LG OLED55A16LA Zwart

€ 809,-
Specificaties 55" • Ultra HD • OLED • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED55A16LA Zwart Review

ElwinPTestpanel 22 september 2021, 412 views Testpanel

LG OLED55A16LA Zwart

Een geweldige TV met een vlot reagerend systeem! Voor iemand met een "kleine" portemonnee die toch een mooie en soepele kijkervaring wilt! Geluid valt wat tegen, maar dit is prima op te lossen met een soundbar! Voor gaming zou ik verder zoeken, ondanks de minimale input lag.

Pluspunten

• OLED
  • Prijs/Prestatie
  • WebOS

Minpunten

• Speakers niet geweldig
  • HDMI 2.1 ontbreekt
  • Geen 120Hz optie voor gaming

Zowaar is het dan eindelijk een keer zover! De dag was gekomen waarop ik ben geselecteerd door een winactie van Tweakers.net en dat nog wel op een mooie nieuwe LG OLED A1 uit 2021!
Ik mag de TV na de review periode niet houden, maar dat mag de pret niet drukken. Al jaren probeer ik mijn vriendin over te halen een nieuwe TV van LG te kopen, OLED uiteraard!
Dus wie weet is dit het moment waarop ik mijn vriendin kan overtuigen van de meerwaarde van een gloednieuwe OLED TV, die tevens groter is dan de TV die we nu hebben (weliswaar marginaal, maar he).

Onze huidige TV is een Philips LED TV met ambilight van 49" en komt uit 2014. Hij doet het nog prima, heeft 4k plus een soort van HDR modus (verschil is nauwelijk zichtbaar met SDR).
Doordat HDR steeds meer gemeengoed wordt, ook bij de streamingsdiensten, lijkt het mij al tijden mooi om een OLED TV te kopen.
Helaas heb ik mijn wederhelft nog niet kunnen overtuigen om een nieuwe dure aankoop te maken terwijl de oude TV het nog doet. Dus wie weet zijn deze 2 weken een zetje in de goede richting!

Unboxing
De doos is heel handig als je deze initieel krijgt! Ze hebben het zo ingepakt dat je de TV heel makkelijk eruit kan schuiven door de onderkant los te maken. Helaas moet deze weer terug, dus hebben we dat niet gedaan om de doos intact te houden voor vervoer terug naar Tweakers.
Inhoud van de doos:
- De TV
- Magic Remote
- Handleiding
- Cable clip
- Twee poten (jammer, hierdoor kun je de TV minder makkelijk bijdraaien)
- Stroomkabel
- Klep waar ik de functie nog niet van heb ontdekt behalve dat er groot LG op staat.

Het in elkaar zetten
Het in elkaar zetten van de TV is altijd weer een uitdaging voor mensen met twee linkerhanden zoals ik. Gelukkig was op de dag dat de TV binnen kwam mijn vriendin ook thuis die mij kon helpen met het uitpakken en in elkaar zetten van de TV.
In mijn ervaring kost het uitpakken en in elkaar zetten van de TV (in elkaar zetten is wellicht een groot woord, maar het bevestigen van de poot/poten aan de TV) altijd veel werk, maar niet direct moeilijk.

Het in elkaar zetten van de TV viel mij alles mee! Bij het openen van de doos kwam de handige quick manual eruit waarop stond hoe je het beste het scherm uit de doos kon halen en neer kon leggen.
Nadat wij de TV op de bank hadden gelegd had ik de pootjes binnen 2 minuten erop en vast geschroefd.
Daarna moest volgens de handleiding nog een paneeltje op de achterkant geklikt worden, met daarop LG OLED, maar dit was al gedaan.
Ik vermoed dat dit al gedaan is, omdat ik een review exemplaar heb voor 2 weken. Nu was het alleen nog nodig om de TV "even" op te tillen en op het TV-meubel te plaatsen.
Even staat bewust tussen quotjes. De TV is namelijk behoorlijk zwaar en laat zich niet makkelijk verplaatsen zonder dat je met je handen/vingers het scherm aanraakt.
Vooral vanaf het midden tot boven voelt de TV tijdens het verplaatsen toch kwetsbaar, omdat deze heel dun is.

Nadat de TV netjes op het TV-meubel stond en de vingervegen van het scherm waren gepoets (uiteraard keurig met een microvezel doekje), kon de TV aangesloten worden.
Alle aansluitingen zijn makkelijk te bereiken en het inpluggen van alle kabels is dan ook zo gedaan. Tijd om de TV in te gaan stellen...

Het instellen van de TV
Nu komen we aan bij het instellen van de TV. Doordat ik een review exemplaar kreeg was de TV al ingsteld. Dus ik deed de stekker erin en alles werkte eigenlijk direct.
Dus de eerste handeling die ik heb gedaan was de TV terug zetten naar fabrieksinstellingen, zodat ik ook kon ervaren hoe het instellen zou gaan.
Eigenlijk wijst alles voorzich en ben ik maar tegen 1 probleem aangelopen tijdens het instellen van de TV.
Dat probleem was dat je een LG account nodig hebt in de laatste stap van het proces.

Dit is opzich geen probleem en er staan keurige opties om een LG account aan te maken/in te loggen met een bestaande, of je kiest ervoor om dit te doen met je Facebook/Google/Amazon account.
Hierin zaten de problemen. Ik begon met de optie van Google en heb alles keurig gevolgd en de laatste handeling op de telefoon gaf aan dat ik ingelogd zou worden op de TV.
De TV geeft aan dat hij wat doet en springt vervolgens direct weer terug naar het instelscherm van Google. Conclusie inloggen via Google lukte niet. Ditzelfde goldt voor de Facebook en Amazon optie.
Nadat deze drie opties niet waren gelukt dacht ik, weet je wat laat maar zitten. Het overslaan van deze stap is geen probleem en ik kon de TV gebruiken!
Toen ik Netflix, Disney+ en AmazonPrime had ingesteld wilde ik Videoland gaan instellen. Deze staat standaard niet op de TV, dus hup zoeken naar de app in de appstore. Eenmaal gevonden en het aanklikken van installeren kreeg ik het onvermijdelijke.
Log in met je LG account om Videoland te installeren. Dus uiteindelijk heb ik dan toch maar voor de optie gekozen om handmatig een LG account aan te maken. Hierna werkte alles en kon ik Videoland installeren.

Het klinkt wellicht wat negatief in de vorige alinea, maar dit is het enige probleem waar ik tegenaan ben gelopen die ook een prima workaround heeft.
Al met al was het unboxen, initieel instellen van de TV en het installeren van een update binnen het uur gedaan.

De meeste mensen zullen nu waarschijnlijk klaar zijn en lekker gaan kijken naar de TV, maar ik wilde uiteraard nog gaan sleutelen aan de instellingen van het scherm.
Hiervoor volg ik de geweldige "handleiding" van Tweakers.net die in dit voorjaar is verschenen en ik heb opgeslagen.
Voor diegene die niet weten over welk artikel het gaat is hier de link: Instellen LG televisie
Helaas heeft LG de menustructuur wel iets aangepast t.o.v. het artikel, maar zijn de instellingen wel terug te vinden.

WebOS
Daarbij dan nog een pluspunt van de TV die mijn direct opviel tijdens het instellen en gebruiken van de TV. WebOS werkt echt fantastisch! Ik kom van AndroidTV en ik ben een Google fanatic, maar WebOS draait zo smooth in vergelijking met AndroidTV.
De TV start gigantisch snel op, reageert heel snappy als je op een van de streamingsknoppen klikt of welke andere knop je ook maar indrukt.

Beeldkwaliteit
Het eerste gevoel bij de beeldkwaliteit is direct GEWELDIG! Ik kom van een relatief oude LED TV en dan is OLED echt een verademing en het verschil in HDR is ook direct goed zichtbaar! Maar dat was wel de eerste keer dat ik de TV aan had gezet in de avond.
Toen ik de volgende ochtend binnen kwam, leek het wel alsof we een nieuwe spiegel in de woonkamer hadden staan en dan zitten wij momenteel met in een appartement met alleen maar ramen op het noorden. Op dat moment bekroop het gevoel al wel dat dit rond einde van de middag,
en we indirect zonlicht in onze kamer hebben wel dat het zou kunnen gaan weerspiegelen. Dit bleek ook in kleine mate waar te zijn en iets meer aanwezig te zijn dan op mijn huidige TV. Ik denk dat voor mensen die tuin op het zuiden hebben (en daarbij ook de TV daar hebben staan)
dit wel een probleem kan zijn. (vooral in de zomermaanden waarin het relatief lang licht is). Gelukkig kijken wij overdag bijna geen TV en worden momenteel de dagen weer korter. Na twee weken kijken kan ik in ieder geval zeggen dat ik nooit meer anders wil dan OLED.
Zwart is ook echt zwart, bij HDR spatten de kleuren van je scherm af (streaming wat minder dan bij blu-ray), maar al met al heb ik absoluut genoten van de kwaliteit van het scherm! Daar komt nog eens bij kijken dat de input lag bij gaming lekker laag is.
Ik heb namelijk geen merkbare inputlag gemerkt tijdens het gamen op de tv met mijn Xbox Series X. Wat dan wel weer jammer is aan deze TV is het ontbreken van de 120FPS optie (opzich ook logisch voor een TV van dit budget), waardoor ik toch snel weer naar mijn beeldscherm ben gegaan die dit wel ondersteunde.
Ook heb ik tijdens het streamen van Netflix/Amazon/Disney af en toe in de overgang van scenes wat last gehad van groene artifacten die door het beeldscherm schoten. Opzich niet direct vervelend, maar echt netjes is het niet.

Geluidskwaliteit
Geluidskwaliteit kan ik kort over zijn. Ik heb in het begin de TV aangesloten zonder de soundbar. Dat heeft hij ongeveer een uur volgehouden voordat ik mijn soundbar weer aansloot.
De bas is niet aanwezig en tijdens het kijken van een film wordt ik altijd de film ingezogen door goed en ruimtelijk geluid op een lekker volume. Iets dat deze TV in zijn eentje helaas niet kan. Zet je de TV wat harder wordt het al snel blikkerig en raken de stemmen vervormd.

Het is absoluut een goede TV en ik wil nooit meer anders dan OLED (mijn vriendin gaat Tweakers bedanken, omdat ik nu nog meer ga zeuren om een nieuwe OLED TV). Vooral de prijs/prestatieverhouding is in mijn ogen dik op orde!
Je krijgt voor dit geld een TV die gewoon een heel mooi beeld heeft, snel en goed reagerend WebOS heeft en voldoet aan de eisen van veel mensen! Zou ik hem dan zelf ook kopen? Nee, ik zou deze TV niet zelf hebben gekocht. Het gemis van de 120fps functie zorgt er in mijn ogen voor dat deze niet direct toekomstproof is
en ik daardoor liever voor de duurdere variant was gegaan die dit wel heeft. Ook vind ik het jammer dat de poot niet bij te draaien is. Als deze functies in de opvolger van deze TV zou komen zou ik direct verkocht zijn (en mijn vriendin ook vanwege de prijs) en had ik hem gekocht.
Wellicht dat ik tegen die tijd wel voor een 65" versie zou gaan met het oog op ons nieuwbouwhuis dat bijna af is en de kijkafstand groter wordt dan die nu is, maar dat is speculeren.

Heb jij ook een LG OLED55A16LA Zwart?