Apple iPhone 13 Pro, 256GB opslag Blauw

Apple iPhone 13 Pro, 256GB opslag Blauw Review

Blue-eagle 24 september 2021, 2.237 views Product gekocht

Apple iPhone 13 Pro, 256GB opslag Blauw

Een enorme upgrade voor mijn iPhone 7; het is een zwaargewicht zonder spannende features, maar wel oerdegelijk en razendsnel.

Pluspunten

• Eindelijk een snel 120Hz scherm
  • Supersnelle soc
  • Goede camera

Minpunten

• Zwaar
  • Bokeh effect nog niet subliem

Omdat ik kom vanaf een iPhone 7 kleurt dat mijn review een beetje, maar dat kan ook een interessante vergelijking zijn voor mensen die ook van een ouder toestel komen.
Dit jaar niet, volgend jaar wel: Touch ID
De iPhone is al sinds de iPhone X zónder Touch ID. Helaas, want dit blijft toch wel handig in sommige situaties, zoals in de auto; met Face ID herkent het toestel mijn gezicht niet als hij aan een luchtrooster hangt. Voor CarPlay moet ik mijn telefoon soms unlocken en als ik al rijdende mijn 6-cijferige code moet invullen is dat gevaarlijk. Met mijn vingerafdruk kon dat zonder te kijken en dat ging in 100% van de gevallen goed.
Gewicht: zwaar
Het is een zwaar toestel, daar zakt mijn broek letterlijk van af. Een loszittende joggingbroek blijft met de iPhone 13 Pro erin niet meer op mijn heupen hangen :7 Dat is een klein beetje grappig bedoeld, maar je merkt wel dat je telefoon minder makkelijk langer vast te houden is in vreemde posities (zijwaarts in bed bijvoorbeeld, ik ondersteun nu mijn hand en pols maar met een stukje deken.)
Snel scherm, eindelijk: maar wel 3 jaar te laat
Het 120Hz scherm is geweldig. Nu kunnen we eindelijk de verstokte "dat zie je niet"-mensen gaan vragen of ze het gaan uitzetten :+ Want dat kan. Weet je nog, die mensen die Apple verdedigden terwijl iedere Android al meer dan 60Hz had? Ja, eindelijk is Apple–wel een paar jaar te laat–overstag gegaan. Better late than never.
De "pro" camera voor newbies:
De camera. Het is een goede camera, maar niet voor "pro's". Het is voor leken: makkelijk in gebruik, goed verzadigde resultaten, en alle bokeh-pogingen slaan kant noch wal. Fuzzy randjes zijn overal te herkennen rondom hoofden, zeker als er uitstekende haren of andere zaken zijn (een wapperende sjaal, bijvoorbeeld). Ook tussen haren door is de achtergrond vaak niet blurry meer. Jammer wel, je zou zeggen dat ze eens een keer met een goede set aan trainingsdata en Machine Learning dit soort uitzonderen kunnen gaan uitsluiten.

Ik fotografeer mijn kat graag, bijvoorbeeld, maar op de Apple foto's heeft hij geen snorharen meer...

Maar foto's in het donker blijven mij verbazen. Bijzonder mooi om te zien hoe effectief dat is.

De dynamic range van de foto's is wel een enorme verbetering ten opzichte van de iPhone 7. Er blijft zoveel meer detail zichtbaar in foto's waar voorheen veel informatie verdween in het luchtledige. Ook donkere regio's behouden hun details.
Van oud naar nieuw: even wennen aan...
De home button mis ik, maar dat is gewenning denk ik; bij het oppakken gebruikte ik onbewust die home button om te detecteren of ik de telefoon goed vasthad. Nu herken ik dat soms niet en weet ik niet of ik het scherm naar boven heb en of ik hem ondersteboven hou. Kwestie van wennen denk ik.

Het scherm is groot. Te groot voor mijn normal-sized mannenhanden. Met één hand kan ik het scherm niet volledig aanraken en ik moet de telefoon op mijn pink laten rusten (van onderen vastpakken) en vaak daarna weer verplaatsen naar een zijwaartse grip om de bovenkant van het scherm te kunnen raken...
Waarom wint 4G van 5G en waarom kan ik het niet uitzetten?
5G is zwaar overrated. Echt, mijn iPhone 7 had een betere en snellere 4G verbinding, ik heb geen idee waar de 5G-mast staat hier, maar ik wil terug naar 4G, grr :-( Overigens is de WIFI-verbinding thuis wel sneller, een hogere standaard voor het protocol misschien?
Wat ik moest uitzoeken:
  • Hoe zorg ik ervoor dat het scherm in zijn geheel 50% naar beneden gaat. Dat heet "reachability" en is in de settings te vinden onder die naam. Daarna kan je de onderkant van het scherm naar beneden swipen.
  • Screenshots maak je niet meer met de home button + power button, maar met de volume-up button + power button.
Volgende stappen en accessoires:
Nu ik de lichtblauwe variant heb (mooie kleur in het echt, vind ik!) wil ik zo'n transparant hoesje van Apple, met die magneet erin. Het liefst ook een dunne screen protector en als het kan een protector voor de lenzen van de camera's. Dan is hij volgend jaar nog in goede staat om in te wisselen voor de 13S die ongetwijfeld (eindelijk) vernieuwende features gaat bieden.

De magneet op de achterkant ga ik gebruiken om het toestel aan een magneet in mijn auto te kunnen hangen. De overige accessoires snap ik niet zo goed. Misschien dat ik op een verre reis zo'n battery pack koop, maar zéker niet de wallet die er volgens iedereen zomaar vanaf kan schuiven...
Wat ik mis:
Qua features neem ik het Apple wel kwalijk dat ze wederom niet kiezen voor USB-C terwijl dat op de iPad Pro en MacBook Pro al wél het geval is. De USB-C throughput aan data (in potentie) is hoger dan dat van de Lightning port, en dat gaat wel nodig zijn voor de enorm grote ProRes video's die je met de iPhone 13 Pro kan gaan schieten.

Verder is het onder-het-scherm Touch ID er nog steeds niet. Iedereen snapt wel dat dit uiteindelijk ingebouwd gaat worden (dus als je nú nog anti bent, volgend jaar vind je het–net als 120Hz nu–opeens geniaal). Zodra het er is kunnen we zelf kiezen hoe we het toestel unlocken en hoe sterk we bepaalde acties (bankieren bijvoorbeeld) willen beveiligen.

De camera's zijn gebrekig in de gesimuleerde bokeh, zoals aangegeven, maar nog erger is dat de zoom-functionaliteit maar matig tot slecht is. Ik kan met het blote oog betere details waarnemen dan met de volledige zoom van dit toestel. De volledig ingezoomde foto's zijn van belabberde kwaliteit.

En last but not least, de Apple Pencil is een leuk staaltje werk voor de iPads. Jammer dat dit (nog) niet werkt met iPhones. Het zou een Pro-label waardig zijn, denk ik, als je foto's en films makkelijk kan bewerken met een Pencil die nauwkeuriger werk toestaat. Plaats magneten aan de zijkant van het toestel zodat de pen daar kan blijven plakken en opladen.

Maar goed, ze moeten wel redenen bieden voor mensen om de volgende iPhone aan te schaffen.

Heb jij ook een Apple iPhone 13 Pro, 256GB opslag Blauw?

Beetje jammer om te lezen dat juist foto functies toch wat tegenvallen. Dat is voor mij een vd redenen, naast het scherm om voor de 13 pro te gaan.

Ik twijfel tussen de 13 en 13 pro. Maar als ik jouw verhaal lees zou ik dat primair voor het scherm moeten doen... Twijfels twijfels ;)

Zou voor jou met de kennis achteraf de non-pro versie ook n optie zijn geweest?
De camera is zeker vergeleken met de iPhone 12 Pro niet een bijzondere upgrade. Ik zou het alleen al voor het scherm doen, die 120Hz zijn écht geniaal :) De upgrade van 13 naar 13 Pro is ook qua investering niet zo'n grote klap vond ik.

Als het scherm je niet zo interesseert maar geld wel dan zou ik aanraden gewoon voor de iPhone 12 Pro te gaan, die zijn gezakt in prijs en nagenoeg hetzelfde als de 13 Pro.
Ik ben van de 12 Pro naar de 13 pro gegaan.

Eerlijk gezegd, zie ik het niet dat het scherm 120Hz is.
Wat ik wel zie is dat de camera wel een stuk beter is dan de 12 Pro.
Vooral binnenshuis is het merkbaar. Foto's zijn scherper, minder ruis.
Waar de 12 Pro nightmode aanzet zet de 13 pro dat niet.
En wanneer het echt donker is, gaat de 12 pro naar 3 sec. en de 13 pro naar 1 sec belichting.

Ik ben erg blij met de camera van de 13 Pro.
De rest, mwah is hetzelfde als de 12 Pro.

Oja Macro mode is ook wel super leuk.
Ik zie juist erg duidelijk de 120 hz. Scrollen, switchen etc
Ik ben ook aan het kijken of ik mijn xs max wil verkopen en dan de 13 pro max haal
Mag ik vragen waarom de Max??
Ik heb altijd de max versies vanwege de grootte.

Voorheen hadden de max / plus versies ook betere beeld stabilisatie maar volgens mij zijn de pro en pro max nu t zelfde

[Reactie gewijzigd door timmey83 op 8 oktober 2021 16:09]

Ik zag wel dat deze nieuwe pro max veel groter aanvoelt vanwege de vorm van het toestel helaas. Het ziet er mooi uit maar is moeilijk echt goed te bedienen met een hand. Met twee handen lukt wel beter. Zelf zit ik ook met de keus tussen de twee.
Ik heb inmiddels de 13 pro max en bevalt uitstekend. Zelf ben ik >190 mijn handschoen maat is L. Foon past in jeans en ik bedien hem t liefst met twee handen, maar 1 kan ook wel.
Bedankt voor de reactie. Ik ben zelf gemiddeld qua lengte maar heb redelijk dikke vingers waardoor typen soms lastiger gaat met mijn huidige 5.8 inch telefoon. Met een hand lukt het bedienen van de pro max mij niet heel goed, alhoewel ik nooit grote telefoons heb gehad dus misschien moet ik er aan wennen. Veel mensen die de pro hebben vinden het de ideale maat en mensen die de pro max hebben vinden die vaak ook goed, alhoewel sommigen het te groot vinden. Hoe bevalt het bekijken van videos, het lezen van websites en nieuws op het grote toestel?
Erg goed, het scherm is top. Stukkie helderder oled dan de xs max..en netjes gekalibreerd, best natuurgetrouw qua kleuren. Bij samsungs heb ik soms een beetje dat overblown te overdreven kleuren gevoel.
Het scrollen van tekst ziet er natuurlijker uit door pro motion.

Ik ben best wel een miepert als t om beeld gaat. Thuis een oled staan, wou vroeger gedownloade films in hoogste kwaliteit indien haalbaar. Tweak mijn tv instellingen ook altijd zelf.

Video: kies of je met of zonder hap uit je beeld wilt kijken. Vaak is zonder gewoon 16:9. Want een toestel is niet 16:9 daar waar veel series, video’s wel in 16:9 zijn. Dus als je volledig beeld doet is dat eigenlijk inzoomen.

Kijk voor de grap es wat 4k hdr demo’s op t scherm.
Ja, want het vlaggeschip van bijvoorbeeld Samsung, de S21 Ultra, is zo lekker betaalbaar. :+

Prettige review verder, foto’s zouden ‘m nog beter maken!
Dat vind ik subjectief, voor mij maakt het niet zoveel uit of een smartphone €2000, €1500, of €1000 kost. Dat heeft meerdere redenen:

1. Ik spaar per maand €5000
2. Ik kan grofweg 4 jaar doen met een iPhone

Dat eerste is niet voor iedereen weggelegd natuurlijk, maar punt 2 blijft staan: Je krijgt erg lang updates van Apple en als je de batterij vervangt zodra dat nodig is, dan is het met de snelheid ook goed uit te houden.

Daarnaast is het een rekensommetje: een iPhone van €1400 kost mij over 4 jaar tijd €29.16 per maand, er vanuit gaande dat hij daarna nagenoeg niets meer waard is.

Als hij €1000 zou kosten kom je uit op €20.83 per maand. Ongeveer €9 goedkoper dan wat hij momenteel daadwerkelijk kost. Als hij €2000 zou kosten dan is dat €41.66 per maand, ofwel €12.50 per maand duurder.

Dus: subjectief. Veel mensen hebben dit geld sowieso niet, voor veel mensen is €9 per maand ook echt iets waar ze rekening mee moeten houden, en er zijn ook genoeg mensen die ieder jaar hun iPhone inruilen en op die manier de eenmalige kosten per jaar enorm weten te drukken.

En wat @freggel zegt klopt ook, het is niet eens zo overdreven veel duurder dan de concurrent.
Mooie review! En erg behulpzaam, ben ook van plan om begin volgend jaar over te stappen van mijn good ‘ol 7 naar de 13 Pro. Eindelijk 120Hz op de iPhone :9~

Interessant te lezen over 5G - 4G. Benieuwd hoe dat straks zal gaan. Andere reviews roemden de 13 juist om de camera (https://youtu.be/TnkdoEZhTbc), en aangezien jij hem ook vergelijkt met die van de 7, ook goed een vergelijk te horen.

Ben met je eens dat ‘hoe duur het is’ subjectief is, en afhankelijk van het bestedingsvermogen.
Ikzelf heb dit toestel nu ook 5 jaar..en dan vind ik deze prijs zeer te rechtvaardigen.

Moet wel zeggen; €5000 sparen? Op 1 salaris?! Met tegenwoordig ‘normale’ maandelijkse lasten zou je dan €6500-€7000 netto verdienen. Imho is dit, ver van, een modale situatie. Edit: dit geef je zelf ook al netjes aan. And good for you of course :)

[Reactie gewijzigd door _Slick_Rick_ op 5 november 2021 15:15]

Yes, €10k tot €12k netto, als freelancer :) Straks eventjes loondienst en dat is €12k bruto. Hoe dan ook een goed inkomen natuurlijk, en toch weiger ik jaarlijks de smartphone te upgraden :p
Ooh wow! Geweldig man! Vroeg me al stiekem af wat voor sector / baan je dan hebt? :*) Ik respecteer dat! Meest zuinige zijn ook vaak meest vermogend ;)
Software Engineer, frontend developer, software architect, dat soort labels.
Zo zo €5000,- sparen per maand??

[Reactie gewijzigd door dkawa op 29 januari 2022 20:51]