereldschokkends.

'Aware mode' (transparency mode) is misschien leuk als je er mee naar buiten gaat, maar daar heb ik zelf liever geen over-ears. De mode werkt goed zonder merkbare latency. Waar de QC35 een serie 'bliep bloops' had om verbindingen en modes aan te geven, heeft de QC45 verplicht optioneel een voice over. Ik erger mij er wat aan, vooral de 'quiet' is ergerlijk, maar dat is gelukkig al aan te passen via een app.
De ANC is beter. Niet gigantisch, maar als je er op let wel iets beter. Wel jammer dat deze niet configureerbaar is, al meestal heb ik ANC toch op volledig aan staan. Het kan soms toch fijn zijn om een wat minder drukkend gevoel te krijgen. In een stille ruimte is er helaas wel een soort white noise waarvan ik niet ontdekt heb waar die van komt. De QC35 had dit niet.
Geluid is volgens mij ook prima, al ben ik geen connaisseur. Ik had gehoopt op een instelbare EQ. Het kan wel, want Bose deed het met de NC700 ook.

Multipoint audio lijkt iets vlotter en stabieler te werken. Als ik op apparaat A muziek speel en dan op apparaat B, blijft A spelen. Zo ging dat eerst ook. Als ik pauzeer op A, kost het ongeveer een seconde voor de QC45 om het stokje over te nemen.

Hoofdband voelt iets strakker, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn QC35 al wat jaren meeging. Verder erg comfortabel.

Het bereik qua afstand is iets beter, wellicht door Bluetooth 5.1 (System Information op mijn Mac zegt zelfs dat het om spec 5.2 gaat). Ik kan zelf een deur verder in huis dan ik met de QC35 kon.

Al met al aan te raden als deze in de uitverkoop is. Voor de volle prijs zou ik het op dit moment misschien laten liggen, en een NC700 of XM4 halen. Ik ben niet ontevreden, maar had deze verwachtingen eigenlijk ook wel waar kunnen maken met een model van vorig jaar. Zou toch honderd euro schelen.

Heb jij ook een Bose QuietComfort 45 (Wit)?

Bedankt voor je review! Paar vraagjes als het mag!

Bij de Qc35 en de 700 lees ik vaak dat multipoint (en dan met name PC/ telefoon) niet stabiel is, hoe werkt dat nu?
Heb je hem gebruikt met Teams? Werkt dat prettig en ben je goed te verstaan? De XM4 is vaak nogal blikkerig..
Ik gebruik multipoint veelal met enkel Apple apparaten, maar dat werkt op zich prima. Wat je in het hoofd moet houden is dat multipoint niet tegelijkertijd audio kan ontvangen, maar dat de headset op basis van een aantal factoren één van de twee streams kiest. In principe werkt dat doorgaans prima: muziek van mijn Computer wordt niet onderbroken als ik op mijn telefoon door social media scroll.

Daar moet ik wel bij zeggen dat als ik gebeld word, ik er van uit ga dat multipoint het niet fatsoenlijk op pakt. Ik heb dat met de QC35 geprobeerd, maar die laat het altijd keihard vallen. Headset-audio gaat via een ander soort stream (SBC, geloof ik), en die moet prioriteit hebben, maar ik hoor vooral het geluid van, "hallo? hallo?" uit mijn telefoon komen. Zal het met de QC45 nog eens proberen.
Als ik het met alléén de telefoon doe werkt het nog wel. De stemkwaliteit is dan wel prima, en via telefoon horen mensen het verschil volgens mij niet.

Die andere codec is volgens mij ook de reden dat voice niet super werkt met VOIP instanties met meeste bluetooth headsets. Maar headsets die een andere voicecodec/stream gebruiken doen stukken beter: bijvoorbeeld AirPods icm Macs/iPhones, of Sony met Sony dingen, etc.

Teams heb ik nooit hoeven gebruiken, maar ik gebruik voor discord en dergelijke eigenlijk nooit de headset microfoon. De hele bluetooth verbinding schakelt dan over naar de lage kwaliteit SBC verbinding, en wat je hoort wordt kwalitatief ook slechter. In Windows 10 disable ik die hele functie door de headset uit apparaten te slopen. Maar dat is dus niet per se een Bose ding, maar voor bluetooth headsets in het algemeen.