LG OLED55A16LA Zwart

€ 809,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

Stingray05Testpanel 25 september 2021, laatste update op 25 september 2021, 281 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Fantastische OLED TV voor een instapprijs, maar zoals te verwachten is het geluid niet om over naar huis te schrijven. Ook de Magic Remote hadden ze wat mij betreft achterwege mogen laten. Volgens mij verloofde: "Wel echt een hele vette TV."

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Contrast / Helderheid
  • Prijs / Kwaliteit

Minpunten

• WebOS
  • Magic Remote
  • Geluid

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Hoe vaak koop je eigenlijk een nieuwe TV? De enige reden dat ik in 2015 een nieuwe LG 49UF695V kocht, was omdat mijn oudere TV achterbleef in het appartement dat ik had verlaten. Nu 6 jaar later is diezelfde TV, toen nog een van de vroegere 4K modellen, eigenlijk nog steeds prima. Het enige probleem waar ik last van heb is wat we onder (hobby)muzikanten GAS noemen. Ook wel Gear Acquiring Syndrome. Ook al heb ik al een TV die prima is, ben ik altijd aan het kijken naar iets nieuws en een reden om het te kopen.

Tweakers stuurde mij de LG OLED55A16LA toe om twee weken te testen en te reviewen.

TL;DR - Er zijn genoeg redenen om deze LG Smart TV te kopen. Het mocht alleen niet van mijn verloofde, ook al was haar reactie: “Het is wel echt een hele vette TV.”
Unboxing
Hoewel het was te zien dat deze unit eerder gebruikt was en opnieuw verpakt, mocht dit de testpret van het uitpakken niet drukken. Ik vind uitpakinstructies op grote dozen toch altijd bijzonder. Maar als je de icoontjes eenmaal begrijpt, de doos van de TV af schuift en het piepschuimen harnas verwijdert, valt meteen op: Dit scherm is echt dun! Het is dunner dan mijn iPad Pro 10.5!

In de inkepingen van het piepschuim zaten de gebruikelijke energiesticker, een afstandsbediening en de poten, waarvan 1 schroefje waarschijnlijk in een vorige test was kwijtgeraakt.
Bouw en vormgeving
Even twijfelde ik of ik de poten wel op de TV wilde zetten, maar na de poten gemonteerd te hebben, kan ik je geruststellen: Zelfs met één missend schroefje kun je de poten goed vastschroeven zonder je zorgen te maken of het stevig genoeg is.

Ook de rest van het frame voelt stevig aan. Ondanks dat het scherm extreem dun is, is de basis aan de onderkant niet eens zo bijzonder dik. Het behelst de electronica en de schroefgaten voor VESA beugels.

Wat poorten betreft zit je wel goed. Met 3 HDMI, een Ethernet, Optische poorten en uiteraard de CI en kabelaansluiting, zullen de meeste mensen hier genoeg aan hebben.
Testopstelling en installatie
Mijn huidige TV hangt met VESA beugels aan de muur, en ik kon de pootjes daarvan niet zo snel vinden, anders had ik deze TV ook aan de muur gehangen voor de test.

De zitafstand tot de TV is iets kleiner dan de aangeraden 1,7m voor 55 inch TV’s.

Ik ben geen tv-kijker, dus installatie van een mediabox of CI-module was niet nodig. Wel gebruik ik een receiver als spin in het web voor al mijn apparaten.
In mijn testopstelling gebruik ik Onkyo TX-L50 receiver waarop voor audio een 5.1 Bose Acoustimass-set is aangesloten.
Vanuit de receiver gaat er via ARC één kabel naar de TV en de andere apparaten zijn aangesloten op de receiver. Dit zijn meerdere gameconsoles, een Apple TV 4K en een Chromecast (2nd Gen). Omdat dit allemaal behoorlijk ingebouwd was, heb ik de apparaten ook niet los aangesloten op de TV.
Bediening
De TV wordt geleverd met de befaamde LG Magic Remote, een Wii-mote-achtige afstandsbediening waarvan een eerdere variant ook bij mijn eigen TV werd geleverd en als eerste achter in een kastje belandde.

Als noviteit is het fijn dat je met een cursor je TV kunt bedienen, maar op de een of andere manier voelt het nog steeds niet intuïtief.

Als niet-televisie-kijker missen er een paar belangrijke knoppen: De media-knoppen. Hierdoor kun je video’s niet op een eenduidige manier even makkelijk pauzeren, dus ben je weer aangewezen (hihi) op de aanwijzer om de mediaknoppen op de player van het scherm te selecteren. In zo’n geval ben je toch alweer 5 seconden verder met iets pauzeren dan je liever zou willen. Zeker een luxe probleem, maar voor sommige mensen kan die ene seconde extra naar het toilet toch een verschil maken.

Als alternatief voor de afstandsbediening is er ook de LG Thinq App. Deze heeft in eerste instantie iets weg van de Apple Home App. Als je vervolgens (na registratie en installatie) de TV selecteert krijg je een softwarematige afstandsbediening te zien waarop je middels de navigatie-icoontjes onderin alsnog de media knoppen kunt vinden. Maar ook hier geldt, het werkt, maar niet zo intuïtief als je zou hopen.

Uiteindelijk werkt een fysieke play/pause-knop toch nog altijd het lekkerste.

Waar zit de play/pause-knop?
Gebruik
WebOS
Hoewel het gebruik van de WebOS interface op een 2021 toestel in 2021 wel echt enorm vloeiend aanvoelt, kan ik toch niet helemaal in een flow komen waarin ik het gevoel zou hebben dat de TV het centrum van mijn huis zou worden. Het hoofdscherm voelt druk en geeft niet heel veel ruimte tot configuratie.

Netflix, Disney+, YouTube en Amazon Prime zijn de apps die ik doorgaans het meeste gebruik op mijn Apple TV 4K en waren allemaal al voorgeïnstalleerd op de TV. Wat gebruiksvriendelijkheid betreft gaat mijn voorkeur toch uit naar de Apple TV-varianten van alle apps. In beeldkwaliteit merkte ik tussen de verschillende platformen eigenlijk geen verschil. Ze ondersteunen allemaal UHD en HDR en in beide gevallen was de netwerkkwaliteit prima genoeg om 4K te streamen.

Wel heb ik een paar keer meegemaakt dat tijdens het kijken van een film op Amazon Prime na een random tijd (meer dan een uur) ineens al mijn apparaten uitgeschakeld werden. Ik kon geen instellingen vinden die erop zouden duiden dat de TV in energiebesparingsmodus stond. Dus daardoor lijkt dit eerder een bug in Amazon Prime die je de TV niet aan kunt rekenen, maar het draagt wel bij in de ervaring van het geheel.

Een groot verschil in de meeste apps ten opzichte van de Apple TV is dat de ondertiteling veel meer opties biedt en in mijn ogen voor WebOS net iets verfijnder is.

Ons appartement is grotendeels geautomatiseerd met HomeKit en hoewel op de doos aangegeven staat dat deze TV werkt met HomeKit heb ik zonder de handleiding (niet meegeleverd) niets in WebOS kunnen vinden wat hielp met de installatie. Dus deze optie heb ik maar achterwege gelaten.

Ik merkte tijdens de testen dat ik elke keer toch weer begon vanuit de Apple TV en dus eigenlijk WebOS zelf grotendeels links liet liggen totdat ik mezelf dwong weer even te spelen met de interface.

De meeste gebruikers zullen waarschijnlijk prima uit de voeten kunnen met WebOS en niet de noodzaak voelen voor een extern kastje, want in principe kun je het allemaal met deze TV.
Film & TV
Spiderman: Into the Spiderverse
Ik heb een behoorlijke tijd uitgetrokken om wat klassiekertjes en pareltjes met deze TV te checken, maar mijn favoriete film voor het testen van HDR en 4K blijft toch eigenlijk wel Spiderman: Into the Spiderverse. Wat een kleur, wat een contrasten, wat een scherpte!

Zeker de scène’s richting het einde van de film komen bijzonder goed uit de verf door de sterke afwisseling van zwart- en witcontrasten. Hierin merk je echt wel het verschil met non-OLED schermen, haarscherpe witte randen en zwarte blokken zonder dat er licht lekt.

Voor andere videocontent is het scherm ook echt dik prima, de duizenden 4K en HDR demo-filmpjes op YouTube laten allemaal blijken hoe goed dit scherm is.
Gaming
Voor gamen gebruikte ik een vroege Playstation 4 en hoewel deze HDR ondersteunt, is het beeldformaat niet Native 4K, maar wordt er gebruik gemaakt van 4K upscaling in mijn Receiver. Ik heb dus weinig gemerkt van de upscaling van de TV zelf.

Ik heb 3 verschillende soorten games getest waarbij ik heb gelet op ghosting, scherpte en contrast.

Gran Turismo Sport
Wat vooral opviel is eigenlijk hoeveel meer details je lijkt te zien op een groter scherm. Door het gebruik van HDR is het verschil in contrast zoveel groter. Je wordt nog meer je circuit op gezogen dan op een SDR scherm en ook al vindt er upscaling plaats, tijdens een race of kwalificatie valt dat niet op. Ook tijdens de foto-modus of het tweaken van het uiterlijk van je auto’s zit dit niet in de weg. Hooguit wanneer je sommige races in replays ziet mis je toch die extra scherpte, maar nog steeds is het niet storend.

Shadow of the Tomb Raider
Waar ik bij Shadow of the Tomb Raider vooral op probeerde te letten was contrast en ghosting, maar om eerlijk te zijn heb ik dat laatste eigenlijk in geen enkele test waargenomen. Waar mijn eigen TV af en toe wat moeite heeft om camerabewegingen bij te houden, ging het op dit scherm bijzonder vloeiend. De response rate is zo snel, dat je eerder de limitaties van de console dan van de TV opmerkt.
Deze game is ideaal voor het testen van contrasten omdat er veel afwisseling is tussen heldere momenten buiten en donkere momenten in grotten en tombes. Ook hier valt op zwart is ook echt zwart en zeker in de avond met de lichten uit verrijkt dat je game-ervaring enorm!

Worms Battlegrounds
Mijn verloofde is geen gamer, maar ze kan wel genieten van casual games zoals Worms Battlegrounds. Deze producttest was dus een uitgelezen kans om de strijd weer met elkaar aan te gaan en samen het scherm te beproeven met het spelen van een kleurrijke game. Door de cartooneske stijl van de game met simpele animaties en soms snel in- en uitzoomwerk van de camera is ook hier eigenlijk vrij weinig te merken van de upscaling naar 4K, randen zijn netjes weergegeven en niets voelt blurry. Dit was voor mijn verloofde ook het moment om op te merken dat dit wel “echt een hele vette TV” is.
Inbranden
Als je de reviews erop naslaat is elk OLED scherm gevoelig voor inbranden. De kanttekening die je toch weer telkens leest is dat je je TV wel heel lang op een statisch scherm moet laten staan wil dit gebeuren. Ik heb tijdens het gebruik van de TV wel eens een scherm een paar uur zonder schermbeveiliging aan laten staan, maar dat resulteerde niet in een ingebrand scherm. Hoewel ik het niet onmogelijk acht, lijkt het me bij normaal gebruik niet zomaar te gebeuren.
Geluid
Ik denk dat tegenwoordig niemand meer een TV komt vanwege zijn formidabele geluidskwaliteit. Als je een TV in deze klasse aanschaft ga ik er van uit dat je een soundbar of home-cinema hebt waarop je het geluid afspeelt. Toch moet ook deze TV op de pijnbank vanwege zijn geluid.

Zoals te verwachten klinken de lage tonen niet heel erg goed, ze zijn behoorlijk magertjes, maar over het algemeen is de balans eigenlijk wel goed. Voor muziek of film voldoet dit niet, maar voor de gemiddelde TV kijker is dit geluid meer dan prima.
Prijs - Kwaliteit
Alle schermen die ik in de afgelopen 15 jaar heb gekocht waren LG’s. Ook ben ik erg goed in wikken, wegen en uitstellen. Maar wat eigenlijk altijd opviel was dat LG qua design nooit perse opviel, maar dat de schermen wel echt goed waren. Voor elk budget was er een goed scherm te krijgen.

De gemiddelde prijs in de price watch ten tijde van schrijven is rond de 1000 euro, maar het toestel is bij aanbiedingen ook te vinden voor 749 euro.

In deze range zijn er ontzettend veel verschillende OLED televisies te krijgen, die waarschijnlijk niet onderdoen voor elkaar. Die heb ik echter niet getest en kan ik niet vergelijken. Waar het hier dan ook vooral op neerkomt is voorkeur. Ben je in de markt voor een nieuwe TV en wil je tot maximaal 1000 euro uitgeven, dan zul je geen spijt krijgen van je aankoop.
Ik heb nog geen OLED TV, maar nu wil ik wel een OLED TV. Dit is een fantastische OLED TV voor een goede prijs. Maar houd er rekening mee dat het geluid niet denderend is.
Zelf gebruik ik liever een Apple TV 4K voor "smart TV" doeleinden, maar voor de meeste mensen is WebOS meer dan voldoende.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?