Hombli Smart Socket (EU) Single Review

hrigteri 25 september 2021, laatste update op 23 maart 2022, 4.154 views Product gekocht

Hombli Smart Socket (EU) Single

De Hombli Smart Socket is onderdeel van de Tuya familie en werkt met zowel Hombli eigen app als de algemene Tuya Smart Life app, zowel voor de Google Assistant smart home integratie als de energie meter. Lees verder voor meer details.

Pluspunten

• Energiemeter
  • Google Assistant / smart home integratie
  • Tuya Smart Life app
  • Vrij slank profiel

Minpunten

• Vierkant profiel misschien net iets te groot
  • Alleen 2.4GHz WiFi

Kwaliteit Score: 5
Voor smart plugs geldt echt "goedkoop, duurkoop". Deze Hombli Smart Socket met WiFi connectie is een vervanger van een eerdere slimme stekker die ik 'lekker goedkoop' in China had besteld. Daar had ik er 2 van, maar beiden zijn overleden binnen een jaar tijd. Garantie claimen is ingewikkeld en dus eigenlijk weggegooid geld. Nu dus maar via Bol.com wat besteld en onder de 20 euro deze Hombli opgepikt. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er zeer tevreden over ben.

"Vrij slank profiel, knop aan de zijkant"

De BlitzWolf's waren nog iets slanker qua profiel, wat ik nodig had om niet 2 sockets in de verlengdoos kwijt te raken, maar deze Hombli is net smal genoeg zodat het geen probleem wordt. Maar 2 strak naast elkaar gaat niet passen als ze direct naast elkaar zouden moeten komen.
De plek van de aan/uit knop zit op de zijkant, wat misschien ook erg onhandig kan zijn, afhankelijk van jouw gebruik. In mijn geval kan het allemaal omdat de verlengdoos alle stekkers onder een hoek heeft zitten, maar het is wel even iets om rekening mee te houden.

Ik gebruik de plug om op afstand mijn computer aan/uit te kunnen doen, zodat ik dan met remote desktop er eventueel mee kan verbinden. En handmatig gebruik ik de aan/uit knop zodat ik niet ergens onder het bureau op een (net iets te klein) power knopje op de computerkast hoef te drukken. En ik kan in de gaten houden of iemand gebruik maakt van de computer.

Hombli heeft een eigen smart home app die ook met Google Assistant en Alexa werkt (geen Apple support), maar het werkt ook gewoon met de algemene Tuya Smart Life app. Even los van alle privacy concerns etc, vind ik persoonlijk dat wel handig omdat je dan tenminste met 1 app al dit soort minder-belangrijke-smart home producten aan kunt sturen ipv dat je 5+ verschillende appjes nodig hebt. Natuurlijk helpt het als je een Google Home of Nest Hub oid hebt staan om alles aan te sturen, maar dan nog moet je wel al die appjes hebben met allemaal hun losse accounts, etc etc. 1x Tuya Smart Life en klaar. Handig. Ik zie voor een smart socket 0,0 extra functionaliteit in de app en hou het dus zelf bij de Tuya app. Misschien als je een beveiligingscamera van Hombli hebt of een lamp, dat er dan toegevoegd waarde in zit, maar het lijkt me simpelweg een fork van de Tuya app met Hombli logotje.

De energiemeter update elke paar seconden, dus niet per seconde, maar dit is goed genoeg. De meting lijkt accuraat, in vergelijk met wat de BlitzWolf aan waarden doorgaf (voordat de geest gaf ;) ).

De Tuya app maakt op afstand mogelijk:
- aan/uit
- energiemeting (huidig verbruik, verleden totaal van een dag of maand)
- timer (aftellen wanneer de plug weer uit gaat)
- planning met aan/uit (per dag, tijdsperiode)

Bijgaand wat screenshots van de Tuya Smart Life app en de Hombli Smart Socket Wifi.

"Tuya Life home scherm"
Momenteel nog maar 2 apparaten over, druk bezig met her-inrichten van mijn smart home functies :)

"Detail scherm van het apparaat"
Je ziet de status van de plug, aan of uit en je kan hier aan <-> uit wijzigen.

"Energieverbruik nu"
Als je op 'september' klikt krijg je een overzicht per dag van het geregistreerde verbruik.

"Timer"
Aftellen hoe lang de plug aan blijft.

"Planning"
Op welke dagen gaat de plug, op welk tijstip, aan en wanneer weer uit.

Heb jij ook een Hombli Smart Socket (EU) Single?

kan deze hobli tussenstekker ook met zigbee gateway samenwerken?
deze variant is de WiFi variant - dus nee, geen zigbee.
Heeft iemand ervaring met de integratie van deze plug in Home Assistant?
Ja ik. Ben net gestart met home automation en de Google nest hub, Nest audio en deze socket gekocht. Ik heb het voor elkaar gekregen om alles te koppelen en kan nu via de spraakassistenten het licht aan het uit doen. Je moet een paar stappen doorlopen, eerst de Hombli app installeren, en daar de socket in zetten. Daarna kun je hem aan Google Home toevoegen.
Google Home integratie is inderdaad super simpel. De vraag van @tom-27 gaat over Home Assistant, dat is niet hetzelfde als de Google Home/Nest/Assistant.
Home Assistant: link

Home Assistant is meer voor de tweaker die zelf alles tot in details wil configureren, automatiseren etc.

@tom-27 - het is het standaard Tuya protocol voor alle producten, dus zou zeker geen problemen mogen opleveren.
Ik heb net 2 outdoor sockets (zelfde hardware maar waterdicht) toegevoegd in Home asisstant via de standaard Tuya integratie van HA (dus niet via HACS).
Opzetten van een Tuya developer account is nodig, maar dit is prima uitgelegd op internet.
Alle functies werken, dus ook uitlezen van power consumption.

Nu erg benieuwd naar de levensduur van deze sockets in de tuin ;).

[Reactie gewijzigd door TTTuck op 2 november 2022 17:07]

Ik kan in home assistant alleen de socket aan en uit zetten, Weet jij misschien hoe ik de energie meter info ook erin krijg?
Hoe heb je hem geconfigureerd? Bij mij komen via de tuya integratie direct de entiteiten mee.

sensor.hombli_smart_outdoor_socket_2_power

Volgens mij stonden ze standaard uit, dus via apparaten en diensten - Tuya - entiteiten kan je ze dan activeren.
Ik heb nu de localtuya gebruikt van HSHA want bij de normale cloud versie worden de energie meters alleen geupdate als je de app open hebt, een beetje vreemd. Nu werkt het perfect! Thanks.
Heeft iemand ook ervaring met localtuya i.c.m. deze Hombli stekker?
Is het mogelijk energieverbruik op afstand uit te lezen? Bijvoorbeeld via Google Home. Ik wil de gegevens opslaan.
In ieder geval lukt het me wel via Home assistant, dus de api van Tuya laat het in ieder geval wel toe ;).
@TTTuck Ik ben met deze informatie verder gekomen: https://github.com/codetheweb/tuyapi

Onder setup instructions staat hoe je aan de ID en key van je plugs kan komen. Vervolgens lees ik de plug uit met Nodered. Ik maak daar gebruik van node-red-contrib-tuya-smart-device. Zie: https://flows.nodered.org...contrib-tuya-smart-device
Ik monitor nu een paar dagen het energie verbruik van een warmtepomp. Ik lees om de minuut de plug uit. Dat doe ik zoals hierboven aangegeven met Nodered.

Als ik alle Power waarden voor 1 dag bij elkaar optel en door 60 deel zou ik de totale energie in kWh moeten krijgen. Als ik dit getal vergelijk met de dagwaarden die de Tuya app laat zien blijkt dat de Tuya app steeds ca 10% meer aangeeft dan mijn totaal via de power waarden per minuut.

Weet iemand waar dit verschil vandaan komt?

De API van de plug rapporteert ook een current, power en voltage coefficient. Heeft iemand enig idee wat deze parameters betekenen?
Ligt eraan of de app de power waardes realtime gepusht krijgt of ook een polling interval hanteert lijkt me.
Daar kan je vrij makkelijk 10% verschil uit krijgen. Volgens mij is Localtuya in HA nu al overgegaan naar een persistent connection (dus realtime).