Sonos Arc Zwart

€ 849,-
Specificaties Soundbar met 1x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Sonos Arc Zwart Review

James_77 22 september 2021, laatste update op 22 september 2021, 1.677 views Product gekocht

Sonos Arc Zwart

Mooie en krachtige soundbar. Zeer eenvoudig te installeren via de Sonos app. Komt wel veel beter tot z'n recht icm sub en surround speakers.

Pluspunten

• Kwalitatief zeer goed gebouwd
  • Mooi design
  • Goed geluid
  • Eenvoudige installatie

Minpunten

• Prijzig
  • Sub en surround speakers nodig voor optimaal effect
  • Vrij dik, past niet onder iedere tv
  • 2.1 hdmi nodig voor optimaal gebruik

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik zocht een home cinema set voor mijn nieuwe LG 65C1 tv. Ik had geen zin in een losse receiver met tal van losse speakers en kabels. Dus kwam ik al gauw uit bij een soundbar en Sonos was de voor de hand liggende keuze te meer omdat ik al een aantal Sonos speakers heb en daar erg tevreden over ben.

Ik heb nog even gekeken naar de Sonos Beam maar ik wilde toch een stapje hoger gaan en werd vooral getriggered door de Dolby Atmos feature van de ARC welke ontbreekt bij de Beam. (De nieuwe Beam gaat dit overigens wel ondersteunen) Wel had ik even een klein dilemma. Mijn LG tv staat op een tv meubel en dat wilde ik zo houden, echter heeft deze tv een erg lage voet waardoor de ARC het beeld voor een deel zou blokkeren. Ik heb dit opgelost door de voet van de LG te vervangen door een 3rd party table stand. De ARC kan hier mooi op rusten en er is genoeg ruimte zonder dat het beeld wordt geblokkeerd.

Ik had naast de ARC ook meteen de subwoofer Gen 3 en 2 Sonos One speakers besteld (voor surround). Als eerste werd de soundbar geleverd. Super mooi verpakt zoals alle Sonos producten. Het installeren was een fluitje van een cent met de Sonos app. Je hoeft alleen de hdmi kabel aan te sluiten op de (e)-ARC aansluiting van je TV en natuurlijk een stroomkabel. De rest wordt gedaan door de app.

Ik moet zeggen dat ik niet meteen werd weggeblazen door de sound van enkel deze soundbar. Het is natuurlijk wel een stuk mooier dan het geluid van m'n tv, vooral bij films en series van Netflix en dergelijke. Maar ik merkte niet echt iets van een ruimtevullend Dolby Atmos geluid en had wel even het idee dat ik een hoop geld had uitgegeven aan iets wat nou niet direct een enorme verbetering was. Gelukkig kwamen er nog een subwoofer en surround speakers aan. Toen ik deze speakers had toegevoegd kreeg ik wel degelijk het overweldigende bioscoop geluid waar ik naar opzoek was. Vooral de subwoofer maakt een groot verschil. Ook lijkt de soundbar zelf veel beter te klinken als de andere speakers zijn toegevoegd. Het lijkt beter in balans. De extra speakers zijn makkelijk toe te voegen met de app en je hoeft ze alleen maar in het stopcontact te steken.

Je hebt wel een moderne tv nodig met 2.1 hdmi aansluiting om het optimale geluid eruit te krijgen. Het werkt ook op oudere tv's maar dan kun je vaak geen gebruikmaken van Dolby Atmos. Wat ik een pluspunt vind is dat het hele systeem dankzij het ingetogen design nauwelijks opvalt in de ruimte. De stroomkabels zijn goed weg te werken en er is geen ingewikkelde receiver nodig. Ook is alles met de tv afstandbediening te bedienen en gaat het systeem automatisch aan zodra de tv aangaat. Mijn vriendin was hier ook erg over te spreken. Je kunt de speakers afzonderlijk uitzetten met de app of de nachtmodus aanzetten waardoor harde geluiden gedempt worden. Dit kan soms nodig zijn want er kan behoorlijk wat volume uitkomen. De app heeft ook een kleine equalizer waarmee je het geluid nog wat kunt tweaken. Ik gebruik deze setup vooral voor films en series via mijn apple tv. Ook games klinken geweldig en het geluid zorgt voor nog meer immersie. Muziek klinkt goed vooral de spatial audio van Apple music en ik kan het combineren met de rest van mijn Sonos speakers.

Ik ben erg tevreden over de Sonos ARC maar dan wel in combinatie met de sub en de surround speakers. Als je enkel de soundbar wilt aanschaffen dan zou het je tegen kunnen vallen zeker gezien de prijs en de belofte van volledig Dolby Atmos geluid, want in mijn ervaring kreeg ik dat niet uit enkel de soundbar.

Heb jij ook een Sonos Arc Zwart?

Vraag & Aanbod

Herkenbare review! Ik heb er zelf een Arcana Fury tussengezet, zo kun je met een "oude" 2.0 televisie toch vanaf een modern (Atmos supported) apparaat Atmos op de ARC krijgen.
Me 2 op een "oudere" LG 43UD79-B 4K PC monitor.
HD Fury Arcana geeft Atmos als een baas door.
Netflix vanuit een Xbox Series X geeft echt goed geluid weer.

Nu sparen voor een Sub Gen 3
Welke table stand heb je gebruikt?